کد خبر: ۸۶۲۳۰
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۳ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵

هنگام اقدام و عمل

کارکرد اقتصاد مقاومتی تنها حل مشکلات اقتصادی نیست بلکه دفع کننده تهدیدات پیش روی نظام و خنثی‌سازی چنبره باطلی است که مبتنی بر برآوردهای غلط دشمنان بیرونی و سرپل‌های داخلی دور مردم پیچیده‌اند.
به گزارش شیرازه، «عباس حاجی‌نجاری» در شماره امروز روزنامه «جوان»نوشت:

تحقق شعار امسال بدون نیاز به گزاره‌های توصیفی به «اقدام و عمل» منوط شده است، چراکه پیش از این در توصیف اقتصاد مقاومتی، تعیین سیاست‌های کلی، تشکیل قرارگاه فرماندهی و تنظیم سیاست‌های اجرایی نکات زیادی مطرح شده و مقام معظم رهبری در سخنان خود در اولین روز سال جدید در حرم رضوی حداقل 10 پیشنهاد اساسی برای اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی ارائه نمودند. ایشان در عین حال در سخنان خود در جمع شاعران و مداحان در روز ولادت حضرت فاطمه (س)، تکرار حرف و شعارها را نیز کسالت‌بار خواندند و تأکید فرمودند که: اکنون برای بهبود شرایط اقتصادی کشور و معیشت مردم هنگام «اقدام و عمل» است، اما نکته مهم در شعار امسال این است که عدم تحقق آن علاوه بر پیامدهای منفی اقتصادی، کشور را با چالش‌های جدی‌تری روبه‌رو می‌کند که قرار گرفتن در دوراهی تسلیم و یا تحمل فشار و تحریم یکی از آنهاست. در این زمینه به چند مؤلفه‌ اساسی می‌توان اشاره نمود.
1 ـ در سال‌های اخیر ریشه مشکلات اقتصادی کشور و حتی آب‌خوردن به تحریم اقتصادی دشمنان معطوف شد و حتی در کلام برخی مسئولان (و نه بیگانگان)، جمهوری اسلامی به دلیل فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای متهم و به همین دلیل در روند مذاکرات هسته‌ای تلاش شد با قفل زدن بر مراکز هسته‌ای و بتن‌ریزی قلب رآکتور اراک، اعتماد طرف غربی جلب شود.
2 ـ در امتداد مذاکرات هسته‌ای، رفع مشکل اقتصادی کشور به رفع تحریم‌ها و انعقاد قرارداد با غربی‌ها منوط شد. آنها هم با رفت و آمدهای خود و نشان دادن در باغ‌ سبز، عملاً اینگونه القا کرده‌اند که با اقتصاد ورشکسته خود قادرند در عرصه اقتصادی ایران معجزه و بساط بیکاری را در کشور ما جمع کنند و رونق اقتصادی با خود بیاورند.
3 ـ در شرایطی که پس از پذیرش برجام که متأسفانه با عبور از خطوط قرمز نظام همراه شد، تمامی رفت و آمدها به رهاسازی قطره‌چکانی بخشی از دارایی‌های ایران و گرفتن عکس یادگاری در کنار ایرباس فرانسوی در فرودگاه تهران خلاصه شد، غربی‌ها رسماً گشایش روابط اقتصادی را به شناسایی رژیم صهیونیستی و عدول ایران از کمک به جبهه مقاومت معطوف کرده و نشان دادند که در این معاوضه، هوشمندانه‌تر از بعضی از مسئولان کشور عمل کرده که حتی می‌تواند به خسارت محض برای ایران تبدیل شود، نکته‌ای که مقام معظم رهبری در بیاناتشان در روز آغازین سال جدید با اشاره به دوراهی طراحی شده در پیش پای نظام آن را افشا و یادآور می‌شوند که به این دیدگاه خاص معتقد است، مشکلات اقتصادی کشور در صورتی حل خواهد شد که در موارد مختلف با امریکا مذاکره و گفت‌وگو کنیم و از مواضع خود کوتاه بیاییم. این افراد می‌گویند همان‌طور که در توافق هسته‌ای که «برجام» نام گرفت، گفت‌وگو با امریکا در موارد دیگر و حتی موضوع تغییر قانون اساسی کشور می‌تواند «برجام‌های 2، 3 و 4» باشد تا با این گفت‌وگوها و توافق مردم راحت‌تر زندگی کنند و مشکلات آنها حل شود. البته فرجام این روند می‌تواند تهی شدن نظام جمهوری اسلامی از محتوای اصلی و تبدیل آن به یکی از جمهوری‌های مورد پذیرش نظام سلطه ‌باشد که البته نتیجه طبیعی آن پایمال شدن حقوق صدها هزار شهید و خاموش کردن شعله‌های امید میلیون‌ها مسلمان مستضعف و انقلابی جهان است که نگاه و امید خود را به نظام جمهوری اسلامی در مواجهه با قدرتمندان سلطه‌گر جهانی معطوف کرده‌اند.
4 ـ سوگمندانه آن است که در داخل عده‌ای این دوراهی را پذیرفته‌ و نسخه‌ای را نیز برای آن تجویز می‌کنند که تسلیم و پذیرش سلطه بیگانه و القای اینکه روند مذاکره یک تهدید جدی را از بالای سر مردم ایران رفع کرد و آن دیگری مبتنی بر آن مدعی می‌شود که دوران موشک سپری شده و دوران گفت‌وگو فرا رسیده است و این در حالی است که اگر در گذشته امریکا مستقیماً ایران را تهدید نظامی می‌کرد، مبتنی بر این برآورد از محیط داخلی، تهدید نظامی ایران را به بعضی از حکام میکروسکپی منطقه محول کرده است و سوگمندانه‌تر این است که به جای پاسخگویی منطقی و مقتدرانه به این فضاسازی‌ها، در برابر تهدید از گفتمان و مذاکره سخن به میان می‌آورند.
5 ـ مبتنی بر این مقدمات است که در برابر چنگ و دندانی که این روزها امریکایی‌ها، با فشار و تحریم و پادوهای منطقه‌ای آنها با تهدید، نشان داده و رفع تحریم‌ها را به تعطیلی فرآیندهای دفاعی و دست برداشتن از حمایت از سرپنجه‌های مقاومت معطوف کرده‌اند، برای ایران چاره‌ای جز ایستادگی و مقاومت و اتکا به درون باقی نمانده و به تعبیر مقام معظم رهبری هنگام «اقدام و عمل» است. دراین مرحله دیگر کارکرد اقتصاد مقاومتی تنها حل مشکلات اقتصادی نیست بلکه دفع کننده تهدیدات پیش روی نظام و خنثی‌سازی چنبره باطلی است که مبتنی بر برآوردهای غلط دشمنان بیرونی و سرپل‌های داخلی دور مردم پیچیده‌اند، چراکه در غیر این صورت، این بار هوس می‌کنند به جای رآکتور اتمی اراک، سکوهای پرتاب موشک را بتن‌ریزی کرده و برای خود هورا بکشند.

انتهای پیام/


نویسنده :
عباس حاجی‌نجاری
نظرات بینندگان