کد خبر: ۸۶۲۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۱۶ فروردين ۱۳۹۵
آگهی روزنامه «فایننشال تایمز»:

در ایران سرمایه‌گذاری نکنید؛ خطر لغو برجام توسط آمریکا + عکس

یک آگهی تبلیغاتی در روزنامه «فایننشال تایمز» که توسط یکی از گروه‌های فشار آمریکایی منتشر گردیده، با هشدار نسبت به خطر لغو برجام توسط دولت بعدی آمریکا، به افراد و شرکت‌های تجاری هشدار داد تا از سرمایه‌گذاری در ایران خودداری کنند.
به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، دولت آمریکا‌ پس از توافق هسته‌ای به دنبال آن است تا ایران که به تعهدات خود در قبال برجام عمل کرده، از مزایای آن محروم شود. اقداماتی مانند تصویب قانون اخیر آمریکا در رابطه با این که هر فردی با تابعیت یکی از 38 کشوری که قانون لغو روادید با آمریکا را دارد، در صورت یک بار سفر به ایران از عدم نیاز به دریافت ویزا برای سفر به آمریکا محروم می‌شود و همچنین عدم بازکردن سوئیفت با ارز دلار برای بانک‌های ایرانی، از نمونه تلاش‌های آمریکایی‌ها برای محرومیت ایران از مزایای برجام است.

به غیر از اقدامات رسمی دولت آمریکا، نهادهای خصوصی و گروه‌های فشار آمریکایی نیز اقدام به تبلیغات ضدایرانی جهت منصرف کردن شرکت‌های تجاری جهت سرمایه‌گذاری در ایران می‌کنند. در جدیدترین این اقدام‌ها، در روزی که انگلیس میزبان یک همایش سرمایه‌گذاری در رابطه با ایران بود، گروه «اتحاد در مقابل ایران هسته‌ای» موسوم به UANI، در اقدامی "ایران‌هراسانه" با چاپ تبلیغات تمام‌صفحه در صفحه اول نشریه انگلیسی «فایننشال تایمز»، خطرات سرمایه‌گذاری در ایران را به سرمایه‌گذاران خارجی گوشزد کرد. 

سرمایه گذاری ///
تصویر آگهی تمام صفحه ضدایرانی گروه «اتحاد در مقابل ایران هسته‌ای» در صفحه اول نشریه انگلیسی «نشریه فایننشال تایمز»

تیتر بزرگ این مطلب به این شکل بود: «آیا ایران ارزش خطر سرمایه‌گذاری دارد؟» و پاسخ این بود: «خیر، زندگی کارمندان شما و شهرتتان ارزش خطر کردن برای تجارت با ایران را ندارد». این گروه، در ادامه به 10 خطر سرمایه‌گذاری در ایران پرداخته و مشرق فقط به‌ جهت تنویر افکار عمومی نسبت به تبلیغات منفی نسبت به ایران این آگهی را ترجمه کرده اما آن را تایید نمی‌کند:


ماتریکس تجاری ایران

خطر شرکت‌های صوری سپاه پاسداران

شرکت‌هایی که وارد تجارت با ایران می‌شوند، ناآگاهانه با شرکت‌های مربوط به سپاه تعامل خواهند کرد

نقض قوانین و معاهدات بین‌المللی
ایران همچنان به نقض قوانین بین‌المللی، قطعنامه‌های سازمان ملل، و برجام که نمونه آن آزمایش موشک‌های بالستیک در 21 نوامبر 2015 بود، ادامه می‌دهد.

خطر آدم‌ربایی و دستگیری
تاجران بین‌المللی نمی‌توانند تضمینی داشته باشند که کارمندان و پیمان‌کاران آنها در ایران به ناگاه دستگیر و بازداشت نشوند.

خطر هک و امنیت سایبری
هکرهای ایرانی در پی هک کردن سامانه‌های تجاری غرب هستند. خطر افشای اطلاعات محرمانه و خصوصی شرکتها، کارندان (شامل خانواده و دوستان)، و مشتری‌ها وجود دارد.

خطرات تروریستی
تجارت با ایران، به نقض حقوق بشراز سوی این کشور کمک شایانی می‌کند. ایران حامی اصلی تروریسم شامل حزب الله، حماس، و شورشیان حوثی است.

خطر آسیب دیدن شهرت
وقتی سهام‌داران بین‌المللی و مردم جهان بفهمند که یک شرکت با بزرگترین حامی تروریسم در ارتباط تجاری است، شهرت آن شرکت در خطر قرار می‌گیرد.

خطر لغو برجام
هیچ بعید نیست که دولت بعدی آمریکا، زیر برجام بزند و تحریم‌ها علیه ایران را از سر بگیرد.

خطر بیمه

شرکت‌هایی که وارد تجارت با ایران می‌شوند، عملا با مشکل بیمه مواجه هستند.

تحریم‌ها، قوانین، و عدم قطعیت و اطمینان
شرکت‌هایی که وارد تجارت با ایرن می‌شوند، هنوز موضوع و هدف تحریم‌های برون‌مرزی ثانویه امریکا هستند (14 میلیارد دلار جریمه از سال 2009 بخاطر دور زدن تحریم‌های آمریکایی)

خطر کشوری

ایران یکی از خطرناک‌ترین کشورها در زمینه سیاسی، نرخ ارز، و تبادل تجاری به خاطر حمایتش از تروریسم، تخلفات حقوق بشری، و بی‌توجهی آشکار به قوانین بین‌المللی است

ترجمه جدول آگهی ضدایرانی گروه آمریکایی «اتحاد در مقابل ایران هسته‌ای» جهت تنویر افکار عمومی ایران از اقدامات ضدایرانی نهادهای آمریکایی پس از برجام

سرمایه گذاری ///
نشریه انگلیسی «نشریه فایننشال تایمز» یک روزنامه اقتصادی است

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای که با نام ائتلاف علیه ایران هسته‌ای American Coalition Against Nuclear Iran و در قالب موسسات خیریه معاف از مالیات در آمریکا ثبت شده، مدت‌ها است که اقدام به "ایران‌هراسی" می‌کند و برنامه‌های کاری خود را اینگونه اعلام کرده است:

- مطلع‌ ساختن افکار عمومی درباره ماهیت نظام ایران،

- افزایش آگاهی در سطح آمریکا و در سطح بین‌المللی درباره خطرات دستیابی ایران به بمب هسته‌ای علیه منطقه و جهان،

- اقناع نظام ایران برای دست برداشتن از اهدافش در ساخت بمب هسته‌ای،

- پیگیری اقدامات قاطعانه و سرسختانه در سطوح ملی، بین‌المللی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی و دیپلماتیک در این راستا.

رئیس گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، سیاست‌مداری معروف به نام گری سیمور Gary Samore است. وی سابقا مشاور اوباما در امور کنترل تسلیحات بود که از سپتامبر 2013 ریاست گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای را به عهده گرفت.

سرمایه گذاری ///
گری سیمور رئیس گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، مشاور سابق اوباما در امور کنترل تسلیحات بوده است

گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای برای منزوی ساختن جمهوری اسلامی ایران در حوزه‌های دیپلماتیک و اقتصادی، برنامه‌های چندجانبه‌ای دارد اما شاید مهم‌ترین فعالیت این گروه، جلوگیری از همکاری شرکت‌های آمریکایی و غیرآمریکایی با ایران است.

سرمایه گذاری ///
این گروه با تشدید "ایران‌هراسی" علاوه بر کمک به اجرای سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا، به کسب درآمد پرداخته و پول قابل توجهی نیز در این رابطه به جیب می‌زند

بر اساس آنچه که در وب‌سایت گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای آمده، این گروه موفق شده شماری از طرح‌ها و پیشنهادات خود برای تحریم ایران را در قانون موسوم به «تحریم‌های جامع ایران» مصوب سال 2010 آمریکا Comprehensive Iran Sanctions, Accountability, and Divestment Act of 2010، بگنجاند.

علاوه بر مشارکت در قانون‌گذاری آمریکا و مشاوره به کاخ سفید، گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای، برای جلوگیری از همکاری شرکت‌های خارجی با ایران، اقدامات مستقیمی نیز انجام می‌دهد. این گروه، شرکت‌هایی را که با ایران همکاری کنند، به طور رسانه‌ای و با همکاری رسانه‌های غربی، معرفی می‌کند و با راه‌اندازی کمپین‌های گسترده، تلاش می‌کند این شرکت‌ها را با فشار روانی و رسانه‌ای، از همکاری با ایران باز دارد.

سرمایه گذاری ///
این گروه در قانون‌گذاری در آمریکا مشارکت می‌کند و به کاخ سفید نیز مشاوره می‌دهد

این گروه به غیر از چاپ آگهی در این روزنامه انگلیسی، با ارسال نامه‌ای به حامیان و روئسای شرکت‌های رنو، دلوئی، دنتونز، فوربس و منهتن، فلیچ ریتینگز، و کلاید اند کو، که در نشست مذکور در هتل لندمارک لندن حضور داشتند، از آنها خواست تا نهایت دقت را در ارتباط با تجارت با ایران در نظر بگیرند.

سابق بر این، جنبش مذکور با چاپ نامه‌ سرگشاده‌ای به تاریخ 9 نوامبر 2015 در فایننشال تایمز که به امضای ده‌ها کارشناس سیاست خارجی و دفاعی رسیده بود، از جامعه تجارت جهانی خواست که عواقب تجارت با ایران در نظر داشته باشند.

سرمایه گذاری ///
این گروه با انتشار نامه سرگشاده که به امضای ده‌ها کارشناس سیاست خارجی و دفاعی رسیده، از جامعه تجارت جهانی خواست که عواقب تجارت با ایران در نظر داشته باشند

این گروه کمک‌های مالی خوبی دریافت می‌کند و به عنوان نمونه در سال 2012 بالغ بر 8/1 میلیون دلار کمک دریافت کرده است. این گروه روابط خاصی با دولت آمریکا نیز دارد و روزنامه نیویورک تایمز بعد از آنکه وزارت دادگستری آمریکا در رابطه با یک موضوع دادگاهی مرتبط با دعوای حقوقی میان گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای و مالک یک شرکت کشتیرانی یونانی، از انتشار فهرست کمک‌های مالی این گروه جلوگیری کرد، نوشت: «نهادهای اطلاعاتی آمریکا از همکاری محرمانه با سایر سازمان‌ها برای اثرگذاری بر افکار عمومی و رسانه‌های آمریکایی، قانونا منع شده‌اند. اگر اطلاعات (گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای) به دولت آمریکا مربوط نیست، پس چرا اینقدر محتوای آن حساسیت‌برانگیز قلمداد می‌شود.... به‌علاوه، مستندات دادگاه نشان می‌دهد که روابط نزدیکی میان دولت آمریکا و گروه اتحاد علیه ایران هسته‌ای وجود دارد. این گروه، در تحت فشار قرار دادن دولت آمریکا و شرکت‌ها برای انزوای اقتصادی ایران، تبحر خاصی دارد

این فعالیت‌ها نشان می‌دهد که این گروه یک لابی صهیونیستی پرقدرت و اثرگذار در کنگره و کاخ سفید است که با تشدید "ایران‌هراسی" علاوه بر کمک به اجرای سیاست‌های ضدایرانی دولت آمریکا، به کسب درآمد پرداخته و پول قابل توجهی نیز در این رابطه به جیب می‌زند.

نظرات بینندگان