کد خبر: ۸۶۲۰
تاریخ انتشار: ۱۲:۴۶ - ۱۸ بهمن ۱۳۸۹

مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم فجر

به گزارش صراط نيوز به نقل از فارس، شب گذشته مراسم افتتاحيه جشنواره بيست و نهمين فيلم فجر با حضور حبيب‌الله كاسه‌ساز، محمدرضا عباسيان، شفيع‌آقامحمديان، بهمن حبشي، پوران درخشنده، مهدي فقيه، احمد نجفي، سيروس الوند، هاشم ميرزا خاني، ناصر باكيده، داريوش ارجمند، علي معلم، بيژن ميرباقري، پولاد كيميايي، محمد‌علي نجفي، پرويز نوري، مهدي نادري، پيمان جعفري، احمد ميرعلايي، پژمان لشگري‌پور، علي روئين‌تن، جهانگير‌ الماسي، سيد‌ضياء هاشمي، جمشيد هاشم‌پور و مسعود كيميايي برگزار شد.
براساس اين گزارش، در ابتداي اين مراسم پس از پخش سرود ملي جمهوري اسلامي ايران و قرائت آياتي از قرآن مجيد كليپي كوتاه به مناسبت شهادت امام رضا(ع) با عنوان ملكوت و با صداي كريم‌خاني پخش شد.

مسعود شاهي: اميدوارم در اين دوره توانايي‌ها و ريشه‌هاي فرهنگي اسلام به معرض ديد گذاشته شود
در ادامه اين مراسم، مهدي مسعود‌ شاهي دبير جشنواره فيلم فجر ضمن اميدواري نسبت به اينكه در طول ايام برگزاري جشنواره فيلم فجر حضور پررنگ عزيزان فرهنگي بتواند گوشه‌ايي از توانايي‌ها و ريشه‌هاي فرهنگي اسلام را به معرض ديد بگذارد، گفت: خوشبختانه امسال در موقعيت بسيار خوبي قرار داريم و من توفيق دارم خدمت‌گذار سينماگران باشم.
وي افزود: تشكر مي‌كنم از كساني كه در فضاي سالم جشنواره با حضور خودشان شادي مضاعفي را به ايام دهه فجر اضافه كردند و از تمامي نهادهايي كه در برگزاري جشنواره به ما كمك كردند كه انشاء‌الله رونق بيشتري داشته باشد از معاونت امور سينمايي بنياد سينماي فارابي و شهرداري تهران قدرداني مي‌كنم و اميدوارم كه اين همكاري‌ها مستمر و مستدام باشد.

پرده‌برداري از سيمرغ جشنواره سي‌ام فيلم فجر

بنابه گزارش فارس، در ادامه اين مراسم به دعوت دبير جشنواره فيلم فجر دكتر محمد حسيني وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي و جواد شمقدري معاون امور سينمايي، مهدي مسعود‌شاهي و احمد نجفي سيمرغ سي‌‌امين جشنواره بين‌المللي فيلم فجر را پرده‌برداري كردند و حضار 30 ثانيه به پاس احترام به سينماي ايران دست زدند.

وزيرفرهنگ و ارشاد اسلامي: اميدوارم شاهد حذف كارهاي نازل و سطحي در سينماي اين كشور تمدن ساز باشيم

در بخش ديگري از مراسم افتتاحيه وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به ايراد سخناني پرداخت و ضمن تبريك حلول ماه ربيع و ولادت باسعادت پيامبر اعظم متن پيام خود را به بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر قرائت كرد.
وي گفت: از حضور گسترده و اثر گذارتان سپاس گزارم و اميدوارم شاهد حذف كارهاي نازل و سطحي در سينماي اين كشور تمدن ساز باشيم و بذري اگر مي‌پاشيم اصلاح شده باشد، تا زيبايي و والايي اين مزرعه‌ي معرفت به لوث علف‌هاي خوار و خارهاي پر آزار از رونق نيفتد كه ابر رحمت را به ظرفيت كرامت دشت، شكرانه خواهيم داد و پاينده باد اين تعهد پر انقياد!
حسيني در انتهاي پيام خود گفت: براي دست‌اندركاران برگزاري بيست و نهمين جشنواره‌ي بين‌المللي فيلم فجر و سينماگران ارجمند كه با آثار ارزشمند خود رونق و ذوق و شوق به اين رخداد بزرگ فرهنگي و هنري بخشيده‌اند و گرمابخش ماه بهمن و دهه‌ي مباركه‌ي فجر و سالگرد پيروزي انقلاب شكوهمند اسلامي شده‌اند، آرزوي سعادت و سلامت دارم.

اهداي لوح يادبود به خانواده‌هاي مرحوم اعلامي و حقاني

به گزارش فارس، در ادامه كليپي كه به معرفي بخش‌هاي مختلف جشنواره مي‌پرداخت پخش شد و سپس تصاويري از درگذشتگان سينماي ايران كه در سال جاري دار‌فاني را وداع گفتند به نمايش درآمد.
در اين بخش كليپ محمدرضا اعلامي (نويسنده و كارگردان سينما) و منوچهر حقاني (مدير فيلم‌برداري) پخش شد. در كليپ مرحوم اعلامي با همسر و فرزندان اين كارگردان صحبت شده بود. همچنين در كليپ منوچهر حقاني‌پرست احمد ميرعلايي، جواد شمقدري، احسان خانزادي، جعفر دهقان و مرتضي شايسته صحبت كردند و پشت صحنه‌هايي از فيلم‌هاي اين فيلمبردار به نمايش درآمد.
سپس عليرضا سجاد‌پور مديركل اداره ارزشيابي و نظارت سينماي حرفه‌اي و احمد ميرعلايي مديرعامل بنياد سينمايي فارابي لوح يادبودي به خانواده‌هاي اين هنرمندان اهداء كردند. در اين بخش راضيه تجار و پيمان حقاني‌پرست همسر و فرزند منوچهر حقاني‌پرست لوح ياد‌بود اين فيلمبردار سينما را دريافت كردند.


بزرگداشت محتشم، فقيه، رسوليان و هاشم‌پور
براساس اين گزارش در بخش بزرگداشت‌هاي جشنواره فيلم فجر با نمايش فيلم كوتاهي درباره بيژن محتشم (طراح گريم) وي درباره اجراي گريم تئاتر بينوايان و تجربه‌هاي كاريش سخن گفت. سپس فيلم كوتاهي درباره مهدي فقيه بازيگر شناخته شده سينماي ايران به نمايش درآمد همچنين فيلم كوتاهي درباره جمشيد هاشم‌پور بازيگر سينماي ايران پخش شد در اين كليپ كه با تشويق حضار همراه بود عليرضا اميني، سعيد سهيلي، علي ژكان، مسعود آب‌پرور، درباره ويژگي‌هاي منحصر به فرد اين بازيگر سخن گفتند.
آخرين كليپ اين بخش مربوط به داوود رسوليان، مسئول جلوه‌هاي ويژه سينما بود كه درباره چگونگي وارد شدنش به سينما و همكاريش در فيلم‌هاي دفاع مقدس سخن گفت.
جواد شمقدري، سيد‌ضياء‌ هاشمي، علي معلم، لوح يادبودي را به اين هنرمندان اهداء كردند و سپس عكس يادگاري با هم به ثبت رساندند.

جواد شمقدري: سينماي ايران در حال گذر از دوران گلخانه اي به دوران خود اتكايي است
به گزارش فارس، در ادامه اين مراسم جواد شمقدري ضمن خوش‌آامد‌گويي به تمامي حضار طي سخناني اظهار داشت: بيست ونهمين جشنواره فيلم فجر را در سي و دومين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي در حالي برگزار مي‌كنيم كه سينماي ايران در حال گذر از دوران گلخانه اي به دوران خود اتكايي است به مانند ماهي كه تاكنون در حوضچه استخرهاي امن پرورش يافته و حالا از رودخانه‌اي خروشان راه خود را به سوي دريا مي‌پيمايد. تجربه يك سال گذشته نشان مي‌دهد مي‌توان از خطرات سرراه و دام و كمين صيادان به خوبي جَست.
وي ادامه داد: البته خروش تلاطم رود و شيب‌هاي خطرناك و آبشارهاي بلند و مسير سنگلاخ، گاه جهات اين ماهي را به خطر انداخته است اما بايد بپذيريم كه ديگر نمي‌توانستيم همچنان دل خوش آرامش و امنيت حوضچه و استخرهاي پرورشي باشيم.
معاون سينمايي وزارت ارشاد در ادامه اظهار كرد: در دوراني كه هجوم پيام‌ها از طريق انبوه تصاوير سينمايي و ماهواره‌اي و اينترنت و جريان طراحي شده قاچاق فيلم خارجي، ذهن و فكر جوان و خانواده‌هاي ما را احاطه كرده است، به شيوه رفتارهاي محتاطانه و مراقبت‌هاي بازدارنده، نمي‌توان در اين جنگ نابرابر به نتايج حداقلي هم خوشبين بود، بلكه با ايجاد فضاي اطمينان، اعتماد، حضور و مشاركت نخبگان فرهنگي، چشم‌هاي مراقب و مشتاق دلسوزان، ترسيم خطوط روشن عدالت و حقيقت و از همه مهمتر پيوند با مخاطبان آگاه و هوشمند و سپردن فضاي نقد و اصلاح و تشويق به آنان و اساسي تر گستردن چتر اخلاق و دين و جريان قدرتمند و قوي سينمايي ايجاد كرد.
شمقدري افزود: راه اندازي اين جريان كه از مختصات آن افزايش كمي همراه با انتقاد كيفي به اين معنا نيست كه خطا ولغزشي وجود نخواهد داشت بلكه به آن معناست كه شتاب و شادابي و نشاط جريان سالم سينمايي چنان قوام خوام خواهد گرفت كه تك آثار گرفتار لغزش و خطا كه بيراه رفته اند، فردي را نگران خواهند كرد.
معاون سينمايي وزارت ارشاد بيان كرد: مديريت جديد زيرساخت هاي لازم سخت افزاري و نرم افزاري براي عبور از اين دوران پرالتهاب را طراحي كرده است و با حمايت جدي خدمتگزاران انقلابي، گام به گام در حال اجراي آن است.
شمقدري به تشكيل شوراي سينما، اشاره كرد و گفت: تشكيل شوراي عالي سينمايي، اعلام دفترچه سياست هاي سال آينده، برنامه ريزي براي حضور در عرصه هاي بين المللي، توجه ويژه به حوزه پژوهش و فيلم نامه نويسي، تلاش براي ساماندهي بخش آموزش و تربيت نيروي انساني، ايجاد گفتمان انقلاب اسلامي، توجه به عرصه هاي فراموش شده در ساخت فيلم هاي همچون گونه سينماي مقاومت اسلامي، مباحث بين المللي و بين الاسلامي، سينماي سياسي و آيين نامه ها همگي از عواملي هستند كه ما را وارد اين مرحله جديد خواهد كرد و انشاالله به سلامت به دياي شعور و احساس و عاطفه و بندگي خدا رهنمون خواهيم شد.
وي با بيان اين كه جشنواره 29 فجر اولين ايستگاه بررسي اين فرآيندها است، عنوان كرد: از همه دلسوزان و نخبگان و كارشناسان و سينماگران و علاقه مندان و مخاطبان سينماي ايران مي خواهيم با دقت و دغدغه مضاعف فيلم هاي اين دوره را كه نشانه اي به آغاز اجراي اين سياست ها است زير نظر گرفته و از نظرات خود ما را بهرمند سازند. بي‌ترديد همه اين اظهارنظرها براي اصلاح فرايند هاي آينده به ما كمك خواهد كرد.
معاون سينمايي در پايان صحبت هاي خود، اظهار كرد: انشاالله خداوند ما را در راه تحقيق آرمان هاي بلند انقلاب اسلامي ياري رساند و سينماي ايران كه ظرفيت و قابليت بي نظيري دارد بتواند از عهده اين رسالت تاريخي خود برآيند.

تقدير از دو مؤسسه ويدئو رسانه

در بخش ديگري از اين مراسم از دو مؤسسه ويدئو رسانه به عنوان حاميان سينماي ايران با حضور محمدرضا عباسيان، شفيع‌ آقامحمديان و محمد‌علي نجفي تقدير به عمل آمد.
جواد معمار اردستاني مديرعامل تصوير دنياي هنر و علي اسد‌زاده مديرعامل مؤسسه هنرنماي پارسيان جوايز خود را دريافت كردند.

اهداي جوايز بخش مواد تبليغي و اطلاع رساني

همچنين در بخش اهداي جوايز مواد تبليغي و اطلاع‌رساني جشنواره فيلم فجر احمد ناطقي دبير اين بخش به ارائه گزارش پرداخت و بيانيه هيئت داوران را قرائت كرد.
مهدي مسعود‌شاهي، هاشم ميرزا‌خاني و احمد ناطقي جوايز اين بخش را به برندگان اهدا كردند.
در اين بخش جايزه سوم بخش آنونس شامل ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال به بهزاد طهماسبي (طبقه سوم) تعلق گرفت.
جايزه دوم اين بخش به آرش معيريان شامل ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال براي ساخت آنونس فيلم (به رنگ ارغوان) تعلق گرفت.
در اين بخش جايزه نخست شامل ديپلم افتخار و 60 ميليون ريال به محسن اميريوسفي كارگردان و سازنده آنونس فيلم (آتشكار) رسيد.

محسن اميريوسفي: موقعيت «آتشكار» براي من به طرز عجيبي كمدي شده است

محسن اميريوسفي كارگردان و سازنده آنونس فيلم آتشكار پشت تريبون آمد و گفت: من تهيه‌كننده و كارگردان آتشكار هستم و از هيئت محترم داوران بابت اين جايزه تشكر مي‌كنم، منتها آتشكار يك مقدار فيلم طنز و كمدي است و موقعيت خود فيلم نيز براي من به طرز عجيبي كمدي شده است.
وي ادامه داد: ما سه سال نسخه 90 دقيقه‌اي فيلم را به جشنواره فيلم فجر مي‌دهيم و تحويل نمي‌گيرد ولي وقتي نسخه 3 دقيقه‌اي آن را داديم سيمرغ بلورين دادن من از همين جا از همه تشكر مي‌كنم.
كارگردان آتشكار گفت: من از صميم قلب اميدوارم كه هيچ فيلم توقيفي در سينماي ايران وجود نداشته باشد حرف من باور كنيد كه يك حرف سياسي نيست و يك حرف معمولي است.
به عنوان كارگرداني كه سه سال به دنبال يك فيلم بوده از صميم قلب اميدوارم هيچ فيلم‌ساز ديگري برايش چنين اتفاقي نيفتد و بتواند فيلمش را در سردر سينماها ببيند.
اميريوسفي گفت: وقتي كه به مراسم افتتاحيه مي‌آمدم ديدم كه بعضي از سردر سينماها تصوير آتشكار را نصب كرده بودند چون اين فيلم از فردا به اكران عمومي در مي‌آيد از تمامي كساني كه باعث به نمايش درآمدن اين فيلم شدند تشكر مي‌كنم و اين سيمرغ را تقديم مي‌كنم به كسي كه شايستگي‌اش از من بيشتر است اين جايزه را از طرف خودم و سازندگان آتشكار به بازيگر فيلم حميد فرخ‌نژاد تقديم مي‌كنم.
در بخش بهترين تيزر جايزه سوم شامل ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال به علي‌رضا فارسيجاني سازنده تيزر فيلم (طلا و مس)‌ اهدا شد.
جايزه دوم اين بخش به آرش معيريان سازنده تيزر فيلم (به رنگ ارغوان) رسيد.
در اين بخش جايزه نخست ديپلم افتخار و 60 ميليون ريال به بهروز داوودي سازنده تيزر فيلم (ديگري) تعلق گرفت.
جايزه بهترين پوستر شامل سيمرغ بلورين و 60 ميليون ريال به حيدر رضايي (بيداري رؤياها) اهدا شد.
جايزه گرافيك محيطي نيز به علي فرآورده براي فيلم (ملك سليمان نبي) شامل سيمرغ بلورين و 60 ميليون ريال تعلق گرفت.
در بخش عكس صحنه ضمن تقدير از جواد جلالي براي فيلم‌ (خواب‌هاي دنباله‌دار) ديپلم افتخار و 30 ميليون ريال به مهدي دلخواسته (طبقه سوم) اهدا شد.
جايزه دوم اين بخش به مجيد صباغ‌بهروز براي فيلم (ملك سليمان نبي) رسيد.
سيمرغ بلورين اين بخش همراه با 60 ميليون ريال به محمد فوقاني براي عكاسي فيلم (دموكراسي تو روز روشن) رسيد.
در بخش عكس پشت صحنه ديپلم افتخار به بهرنگ دزفولي‌زاده عكاس فيلم (هفت دقيقه تا پاييز) اهدا شد.

تقدير از كيميايي، درخشنده و بحراني
به گزارش فارس، در ادامه مراسم افتتاحيه جشنواره فيلم فجر كليپي درباره پوران درخشنده به نمايش درآمد. در اين كليپ درخشنده همراهي و حضور درخشنده در كنار مادرش كه دچار بيماري آلزايمر است نشان داده شد و نقبي به تأثير اين فيلمساز در نمايش توانايي‌هاي معلولين زده شد.

در اين كليپ درخشنده گفت: تلاش مي‌كنم آن غبار و حساسيتي كه يك آيينه پيدا كرده، را از بين ببرم، تا آن آيينه به شفافيتش برسد و انسان به حس معنوي و متعالي خودش نزديك شود.
در كليپي كه درباره شهريار بحراني‌ بود به ويژگي‌هاي اين كارگردان سينما و تعلق خاطرش نسبت به داستان‌هاي قرآني اشاره شد.
پخش كليپي از مسعود كيميايي كه درباره فعاليت‌هاي سينمايي وي و نگارش رمان جديدش بود حضار را به شور و هيجان آورد و مسعود كيميايي به همراه مهدي مسعود‌شاهي به روي صحنه رفت و تعدادي از حضار به صورت ايستاده اين كارگردان را مورد تشويق قرار دادند.
دكتر محمد‌حسيني، جواد شمقدري، مهدي مسعود‌شاهي، داريوش ارجمند به روي صحنه آمدند تا جوايز بخش بزرگداشت جشنواره فيلم فجر را اهدا نمايد.

مسعود كيميايي: هيچ جايي به جز ايران فيلم نساخته‌ام
مسعود كيميايي به پشت تريبون رفت و پس از سپاسگذاري و قدرداني گفت: آن چيزي كه دارد همينطور به من مي‌گويد كه بگويم درباره رفتن نعمت حقيقي دوست باوفا و چندين ساله من است. ما بيش از 20 فيلم با هم گرفتيم او دوست باوفا و ديرينه من بود كه به يادش هستم.
وي ادامه داد: بعد از 30 سال جشنواره به ياد من افتاد و اين دوره دوره‌ايي است كه من به دليل لطف و مهري كه در آقايان بود پذيرفتم و خدمت رسيدم.
اين كارگردان سينما گفت: و اما من 70 سالم است و 52 سال است كه در اين سينما كار مي‌كنم و 30 فيلم ساخته‌ام كه تمامي‌اش در اين سرزمين بوده و هيچ جاي ديگري به جز اينجا نبوده است و هيچ جاي ديگري هم نمي‌توانم باشم.
مسعود كيميايي ادامه داد: من با كمال فروتني و كمال تواضع با اين 70 سال سنم از تشكيلات قوه قضائيه مي‌خواهم كه تجديد نظري براي جعفر پناهي كنند و تنها خودم با اين 70 سال عمري كه كرده‌ام با كمال فروتني اين را مي‌خواهم و هيچ به كاغذ و امضاء ديگري تقاضايم ارتباطي ندارد. او يكي از فيلم‌هايم حكم را مونتاژ كرده و اين خواهش را دارم كه يك باره ديگر در مورد او تجديد‌نظر شود.

پوران درخشنده: اميدوارم فكري براي اكران فيلم‌هاي فرهنگي شود
پوران درخشنده نيز پس از دريافت تقدير‌نامه خود گفت: ما از همه شما نيرو مي‌گيريم و عشق شماست كه ما را سر و پا نگه‌مي‌دارد وقتي 24 سال قبل اولين فيلم سينمايي‌ام را ساختم با خودم عهد كردم كه غير از شما به چيزي نينديشم.
وي افزود: امشب كه آقاي كيميايي در مورد جعفر پناهي حرف زدند بسيار خوشحال شدم كه اين مسئله مطرح شد چرا كه جايش در سينماي ما خالي است كسي كه خيلي از جوايز بين‌المللي را به همراه آورد و اين ارزشمند است براي من.
اين كارگردان سينما خطاب به وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي گفت: تنها خواسته من از وزير اين است كه براي نمايش فيلم‌ها در سينماي ايران فكري كنند تا فيلم‌هاي فرهنگي و ارزشمند به صورت سانسي در سينماها به نمايش در نيايد اين اتفاق آن چيزي نبود كه من عمرم را برايش بگذارم. كه مردم فيلم‌هايم را نبينند بايد عدالت در اكران جدي گرفته شود اين مژده و نويد وجود دارد كه امسال جشنواره فيلم‌هاي خوب و زيادي دارد اميدوارم اين فيلم‌ها ديده شود و مشكلي برايشان پيش نيايد و صداي مردم ايران و فرهنگ ايراني را به گوش جهانيان برسانيم با سينمايي كه در خارج از مرزها ديده شود واين توانايي در سينماي ما وجود دارد.

شهريار بحراني: انشاء‌الله بتوانم وظيفه‌اي كه در قبال سينما دارم را به خوبي ايفا كنم
شهريار بحراني نيز پس از دريافت لوح تقدير خود گفت: هر زمان كه براي كسي بزرگداشتي گرفته مي‌شود اين امكان وجود دارد. شايد آخرين كارهايش را انجام مي‌دهد و بايد با او خداحافظي كرد خدا را شكر مي‌كنم كه در كار مهم فرهنگي و هنري به نام سينما هستم كه ابعاد و استفاده‌هاي زيادي دارد. انشاء‌الله امسال بنده بتوانم وظيفه‌اي كه در قبال سينما دارم را به خوبي ايفا كنم.

داريوش ارجمند: در گود مقدس سينماي ايران مسعود كيميايي شير خداست
در اين بخش داريوش ارجمند نيز به پشت تريبون رفت و گفت هنرمندان بسيار بزرگي با استاد كيميايي كار كردند كه حقير‌ترين و كوچك‌ترين‌شان من بودم. به من گفتند كه در مورد مسعود كيميايي مطلبي بنويس هر چه فكر كردم به جز خود كيميايي چيزي به ذهنم نيايد و در نتيجه هماني شد كه در آن مطلب نوشتم، در گود مقدس سينماي ايران مسعود كيميايي شير خداست. مي‌داند آبي كه مي‌خورد از كدام لوله است و اگر خداوند خانه و اشيانه‌اي را از پرنده بگيرد تا آخر عمر مجبور به پروازش مي‌كند مي‌داند كه شرف و ناموس مدل ندارد. درود به شرفت مرد.

اين مراسم كه با اجراي محمدرضا حسينيان همراه بود با پخش تيزر بيست و نهمين جشنواره فيلم فجر به اتمام رسيد.

انتهای پیام/10

نظرات بینندگان