کد خبر: ۸۶۱۷۶
تاریخ انتشار: ۰۸:۳۸ - ۱۵ فروردين ۱۳۹۵

آشنایی با غذاهای محلی سپیدان

غذاهای محلی که امروزه باورود انواع فست فود ها تبدیل به خاطره و یا افسانه شده اند، در زمان هایی نچندان دور، زینت بخش سفره های ساده اما پراز مهر مردم بود.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مارگون، درروزگاران قدیم که نه یخچال وفریزهای آنچنانی ونه گاز و فرهای پیشرفته وجود داشت، طبخ غذا بروی آتش  مزه دیگری داشت.

شهرستان سپیدان با توجه به گستردگی جغرافیایی ازغذاهای محلی بی شماری برخورداربود که در اینجا سعی داریم مشهورترین آنان راباهم مرور کرده تا باعث تجدید خاطره ای برای بزرگترها باشد.

قرمه : در زمان های گذشته که وسایلی مثل یخچال و فریزر برای نگهداری مواد خوراکی نبود، برای آنکه همیشه گوشت آماده داشته باشند گوشت را بصورت قورمه آماده می کردند. گوشت را خرد کرده و سرخ می کردند، و درون  پوست گوسفند ویاگاومی ریختند و درزیر زمین ویاجایی خنک می گذاشتند. با این روش گوشت آماده برای پخت و پز  همیشه دردسترس بود

آش بنه:دانه های بنه را با پوست کاملا خرد می کنند و به صورتی که مغز دانه ها کاملا با پوسته دانه خرد شوند. بعد از خرد کردن مقدار مورد نیاز، دانه های بنه خرد شده بنه را داخل ظرفی می .بعد از این به آن آب اضافه می کنند تا قسمت های چوبی مربوط به دانه های بنه از سایر قسمت ها جدا شوند.سپس مقداری به آن برنج وادویه های مخصوص اضافه میکردند

آش دوغ :برای تهیه‌ی این غذا، پس از جوشاندن دوغ، برنج را در آن می‌جوشانند و پونه و پیاز داغ را به آن اضافه می‌کنند. بعد در سینی می‌ریزند.

شیر برنج: از دیگر غذاهای سنتی شهرستان، بر حسب اینکه از قدیم الایام دامداری پیشه مردم بوده، شیر برنج یکی از این غذاهای  سنتی بود.

آش ماش:مواد اولیه این خوراک نیز ماش و برنج است، ماش را آن قدر میجوشانند تا پوستهاش باز شود و برنج را به آن اضافه می نمایند، سپس به آن پیاز داغ اضافه می کنند. این خوراک بیش تر در زمستان تهیه می شود.

آش کارده :برای تهیه‌ی این غذا، کارده را که گیاهی با برگ‌های پهن است، خورد می‌کنند و در آبلیمو می‌خوابانند، تا ترش شود. بعد از دو روز آب به آن اضافه می‌کنند. بعد از جوشیدن، گندم و برنج نیم‌کوب به آن اضافه می‌شود. این آش معروف‌ترین آش این منطقه است.

پلوهکل:مواد اولیه آن برنج، قارچ(هکل) و  بن سرخ است. بن سرخ را با آب میجوشانند تا خوب نرم شود بعد برنج را به آن میافزایند. قارچ (هکل) تمیز را در آب نگاه داری کرده تا نرم شود و سپس آن را به مخلوط برنج و بن سرخ را اضافه میکنند تا دم بکشد.

آبگوشت:آبگوشت متداول ترین غذای این منطقه است که از گوشت و حبوبات تشکیل یافته است.

دمپخت: مواد اولیه این غذا برنج و ماش یا برنج و عدس و ... است. ابتدا ماش یا عدس و یا افزودنی های دیگر مثل لوبیا را طوری میجوشانند تا نرم شود اما پوسته آن باز نشود، قبل از باز شدن پوسته، برنج را به آن اضافه میکنند تا برنج هم نرم شود، سپس آن را آبکش کرده و دم میکنند.

 نان کلک :قدیمی‌ترین نان محلی سپیدان نان کلک یا نان بلوط است. برای تهیه‌ی نان بلوط عصاره‌ی بلوط یا کلک را درون آب یک هفته می‌خیسانند، تا به‌صورت خمیر درآید. سپس آن‌را درون سبدهای مخصوص می‌کنند. وبروی آتش میگذارند تا درست شود.

دوپیازه: از دیگر غذاهای سنتی و بومی شهرستان سپیدان است .دوپیازه بسیار آسان و در مدت زمانی کوتاه می‌توان آن را تهیه و طبخ کرد.

کوفته : از جایگاه ویژه‌ای دربین مردمان قدیم برخوردار بوده است.

آب‌پیازک : از جمله غذاهایی  بود که برای قشر کم‌درآمد و فقیر جامعه، مناسب و کم‌هزینه محسوب می‌شد. که به دلیل سادگی و طعمی لذیذ، بدون در نظر گرفتن طبقات اجتماعی و اقتصادی، مصرف آن به عنوان غذایی دوست‌داشتنی و رایج توسط مردم این  شهرستان به شمار می‌رود.

آش انار : با ترکیب انار، برنج، سبزی آش لپه، پیاز، گوشت، نمک، زردچوبه و فلفل این آش لذیذ و خوشمزه را طبخ می‌کنند.


نظرات بینندگان