کد خبر: ۸۶۵۰۴
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۲۱ فروردين ۱۳۹۵
وزیر صنعت، معدن و تجارت در شیراز مطرح کرد:

تسهیلات 16 هزار میلیاردی برای تکمیل پروژه‌های صنعتی نیمه‌تمام

نعمت زاده گفت:در مجموع 7 هزار واحد متوقف در شهرک‌های صنعتی داریم که پیشنهاد دادیم با 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و یارانه برای کمک به نرخ تسهیلات، فعال شوند.

به گزارش شیرازه به نقل از فارس، محمدرضا نعمت‌زاده صبح امروز در نشست با فعالان صنعت و معدن کشور در شیراز اظهار داشت: اقتصاد مقاومتی چکیده 3.5 دهه تجارب انقلاب بود و همه سیاست‌های اقتصادی گذشته با تأکید بر اقدام و عمل در این بسته با 24 اصل لحاظ شد.

وی افزود: رویکرد درون‌زایی استفاده از توانمندی‌ها، استعداد و توانایی نخبگان، تاریخ، شرایط جغرافیایی، دانشگاه‌ها، صنایع و هر آنچه در داخل داریم باید مورد توجه قرار گیرد اما متأسفانه گاه مدیران ما از ظرفیت‌های کشور خود اطلاع ندارند، برخی مدیران صنایع ما مدیران دیگر را ندیده‌اند، امکانات استان‌های دیگر را نمی‌دانند و این بی‌اطلاعی‌ها گاه باعث گرایش به خارج است.

نعمت‌زاده ادامه داد: علم، اقتصاد و دانش مرز نمی‌شناسد و با رشد فناوری اطلاعات و ارتباطات می‌توان با تمام جهان تعامل داشت و ما در شرایط فعلی نرم‌افزارهایی داریم که تولید ایران است و به ژاپن صادر می‌شود هر چند لابراتوار و فرایند ساخت در کره جنوبی است یا در موردی امتیاز ورود یک فناوری به آمریکا را دریافت کردیم.

وزیر صنعت و معدن تصریح کرد: تعامل با جهان و برون‌گرایی می‌تواند نشأت‌ گرفته از درون‌گرایی باشد و در عین‌ حال نباید گمان کرد که از تعامل با جهان بی‌نیاز هستیم.

وی با اشاره به اقبال هیئت‌های اقتصادی و مسئولان اقتصادی کشورهای مختلف برای حضور در ایران، بیان کرد: برخی عنوان می‌کنند برجام چه کرد در حالی‌ که در مثالی ساده قبل از برجام نمی‌توانستیم برای یک نمایشگاه نقاشی 50 دلار جابه‌جا کنیم و این به‌واقع عزت نبود ذلت بود که برای جابه‌جایی‌های کوچک مالی باید از طریق صراف و واسطه و ... کار پیش می‌رفت.

نعمت‌زاده ابراز داشت: مطمئن باشید این خریدهای با واسطه و تبادل غیرمستقیم ضررهای کلان دارد غیر از این که مفاسد بسیار و افراد ناباب نیز در این بین پیدا می‌شوند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اقدامات این دولت تنها شاخص‌های اقتصادی مانند رکود و تورم نبود که شاخص‌های اجتماعی نیز اثر بسیار دارد چنانکه آرامشی که به وجود آمده و کاهش تنش‌های جناحی باعث می‌شود مسائل به‌تدریج حل شود که مردم علیه هم پرونده‌سازی و قطب‌بندی نمی‌کنند.

وی یادآور شد: آرامش بازار و ثبات نرخ ارز از این نکات مثبت قابل اشاره است هرچند مشکلاتی از قبیل فساد و دزدی ممکن است در هر دولت وجود داشته باشد.

نعمت‌زاده افزود: در شورای حکام نظرات علیه ایران بود و تهدید به حمله شده بود اما مذاکرات ما را به‌جایی رساند که آرای قبلی خود را لغو کرده و به‌حق ایران گواهی دادند که چنین سابقه‌ای در تاریخ نداریم پرونده‌ای به فصل هفتم شورای امنیت برود و این‌گونه خارج شود که هیچ بندی از مفاد زور را نپذیرفتیم و در مواردی عذرخواهی کردند.

پایان اتهام‌زنی علیه ایران پس از برجام

وی متذکر شد: پس از برجام این‌ همه بحث‌های ترور و انواع خشونت‌ها در جهان مطرح شد یک مورد را نتوانستند در این شرایط به ما نسبت دهند که این آبروی شیعه است و ما نشان دادیم اهل صلح و البته دفاع از حقوق خود هستیم و حتی اتهامات رژیم صهیونیستی علیه ایران در مواردی نفی شد و اکنون ایران در تمام معادلات مطرح‌ شده است.

نعمت‌زاده اضافه کرد: برنامه اقتصاد دانش‌بنیان را در دست تدوین داریم و در چنین فرایندی باید استان‌ها فاصله خود را با شاخص‌های جهانی مشخص کنند و در این مسیر، قابل‌ قبول نیست که مدیران در یک دستگاه با وجود سرعت رشد اطلاعات و دانش، سالی یک ساعت بازآموزی داشته باشند.

وی با اشاره به اقتصاد مقاومتی بیان کرد: مردمی‌بودن رویکرد اقتصاد مقاومتی است و دولت باید کمک کند مردم با امید وارد میدان شوند و این‌گونه نباشد که خود ما مانعی بر سر فعالیت مردم باشیم زیرا مقام معظم رهبری تأکید کردند اگر در جایی قانون یا بخشنامه‌ای بر سر راه فعالیت اقتصادی مردم محدودیت ایجاد کرده باشد باید اصلاح شود.

نعمت‌زاده با تأکید بر این‌که عدالت‌خواهی رویکرد دیگر در اقتصاد مقاومتی است، عنوان کرد: در حال حاضر شرایط واحدهای بزرگ ما قابل‌قبول است اما واحدهای کوچک که آسیب‌پذیرتر بوده‌اند را احصا کرده‌ایم و مواردی قبل از سال 92 یا حتی قبل از 84 متوقف بوده‌اند اما به همان‌ها هم رسیدگی خواهیم کرد.

وی افزود: ما در مجموع 7 هزار واحد متوقف در شهرک‌های صنعتی داریم و واحدهای دارای ظرفیت بین 50 تا 70 درصد و بالای 70 درصد ظرفیت نیز شناسایی‌شده‌اند و 2 هزار طرح بالای 60 تا 70 درصد پیشرفت فیزیکی نیز داریم که پیشنهاد دادیم با 16 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی و یارانه برای کمک به نرخ تسهیلات، فعال شوند و احداث زیرساخت‌های آنها تسریع شود تا بتوانیم 180 هزار اشتغال مستقیم از این محل ایجاد کنیم که البته این کار در مورد واحدهای کوچک کمتر امکان‌پذیر است.

این مقام مسئول بیان کرد: شناسایی بازارهای هدف صادرات غیرنفتی و مشوق‌های این حوزه در دستور کار است و با توجه به آن‌که معاون رئیس‌جمهور عدد خواسته‌اند باید در هر استان صنایع مختلف، واحد به واحد تعهد صادراتی خود را مشخص کنند.

وی در پایان با اشاره به این‌که 1.2 میلیون خودروی فرسوده در کشور وجود دارد، گفت: این خودروهای فرسوده باید از رده خارج شوند که برای این موضع پیشنهاد داده‌ایم و در مورد تاکسی‌ها آغاز شده و برای سایر خودروها نیز انجام خواهد شد که خود رونق صنایع خودروسازی را به دنبال خواهد داشت.

به گزارش فارس، در این جلسه نعمت‌زاده بر ظرفیت استان فارس در زمینه صنایع پزشکی و الکترونیک تاکید کرد.

نظرات بینندگان