کد خبر: ۸۶۳۹۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۳۵ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵

هرمنگان، سازه ای به بلندای 8000 ساله تاریخ بوانات/کشف جدید بقایای زندگی در 8 هزار سال قبل + تصاویر

دکتر خانی پور گفت: سازه هرمنگان بوانات بعنوان اولین اثر 8 هزار ساله در ارتفاع 2400 متری سطح دریا در ایران می باشد.

به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از حرف رسا، در جدید ترین کاوش های باستان شناسی بقای زندگی مردم با قدمت بیش از 8 هزار سال بنام تپه هرمنگان (hormangan) در فاصله 15 کیلومتری شمال مرکز بوانات و در کنار روستای جشنیان بدست آمده که نشان از قدمت شهرستان بوانات دارد.

دکتر مرتضی خانی پور سرپرست تیم کاوش هرمنگان بوانات ضمن اعلام این خبر به خبرنگار ما گفت: نخستین کار تحقیقاتی و کاوش آثار تاریخی بوانات در منطقه رودخانه اعظم با حمایت مالی و همه جانبه فرمانداری بوانات طی سال 92 و 93 انجام گرفت که در این کاوش ها بیش از 200 نقطه شناسایی و ثبت شد که ظبق آثار و گمانه زنی ها هرمنگان قدیمی ترین اثر شاید باشد و کار کاوش را روی این سازه از اسفند 94 با یک تیم 7 نفره شروع کردیم.

خانی پور قدمت این سازه را طبق آثار بدست آمده به هزاره ششم قبل از میلاد نسبت داد و اظهار داشت: آثار و ادواتی که در جریان کاوش در سازه هرمنگان کشف و ضبط شده به هزاره ششم قبل از میلاد مربوط می شود که مطابق با 8 هزار سال قبل می باشد.

سرپرست تیم کاوش هرمنگان بوانات این سازه را مربوط به دوران نوسنگی دانست و اضافه کرد: آثار بدست آمده از کاوش سازه هرمنگان بیشتر اشیاء و ابزار آلات شکار و اسخوان حیوانات می باشد که این آثار را برای آزمایش آماده و ارسال کرده ایم و نظر ما برای قدمت به 7 هزار و 800 تا 8 هزار و صد سال قبل است.

خانی پور در ادامه افزود: هر چند قسمت اعظم این سازه بدلیل عدم آگاهی توسط کشاورزان از بین رفته و به باغ تبدیل شده اما این سازه یافته بسیار خوبی است تا تحقیقات در خصوص سبک و سنت های زندگی مردمان ان زمان کمک بسیار زیادی خواهد کرد و این سازه تنها سازه با قدمت 8 هزار سال در ارتفاع 2400 متر از سطح دریاست که قبل از آن سازه هایی در ارتفاع 1600 متر در کشور یافت شده بود و این نشان می دهد که مردمام آن زمان استقرار در ارتفاع 2400 متر را داشته اند.

سرپرست تیم کاوش هرمنگان به کشف سازه ای جدید در قسمت شمال سازه هرمنگان اشاره کرد و گفت: این سازه که با توجه به شرایط و ساخت آن می تواند کوره ساخت سفال باد که با توجه به سفال های بدست آمده در سازه هرمنگان احتمال قوی این سازه جدید که در ارتفاع بالاتری هم قرار گرفته باید کارگاه و کوره سفال پزی این مردمان باشد.

وی عمده ابزار ها و آثار بدست آمده در سازه هرمنگان را عمدتا ابزار شکار و کشاورزی و بیشتر استخوان حیوانات عنوان کرد و اذعان داشت: با توجه به تکه های سفال بدست آمده این محوطه و مقایسه با سفال و آثار بدست آمده در دشت مرودشت و حاشیه رود کر میتوان هرمنگان را مربوط به دوران نوسنگی و دوره بشی یا قبل از آن دانست.

در شهرستان بوانات بیش از 50 اثر تاریخی ثبت ملی شده و بیش از 200 اثر نیز شناسایی شده که کار تحقیق بر روی آنها انجام خواهد گرفت.

 

 

نویسنده :
عاشوریان
نظرات بینندگان