کد خبر: ۸۶۴۶۳
تاریخ انتشار: ۲۳:۴۱ - ۲۰ فروردين ۱۳۹۵
در نخستین روز از گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در فارس رقم خورد:

گردهمایی شاعران انقلابی در مقبره شهدای گمنام شیراز/ هنرمندان انقلابی با زمان پیش بروند

رئیس حوزه هنری استان فارس گفت: هنر شهید آوینی ترجمان واقعی هیهات من الذله بود.
به گزارش شیرازه به نقل از تسنیم، پیش از ظهر جمعه نخستین روز از گرامیداشت هفته هنر انقلاب اسلامی در استان فارس با گردهمایی شاعران انقلابی در مقبره شهدای گمنام شیراز  آغاز شد. 

همزمان با گردهمایی شاعران و شعرخوانی آنان دانشجویان رشته نقاشی دانشگاه هنر و معماری شیراز اقدام به برپایی نمایشگاه نقاشی و کارگاه عملی با موضوع «دفاع از خانه» کردند و به تصویرگری گوشه‌هایی از فداکاری‌های و ایثار رزمندگان و شهدای دفاع مقدس پرداختند.

اعضای بسیج هنرمندان در اقدامی ابتکاری به رنگ‌آمیزی قبور شهدای گمنام پرداختند که این امر با استقبال حضار روبه‌رو شد.

در این مراسم خلیل شفیعی، شاعر برجسته استان فارس، به قرائت شعری با مطلع «یاد شب‌های عشق و شور بخیر/ یاد رزم‌آوران نور بخیر» کرد.

وی پیش از قرائت شعر خود گفت: گمان می‌کردم که شعر انقلابی در شیراز مرده است اما این گردهمایی نشان از زنده بودن شعر انقلابی در این شهر دارد.

شفیعی بر این باور است که هنرمند انقلابی باید فرزند زمان خویشتن باشد و هنرش آیینه‌ای برای انعکاس رخدادهای زمانه باشد. وی شهید آوینی و غلامرضا کافی را مصداق این سخن خود دانست.

سید محمد امین جعفری حسینی، دیگر شاعر استان فارس که تا چندی قبل سکان مهم‌ترین اداره فرهنگ‌ساز استان، اداره کتابخانه‌های عمومی، را برعهده داشت از اینکه مدیریت حوزه هنری استان مدیریت آتلیه‌ای نیست، ابراز خشنودی کرد.

به گفته وی باید با همکاری هنرمندان و مسئولان فضای هنری و فرهنگی استان را به سمتی برد که شایسته نام استان فارس است.

وی شعری عاشورایی را با مطلع «پای حرفش مرد باید تا دم آخر بماند/ دست یاری داد اگر باید که یاری‌گر بماند» قرائت کرد و خلوص شعر و خوانش دقیق جعفری نم اشک را به چشمان حضار نشاند.

پروانه نجاتی، بانوی شعر شهدای ایران، این بار به سراغ آرمان‌های شهدا و اهمیت ادامه راه آنان رفت و در شعری که از زبان فرزند شهید دفاع مقدس خطاب به آرمیتا و علیرضا، فرزندان خردسال شهدای هسته‌ای ایران خواند، بر اهمیت ادامه راه شهدا تاکید کرد.

وی بر این باور است که شعر دفاع مقدس و شعری که برای شهدا خوانده می‌شود نباید به مرثیه اکتفا کند بلکه باید پویا و محرک باشد.

محمد کرم‌اللهی، رئیس حوزه هنری استان فارس، در سخنانی کوتاه در جمع هنرمندان و شاعران به ویژگی‌های شهید مرتضی آوینی اشاره کرد و گفت: هنر شهید آوینی ترجمان واقعی هیهات من الذله بود. هر شهید ستاره‌ای است که هدایتگر و روشنی‌بخش راه و مسیر درست است و باید با تمسک به شهدا در مسیر درست قدم برداشت.

هنرنمایی گروه سرود سوره حوزه هنری فارس و تک‌خوانی طه چوگان باز از هنرمندان جوان و بسیجی استان فارس از دیگر برنامه‌های این مراسم بود که سبب نشاط بیشتر مراسم شد.

گفتنی است  استاد مجرد، پروانه نجاتی، احد ده‌بزرگی، خلیل شفیعی، حسین خلفی، طیبه نیکو، محمد امین جعفری، صدر متکلم، مرضیه مرادی، عبدالحمید رحمانیان، عبدالرضا قیصری، هادی فردوسی، سجاد حیدری، ساجده تقی‌زاده، بهنام کشاورز، رحیمی و دانشور در این مراسم شعرخوانی کردند.

نظرات بینندگان