کد خبر: ۸۶۵۵۴
تاریخ انتشار: ۱۴:۰۱ - ۲۲ فروردين ۱۳۹۵

«دیوارهای مهربانی» شیراز سامان دهی و مهربانتر می‌شوند/ راه اندازی «سرای مهربانی» با چاشنی کرامت انسانی

این طرح طی مدت کوتاهی متولیان بیشتری پیدا کرد و در محله های مختلف شیراز و بعد از آن به سرعت در برخی از شهرهای کشور گسترش یافت. در مواردی نیز دیوار مهربانی فقط مختص به پوشاک نبود.
به گزارش شیرازه، دی ماه سال 94، تصاویری در شبکه های مجازی دست به دست می شد که خبر از یک حرکت خداپسندانه، همراه با ذوق و سلیقه می داد. چند جوان گمنام با رنگ کردن دیواری در گوشه ای از شهر شیراز و با نوشتن جمله «نیاز نداری بذار، نیاز داری بردار» از افرادی که البسه اضافه در منزل دارند خواسته بودند تا لباس های مازاد خود را بر روی چوب لباسی های تعبیه شده در دیوار، بگذارند تا به دست نیازمندان برسد. اما در این میان عده ای معتقد بودند در این طرح کرامت انسانی و اصول بهداشتی در نظر گرفته نشده است.

این طرح طی مدت کوتاهی متولیان بیشتری پیدا کرد و در محله های مختلف شیراز و بعد از آن به سرعت در برخی از شهرهای کشور گسترش یافت. در مواردی نیز دیوار مهربانی فقط مختص به پوشاک نبود، بلکه برخی از فروشگاه ها مواد خوراکی خود را با رعایت اصول بهداشتی در جعبه ای مقابل فروشگاه قرار می دادند تا به دست نیازمندان برسد. حال در شیراز یک مجتمع خیریه مردمی با عنوان «سرای مهربانی» برای ساماندهی این طرح تشکیل شده است.

«دیوارهای مهربانی» شیراز سامان دهی و مهربانتر می‌شوند/ راه اندازی «سرای مهربانی» با چاشنی کرامت انسانی

امروز محمد صادق ادیب مدیر افتخاری «سرای مهربانی» گفتگویی با فارس داشته که جزئیات بیشتری را از این طرح بیان کرده است. وی با بیان اینکه پیشنهاد این طرح با شهرداری شیراز بوده و در آینده دو سرای مهربانی در نقاط دیگر شیراز راه اندازی می شود  گفته است: مسئله‌ای که سرای مهربانی را از دیوار مهربانی متمایز می‌کند این است که در این محل، لباس‌های تحویل‌شده، دسته‌بندی و سایزبندی می‌شود و با شست‌وشو و اتویی که روی آن‌ها انجام می‌شود و قرار گرفتن در کیسه‌های ویژه به‌صورت بسیار محترمانه از طرف خیریه‌های شهر تحویل نیازمندان واقعی می‌شود و یکی از خیران نیز هزینه خرید دستگاه‌های شست‌وشو به مبلغ 32 میلیون تومان را تقبل کرده است که در حال خرید دستگاه‌های موردنیاز هستیم.

این فرد خیر اضافه کرد: داروهای جمع‌آوری‌ شده نیز تحویل درمانگاه‌های خیریه و هلال‌احمر می‌شود که آن‌هایی را که قابلیت استفاده دارد در اختیار نیازمندان قرار دهند.

ادیب بیان داشت: یکی از مواردی که در اکثر خانه‌ها و به تعداد وجود دارد، کتاب‌هایی است که بعد از خوانده شدن در کتابخانه‌ها بدون استفاده مانده‌اند که سرای مهربانی با استفاده از فرصت فراهم‌ شده، آن‌ها را از مردم دریافت و در اختیار کتابخانه‌های مساجد و دیگر مکان‌ها قرار می‌دهد تا سهمی در رونق مطالعه داشته باشد، ضمن این‌که موسسه‌های انتشاراتی نیز می‌توانند یاری‌رسان ما در این مسئله باشند.

وی افزود: مسئله دیگری نیز که در فعالیت‌های سرای مهربانی دیده‌شده توجه به تغذیه نیازمندان است و مردم می‌توانند با مراجعه به رستوران‌ها و مکان‌های فروش مواد غذایی آماده مانند ساندویچی‌ها، پول غذایی را پرداخت و بن آن را در اختیار این مرکز قرار دهند که توسط خیریه‌ها به افراد نیازمند اهدا شود.

ادیب در مورد یکی از اهداف مهم سرای مهربانی گفت: مهم‌ترین هدف ما در ایجاد این محل، گسترش فرهنگ مهربانی و نیکویی کردن با هم‌نوعان است و با توجه به این‌که برای بهینه کردن این کار باید کودکان را به‌عنوان جامعه هدف در نگاه اولیه مدنظر قرارداد، برنامه‌هایی به همین منظور تدارک دیده‌ شده است.

نظرات بینندگان