کد خبر: ۸۶۳۱۹
تاریخ انتشار: ۲۲:۰۶ - ۱۷ فروردين ۱۳۹۵

اعطاي اعتبارنامه نمایندگی مجلس به سه منتخب شيراز/ بررسی اعتبارنامه ها در نخستین جلسه مجلس دهم

عالیشوندی اعتبار نامه نمايندگي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را به سه منتخب شيراز اعطا كرد.
به گزارش شیرازه، حیدر عالیشوندی فرماندار شيراز اعتبار نامه نمايندگي دهمين دوره مجلس شوراي اسلامي را به سه منتخب شيراز اعطا كرد.

حمید جورکش مسئول کمیته اطلاع رسانی و تبلیغات انتخابات شیراز اظهار داشت: آقایان فرج الله رجبی، بهرام پارسایی و مسعود رضایی منتخبان دهمین دوره مجلس شورای اسلامی حوزه انتخابیه شیراز با حضور در دفتر فرماندار شیراز و ستاد انتخابات اعتبار نامه نمایندگی مجلس شورای اسلامی خود را دریافت نمودند.

وی بیان داشت:این اعتبار نامه به امضا و تایید اعضای محترم هیات اجرایی انتخابات و اعضای محترم هیات نظارت شورای نگهبان  شهرستان شیراز و ممهور به مهر انتخابات و فرمانداری شیراز و هیات نظارت  رسیده است.

گفتنی است در انتخابات هفتم اسفند ماه 94 از چهار کرسی نمایندگی شیراز در پارلمان سه نفر با اخذ حد نصاب آرا بصورت مستقیم به مجلس دهم راه پیدا کردند و آقایان علی اکبری و جعفر قادری، 10 اردیبهشت ماه برای کسب چهارمین کرسی نمایندگی مردم شیراز در مجلس دهم رقابت خواهند کرد.

لازم به ذکر است طبق ماده چهار قانون انتخابات مجلس،پس از تایید انتخابات توسط شورای نگهبان ،وزارت کشور موظف است اعتبارنامه کلیه منتخبین را صادر و به مجلس شورای اسلامی ارسال کند.

براساس آیین نامه داخلی مجلس،در نخستین جلسه هر دوره از مجلس شورای اسلامی شعب 15 گانه ای به قید قرعه برای بررسی اعتبارنامه منتخبان تشکیل می شود و موظف به بررسی این اعتبارنامه ها و تایید آنهاست.

از آنجا که هر نماینده مجلس باید نماینده کل مردم ایران باشد و نه تنها نماینده حوزه انتخابیه ای که از آن رای آورده،بنابراین در ابتدای تشکیل هر دوره از مجلس،اعتبارنامه هر منتخب در کمیسیون های به بررسی و تصویب رسیده و بعد در صحن علنی به رای دیکر منتخبین می رسد که در صورت رای مثبت،منتخب مزبور در واقع آرای همه مردم را بدست آورده و به این ترتیب نماینده مردم تلقی می شود.

براین اساس هر نامزد پیروز در انتخابات،یک اعتبارنامه نمایندگی دارد که باید از سوی همه نمایندگان پذیرفته شود.این اعتبارنامه مجموعه مدارکی است که در ارتباط با سوابق کاری و نحوه انتخاب هر نماینده در پرونده وی قرار می گیرد و بعد از شروع به کار مجلس و تعیین شعب مجلس،اعتبارنامه های نمایندگان در شعب مورد بررسی و نهایتا مورد تایید یا رد شعبه های بررسی کننده قرار می گیرد.

در حین این بررسی ها است که اگر کسی مدرکی علیه یک منتخب داشت باشد،آن را مطرح کرده و منتخب هم حق دفاع دارد و در نهایت رای گیری براساس آنچه در جلسه دفاعیه گذشته ،صورت می گیرد.

نظرات بینندگان