کد خبر: ۸۶۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۱:۳۸ - ۲۳ فروردين ۱۳۹۵

اینجا شیراز است یا فرنگ!/خودنمایی واژه های «لاتین» در نام گذاری مراکز تجاری+ تصاویر

در «قانون نام گذاری اماکن و واحد های صنفی»، به صراحت آمده که «استفاده از واژه های غیر فارسی «اسپرت، سایف، فست فود، کافی شاپ، سیتی سنتر، مزون و اسامی اشخاص بیگانه» ممنوع است. این در حالی است که تعداد زیادی از تابلو های مراکز تجاری در سطح شهر یا به زبان لاتین نوشته شده یا از برندها خارجی برای معرفی استفاده کرده اند.
به گزارش شیرازه، تهاجم فرهنگی در سال های اخیر باعث شده تا ذائقه و سلایق برخی افراد در ابعاد مختلف اعم از نحوه پوشش و مصرف تغییر کند. گرایش به مدلهای غربی و ماهواره ای به گونه ای شدت یافته که برخی رفتارهای مغایر با شئونات اسلامی رواج قابل توجهی پیدا نموده است.از جمله تغییراتی که متاسفانه به دلیل غفلت برخی مسئولین و مدیران شهری رخ نموده، حضور چشمگیر، الوان و متنوع تابلوهای به زبان های خارجی و بطور خاص انگلیسی در برخی خیابان های شیراز است.در حالی که شیراز به عنوان مهد تمدن و فرهنگ ایران اسلامی شهره آفاق و انفس است اما به وفور نام های لاتین و مارک ها و برندها بر سر مغازه ها مشاهده می شود که این کلمات علی رغم شعار «فارسی را پاس بدارید»، باعث ترویج، و بعد از آن به تدریج وارد گفتار و سخنان محاوره ای در زبان فارسی می گردد.

خودنمایی واژه های «لاتین» در نام گذاری مراکز تجاری شیراز+ تصاویر
از طرفی در «قانون نام گذاری اماکن و واحد های صنفی»، به صراحت آمده که «استفاده از واژه های غیر فارسی «اسپرت، سایف، فست فود، کافی شاپ، سیتی سنتر، مزون و اسامی اشخاص بیگانه» ممنوع است. این در حالی است که تعداد زیادی از تابلو های مراکز تجاری در سطح شهر یا به زبان لاتین نوشته شده یا از برندها خارجی برای معرفی استفاده کرده اند. همچنین استفاده ابزاری از کودکان و بانوان در تبلیغات و تبلیغ کالاهایی که مشابه داخلی دارند نیز در قانون نام گذاری اماکن و واحد های صنفی ممنوع اعلام شده است. حال آنکه این مسئله نیز در اغلب موارد رعایت نمی شود.

به راستی چرا باید مبلمان شهری شیراز مقلد فرهنگ منحط غرب باشد.کوتاه سخن آنکه،خوب است صاحبان چنین فروشگاه هایی و حتی نخبگان و صاحب نظران در کنار مسئولین و شورای شهر با نگرشی صحیح و کارشناسی نسبت به تغییرات بنیادین در مدل مبلمان شهری و تابلوهای غربی و اروپایی در سومین حرم اهل بیت علیه السلام اقدام کنند. آنچه که در ادامه آمده نمونه ای است از تابلوهایی که با نام های لاتین در خیبان های شهر برای جذب مشتری خودنمایی می کنند.


نظرات بینندگان