کد خبر: ۸۶۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۱:۵۱ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۵

روستائیان واقتصاد مقاومتی

حضرت آیت الله خامنه ای «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را همچون راهی مستقیم و روشن به سمت رفع نیازهای کشور دانستند و با تشکر از همه تلاشگران این عرصه، فرمودند: البته توقعی نیست که این اقدام و عمل در ظرف یک سال همه مشکلات را حل کند اما اگر اقدام و عمل با برنامه ریزی درست همراه شود، یقیناً در پایان سال آثار و نشانه های آن قابل مشاهده خواهد بود.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون،  اقتصاد مقاومتی برای ایستادگی با هر نوع تهدید و فشارهای موجود و احتمالی آینده بسیار موثر خواهد بود چرا که با اقتصاد مقاومتی است که می توان در برابر تحریم ها مقاومت و مقابله کرد.

اقتصاد مقاومتی، راهکاری است که از سوی مقام معظم رهبری برای سر و سامان دادن به وضعیت اقتصادی کشورمان مخصوصا با تحریم اقتصادی ایران در سال های اخیر مطرح شده است. این نوع اقتصاد معمولاً در رویارویی و تقابل با اقتصاد وابسته و مصرف کننده یک کشور قرار می گیرد که منفعل نیست و در مقابل اهداف اقتصادی سلطه، ایستادگی نموده و سعی در تغییر ساختارهای اقتصادی موجود و بومی سازی آن بر اساس جهانبینی و اهداف دارد.

در مورد اقتصاد روستایی می توان گفت اقتصادی است که مسائل روستایی را در سطح روستا مطرح می کند. این سطح از اقتصاد به کلیه فعالیت های فردی و اجتماعی که در محیط روستا به منظور گذران زندگی و تأمین رفاه مادی روستاییان به وقوع می پیوندد مربوط است.

اقتصاد روستایی با اقتصاد کشاورزی وابستگی متقابل دارد و در کل خود جزئی از اقتصاد ملی است. هرگونه تغییر در اقتصاد ملی تغییر در اقتصاد روستایی را سبب می شود. این سطح از اقتصاد به منابع محیطی و اقتصادی مردمی وابسته است که این اصل مهم همان پیروی از سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی فرصتی طلایی برای صنعت و تولید ملی است. بدون تردید نقش روستا‌ها در توسعه اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و افزایش اقتدار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران، نقشی محوری است و اگر فرآیند پیشرفت کشور با محوریت روستا‌ها انجام گیرد اولاً موجب جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه روستائیان به شهر‌ها می‌شود و ثانیاً بسیاری از مشکلات جامعه با تلاش روستائیان و تامین نیازهای شهر نشینان در حوزه کشاورزی، دامداری و… برطرف می‌شود .

با پیروی از اصول اقتصاد مقاومتی در راستای توسعه اقتصادی روستاها می توان به اقتصاد پایدار روستاها در آینده امیدوار بود. بخش عمده ایی از موفقیت اقتصاد مقاومتی در گرو برنامه ریزی پایدار و منسجم در مورد اقتصاد و فعالیت های اقتصادی روستاست که می توان گفت در ارتباط مستقیم با یکدیگر هستند.

جامعه گسترده روستایی در تولید محصولات کشاورزی و دامی و همچنین حفظ امنیت غذایی در کشور نقش و مسئولیت برجسته و انکار ناپذیری دارد و به همین دلیل می توان از وجود روستاها به عنوان یکی از نقاط مبداء اجرای اقتصاد مقاومتی بهره برد.

اجرای اصول اقتصاد مقاومتی در روستاها با برنامه های کوتاه، میان و بلند مدت می تواند توسعه اقتصادی را در بازه زمانی مشخص موجب شود. اقتصاد روستایی به عنوان اقتصادی ملی، بخش های مختلفی چون کشاورزی، دامپروری، صنایع تبدیلی و دستی را در بر می گیرد که هر کدام به نوعی در سلامت جامعه و البته رونق اقتصادی و اجرای اصول مهم و کاربردی اقتصاد مقاومتی، نقش بسزایی دارند در حالی که روستاییان در حال حاضر از اقتصاد متناسب با توجه به ظرفیت ها و داشته هایشان بهره مند نیستند.

روستاها و روستانشینان نقش بی بدیلی در توسعه کشور دارند و ظرفیت بالقوه ای برای حرکت در مسیر اقتصاد ملی و مقاومتی تلقی می شوند.

بسیاری معتقدند توجه به روستاها علاوه بر افزایش صادرات غیرنفتی و کمک در عرصه اقتصاد در زمینه مقابله با ناهنجاری های اجتماعی موثر است.

دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی نیازمند تلاش جدی و همه جانبه است و تا زمانی که تمامی اقشار جامعه در مسیر پیشرفت متناسب با جایگاه خود قرار نگیرند، بهبود شاخص های کمی در اغلب موارد تنها موجب توزیع نامناسب و ناعادلانه امکانات و درآمدها و ایجاد دوگانگی اقتصادی و اجتماعی خواهد شد.

بر همین اساس اقتصاد روستایی از جمله عوامل مهمی است که می تواند در رشد و توسعه اقتصاد یک کشور از جمله ایران موثر باشد، اهمیت این امر تاحدی است که به عقیده کارشناسان باید شرایطی فراهم کرد تا مردم ما از شهرها به سمت روستاها مبادرت به مهاجرت معکوس کنند.

عده ای از صاحب نظران توسعه، جمعیت روستایی را گروه مولدی می دانند که به دلایلی به شهرها مهاجرت نموده و از عنصر تولیدکننده و همگام با توسعه، به عنصر مصرف کننده و در تقابل با توسعه تبدیل می شوند.

مهاجرت روستاییان به شهرها که عمدتاً ناشی از مشکلات اقتصادی و افزایش بیکاری است از سوی جامعه‌ شناسان و دغدغه‌ مندان این حوزه بسیار مورد توجه قرار گرفته است اما آنچه در این حوزه به ‌طور ملموس مشاهده می ‌شود، بی ‌توجهی مسئولان و مدیران عالی‌ رتبه کشوری به این حوزه است.یکی از این ظرفیت ها نقش آفرینی روستاییان در تحقق اقتصاد مقاومتی است به طوری که اکنون بخش عمده ای از تولیدات داخلی از جمله کشاورزی بر دوش این قشر پر تلاش قرار دارد.

از این همین رو اگر دولت از این ظرفیت ها به ویژه در زمینه توسعه صنایع تبدیلی، پرداخت تسهیلات ارزان و کسب و کار خانگی در روستاها حمایت کند، به طور قطع وابسته نبودن به درآمدهای نفتی دور از انتظار نخواهد بود.

به هر حال امروزه روستاها در تولیداتی مانند کشاورزی، صنایع دستی، گردشگری، دام و طیور، باغات یا پرورش زنبور و… موفق هستند و می توانند این تولیدات را در سطح وسیع افزایش دهند درحالی که متاسفانه شاهد هستیم که روستاییان به مصرف کننده تبدیل شده‌ اند و متاسفانه با کاهش درآمدهای روستاییان، به آنها خدمات صنعتی ارائه کرده‌ ایم چراکه برنامه‌ ریزی دقیقی برای بهره ‌مندی از ظرفیت روستاییان وجود ندارد.

شاید بهتر باشد برای جلوگیری از بروز مشکلات اجتماعی و اقتصادی و همچنین توسعه اقتصادی کشور و حرکت در مسیر و تحقق اقتصاد مقاومتی تدابیر لازم برای توسعه امکانات سخت ‌افزاری و نرم ‌افزاری در این خصوص در روستاها را به کار گرفت.

هر چه اقتصاد روستا پویا‌تر و شکوفا‌تر باشد فرایند توسعه و پیشرفت آن کشور مناسب‌تر خواهد بود و دقیقاً به همین علت است که در برنامه‌های توسعه‌محور اغلب کشور‌ها، روستا‌ها از ارکان مهم در توسعه پایدار بشمار می‌آیند.

 روستا‌ها ظرفیت‌های بسیار مناسبی برای نقش‌آفرینی در شتاب دادن به توسعه کشور دارند و اگر به برنامه‌های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی در روستا‌ها توجه جدی شود قطعاً مهاجرت معکوس از شهر‌ها به روستا‌ها شکل خواهد گرفت.

جامعه روستایی به رغم همه مشکلاتی که با آن روبرو می باشد هنوزبخش عمده ای ازجمعیت رادرخود جا داده است و نقشی قابل توجه درتامین امنیت غذایی وتولید ایفا می کند و به نیازهای مصرف بازار در حدود توانایی خود پاسخ می دهد و با تولید ماده اولیه لازم می تواند چرخ های صنایع وابسته به بخش کشاورزی را فراهم نماید و در صادرات کشاورزی نیز نقش درخوری ایفا کند.

کلام پایانی: نیاز است که بعد از گذشت چندین سال از بحث سیاست های اقتصاد مقاومتی وارد میدان عمل و کار جدّی شد و کمر همت به پیشرفت کشور عزیزمان ببندیم و به روستا و روستاییان به عنوان یکی از اصلی ترین ستون های اقتصاد مقاومتی نگاه کنیم. هنر آن است که از فرصت ها به معنای حقیقی کلمه استفاده و تهدیدها را نیز به فرصت تبدیل کنیم.

حضرت آیت الله خامنه ای «اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل» را همچون راهی مستقیم و روشن به سمت رفع نیازهای کشور دانستند و با تشکر از همه تلاشگران این عرصه، فرمودند: البته توقعی نیست که این اقدام و عمل در ظرف یک سال همه مشکلات را حل کند اما اگر اقدام و عمل با برنامه ریزی درست همراه شود، یقیناً در پایان سال آثار و نشانه های آن قابل مشاهده خواهد بود.

نظرات بینندگان