کد خبر: ۸۶۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۶ - ۱۹ فروردين ۱۳۹۵

سردار سلیمانی یا شهید همدانی؛ کدامیک "پیروزی طلایی ارتش سوریه" را رقم زدند؟

در سال 2013 یک پیروزی مهم برای ارتش سوریه بدست آمد.
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، ارتش و نیروهای دفاع وطنی سوریه به همراه حزب الله در 6 ماه اخیر پیروزی های مهم و ارزشمندی را بدست آوردند و پاکسازی شهر "تدمر" ، "قریتین" ، بخش قابل توجهی از استان "لاذقیه" ، بخش های مهمی از استان  "حلب" و ... از جمله آن است.

اما در سال 2012 و 2013 ملت و نظام سوریه روزهای تلخی را می گذراندند، حمله تکفیری ها به شهرهای مهم و پشتیبانی ترکیه  و عربستان سعودی از تروریست ها از  جمله آن بوده که البته در آن زمان یک پیروزی طلایی در بخش غربی استان "حمص" بدست آمد. 


ارتش و نیروهای مردمی سوریه به همراه مستشاران نظامی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال 2013 میلادی  یک منطقه راهبردی را در غرب "حمص" آزاد کردند که این اتفاق باعث شد تا سوریه به دست تروریست های تکفیری سقوط نکند.

البته تحلیلگران ، کارشناسان  و منابع رسانه ای معتقدند که "سردار سرلشکر شهید حسین همدانی"  و سردار سرلشکر پاسدار "قاسم سلیمانی" فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران نقش مهمی را در ارائه کمک های مستشاری در پاکسازی این شهر مهم داشتند.


**توپولوژی " القصیر"

شهر "القصیر" را باید مرکز منطقه  "القصیر"  در استان  "حمص"  در سوریه به شمار آورد. مهمترین ویژگی شهر "القصیر" را باید در مساحت گسترده آن و وجود انواع فعالیت‌های زراعی، صنعتی، تجاری و فراوانی روستاهای آن دانست.




از لحاظ جغرافیایی شهر "القصیر" در غرب سوریه قرار دارد و تنها 35 کیلومتر با شهر "حمص" مرکز استان  "حمص" و 15 کیلومتر با مرزهای لبنان فاصله دارد. اغلب مناطق  "القصیر"  پست و کم ارتفاع است و کوه‌های چندانی در آن مشاهده نمی‌شود، این درحالی است که رود «العاصی» نیز در آن جریان دارد.







اهمیت راهبردی  "القصیر"  در این بود که اگر این شهر سقوط می کرد، سوریه با سرعت زیادی به دوقسمت شمالی و جنوبی تقسیم می شد و مسیر نظام سوریه به شهرهای غربی با اختلال مواجه می گردید.


علاوه بر این اگر شهر "القصیر" سقوط  می کرد از یک طرف استان  "حمص"  به صورت ویژه  در خطر جدی قرار می گرفت و از طرفی شهرهای مرزی لبنان همچون "بقاع" و "هرمل" در تیررس تکفیری ها بود.

اما در مجموع ارتش سوریه و نیروهای دفاع وطنی به همراه حزب الله و کمک های مستشاری سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران این شهر راهبردی را آزاد کردند  و این موضوع سوریه را از خطر گسترش تروریسم و تجزیه نجات داد.

روزنامه لبنانی الدیار در تحلیلی نوشت: "نبرد القصیر"  در سوریه تنها دارای نتایج نظامی و سیاسی نبوده ؛ اما یکی از پارادوکس‌های عجیب این نبرد، همزمانی تلاش برای گوشزد نمودن تلفات جانی و آسیب‌های روحی و نظامی این جنگ، با تلاش بی‌سابقه متهم ساختن حزب‌الله به ایجاد فتنه ‌بین شیعه و سنی در جهان اسلام است. در شرم آور بودن این تلاش همین بس که بر "استراتژی باقلوا" تأکید داشته و برپایی مراسم شادی در  "ضاحیه" در پی شکست تروریست‌ها در "القصیر" را خطرناک دانسته و از آن به بی‌تدبیری حزب‌الله و غفلت از کشانده شدن دامنه نبرد به لبنان یاد کرده است. باید پرسید عربستان سعودی این بار با چه هدفی، این تلاش‌ها را آغاز کرده و چرا خود را «مام تروریست‌ها» در صحنه نبرد نافرجام  "القصیر"  معرفی می‌کند؟

عصبانیت عربستان تنها به خاطر سقوط  "القصیر"  نبوده و بیشتر به خاطر گرفتار آمدن  نیروهای اطلاعاتی این کشور در کمین حزب‌الله در منطقه شمالی سوریه است. هدف از انجام این عملیات به دام انداختن تعداد بیشتری از نیروهای تروریست و کاستن از توان نظامی آنها با سخت وانمود نمودن سقوط منطقه شمالی بود. از همین رو دامنه نبرد در القصیر یک هفته بیشتر به طول انجامید تا ارتش آزاد، نیروهای خود را از دیگر مناطق به این منطقه گسیل دارد. بدین ترتیب این نیروها از  مواضع خود در دیگر مناطق خارج شدند و با از بین رفتن انسجام آنها، القصیر در هفته دوم از دستشان خارج شد.

سایت المانیتور (Al-Monitor) در مقاله‌ای با عنوان "آیا اسرائیل و جبهه النصره" برای حمله به سوریه همکاری می‌کنند؟"،عنوان داشت: از زمان آغاز بحران سوریه، دولت این کشور همواره به نقش پنهان اسرائیل در "القصیر" در منطقه "حمص"  در می 2013 تا جبهه جنوبی در سپتامبر 2014 اشاره دارد.


**چرا حزب الله وارد نبرد القصیر شد؟

مقامات ارشد حزب الله لبنان معتقدند اگردر "القصیر" نمی جنگیدند ، باید در شهرهای لبنان با تروریست ها درگیر می شدند. "شیخ نعیم قاسم" معاون دبیر کل حزب الله با  اشاره به اینکه تمامی لبنانی‌ها متقاعد شدند که تکفیری‌ها خطری واقعی برای کشور هستند و تمامی خودروهای بمب‌گذاری شده که وارد لبنان شدند در مناطق "رنکوس" و "یبرود" مستقر بودند، عنوان داشت: اگر "قلمون" و "القصیر"  تحت سیطره افراد مسلح می‌ماند به اراضی لبنان حمله می کردند.


سید "حسن نصرالله "  دبیرکل حزب الله در مصاحبه با  روزنامه الاخبار گفت:  اگر جنگ "القصیر" نبود گروههای مسلح به سرعت وارد  "الهرمل" و منطقه "بقاع شمالی" می شدند. جنگ ما در سوریه مرتبط با ابعاد ملی مقاومت است؛ زیرا ما از میهن مان در مرزها دفاع می کنیم.

دبیر کل حزب الله لبنان تاکید کرد: مهم ترین مساله این است که خطر اکنون همه را هدف قرار می دهد. آنچه ما سال ها پیش درباره آن سخن می گفتیم امروز همه درباره آن سخن می گویند؛ حتی رقبا اذعان دارند که آنچه در منطقه رخ می دهد رژیم ها و کشورها و جوامع و ملتها و همه منطقه و منافع کشورهای بزرگ در جهان را تهدید می کند. درست است که ما وارد برخی مکان ها در سوریه شدیم اما نبرد اساسا، در مناطق مرزی است.
 
از زمانی که ملت، ارتش و رهبری سوریه، تصمیم به پاکسازی میهن خود از لوث وجودی تروریست ها در شهر القصیر گرفتند و تصمیم گرفتند تا به هیاهوی تبلیغاتی و ارعاب آنان بی توجه باشند، همواره از هوشیاری و خرد خود بهره بردند؛ چرا که هیاهو و ارعاب، در واقع تعبیر روشنی از میزان شکست و فروپاشی لشکر توطئه گران و وابستگان تروریست ها  است و آن، این امکان را به سوریه داده است تا آرامش، ثبات و روند عملیات پاکسازی شهرها از تروریست های مسلح را حفظ کند و همان چیزی است که ارتش سوریه را در آستانه پیروزی در شهرهای "رقه"، "دیرالزور" و ... قرار می دهد.


** نقش سردار سلیمانی و شهید همدانی در آزادسازی  "القصیر"

روزنامه الاخبار  لبنان با اشاره به دو عملیات راهبردی در سوریه و عراق نوشت:  بدون تردید عملیات "جرف الصخر" (در عراق) یک « حماسه» بود که می توان آن را با حماسه عملیات راهبردی « القصیر» در سوریه مقایسه کرد که بیش از یک سال قبل انجام شد.

بیزینس اینسایدر درباره نقش مستشاری فرمانده سپاه قدس در پاکسازی "القصیر" نوشت:  (سردار) سلیمانی همچنین استراتژیست حزب‌الله در نبرد "القصیر"  می باشد که مهمترین رویارویی در جنگ شهری سوریه بود .








مجله فارین پالیسی گزارش داد: نیروهایی که اکنون در عراق با داعش می‌جنگند همان‌هایی هستند که در سال ۲۰۱۳ شورشیان سوری تحت حمایت مالی آمریکا را از شهر راهبردی  "القصیر" بیرون راندند و به نظام سوریه  کمک کردند؛ آنهم درست زمانی که آمریکا نومیدانه به دنبال سرنگونی وی بود. [سردار] سلیمانی همچنین مسئول سازمان‌دهی  (حمایت مستشاری) حزب‌الله و دیگر جنگجویان شیعه‌ای است که در دفاع از رئیس جمهور سوریه در کنار ارتش سوریه جنگیده‌اند.

البته برخی رسانه های غربی تلاش می کنند تا پاکسازی  "القصیر"  را به نقش نظامی فرمانده سپاه قدس نسبت دهند که این دسته تحلیل ها در حد گمانه زنی است. فرمانده سپاه قدس جمهوری اسلامی ایران و همچنین سردار سرلشکر شهید "حسین همدانی" یک نقش مستشاری را در آزادسازی شهرهای راهبردی همچون  "القصیر"  از دست تروریست ها انجام دادند. 






در مجموع پاکسازی "القصیر" در تابستان سال 2013 که در مدت 17 روز صورت گرفت، علاوه بر آنکه از گسترش جنگ به کشورهای همسایه سوریه جلوگیری کرد؛ این کشور را نیز از خطر تجزیه شدن نجات داد.




انتهای پیام/   
نظرات بینندگان