کد خبر: ۸۶۵۷۳
تاریخ انتشار: ۰۱:۴۰ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵

قند کوار و قند اقلید، کام کشاورزان پاسارگادی را تلخ کرد!

البته اینکه این بد حسابی ها از سوی برخی کارخانه های قند استان فارس به یک اپیدمی تبدیل شده در آن شکی نیست اما این که سطح کشت محصول چغندر قند نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده جای بسی تعجب دارد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از طنین پاسارگاد،، سالانه بیش از 55 هزار تن چغند قند از سطح1000 هکتار مزارع تحت کشت این محصول در شهرستان پاسارگاد تولید می شود و می توان گفت پاسارگاد جزء رتبه های برتر تولید چغندرقند در استان فارس می باشد. اما در سال جاری با پیش آمدن برخی مشکلات، مطالبات برخی از این قشر هنوز  پرداخت نشده است.

کشاورزان پاسارگادی هر ساله محصول چغندر قند خود را به کار خانه های قند اقلید،اصفهان ،مرودشت وکوار تحویل می دهند.
 
اما موضوعی که در این گزارش به آن پرداخته می شود، مطالبات کشاورزان چغندر کار پاسارگادی است که از آبان ماه سال گذشته هنوز از سوی کارخانه قند کوار و کارخانه قند اقلید پرداخت نشده است.
 
برخی از این كشاورزان منبع درآمدشان فقط کشت چغندر است و نابسامانی های به وجود آمده سبب شده تا این روزها اوضاع واحوال خوبی حتی در زندگی شخصی خود نداشته باشند.
 
صدها کشاورز پاسارگادی بیش از 80 درصد مطالبات کشت چغندرقند خود را از سال گذشته از کارخانه قند کوار و کارخانه قند اقلید طلب دارند که به گفته آنها قرار بر پرداخت مطالبان از سوی کارخانه حداکثر تا اواخر اسفند سال گذشته بوده که این امر هیچگاه محقق نشده است.
رنجبر یکی از چغندرکاران پاسارگادی با بیان این که در زمان تحویل چغندر قند وعده واریز پول در چند روز به آن ها داده شده بود،گفت: با وجود گذشت چندین ماه از این زمان هنوز یک تومان هم از طلب خود را دریافت نكرده ایم.

وی می گوید:  کشاورزانی که محصول چغندر خود را به کارخانه قند کوار و کارخانه قند اقلید تحویل داده اند،نتوانسته اند هنوز مطالبه های خود را دریافت و تسویه کنند و کشاورزان دیگری که محصول  چغندر خود را به سایر کارخانه ها تحویل داده اند تمام مطالبات خود را  تمام و کمال دریافت کرده اند.
 
رنجبر می گوید: این کارخانه ها می خواهند به جای طلب ما شکر تحویلمان دهند که اگر بخواهیم از آنها به جای طلبمان شکر بخریم قیمت آن دویست الی سیصد تومان بیشتر از قیمت بازار در می اید.

وی اضافه می کند: فقط کشاورزان پاسارگادی نیستند که از این کارخانه ها طلبکار می باشند، بلکه هزاران کشاورز از سر تا سر استان فارس با این مشکل مواجه هستند.

یوسفی دیگر چغند کار پاسارگادی می گوید: به دلیل پرداخت نشدن تمام مطالبات از سوی کارخانه قند کوار و کارخانه قند اقلید، نتوانسته ایم هنوز پول کارگران و هزینه های کود،سم و..... از سال گذشته را بدهیم و وام هایی که از بانک ها جهت خرج و هزینه کشت وبرداشت چغندر دریافت کرده ایم را هنوز نتوانسته ایم پرداخت کنیم و  متاسفانه به این وامها سود روزانه تعلق می گیرد.
 
وی ادامه می دهد:هر باری که به کارخانه مراجعه می کنیم مسولان کارخانه قول سر خرمن می دهند و می گویند به زودی مطالبات شما را پرداخت می کنیم،این در حالی است که این کارخانه تمام شکر خود را فروخته است.
 

طنین پاسارگاد،این تنها گوشه ای از گلایه های صدها کشاورز پاسارگادی از پرداخت نشدن مطالبات از سوی کارخانه قند کوار وکارخانه قند اقلید می باشدکه امیدوار هستیم مسولان کارخانه قند اقلید و کارخانه قند کوار  پیگیر مطالبات کشاورزان پاسارگادی باشند و تلاش کنند تا این قشر زحمت کش هر چه زودتر به حق خود برسند.

 
البته اینکه این بد حسابی ها از سوی برخی کارخانه های قند استان فارس به یک اپیدمی تبدیل شده در آن شکی نیست اما این که سطح کشت محصول چغندر قند نسبت به سال گذشته تقریبا دو برابر شده جای بسی تعجب دارد که البته به گفته کشاورزان به دلیل ضعیف شدن و فرسایش خاک زمین های کشاورزی شهرستان، مجبور به کشت محصولاتی همانند چغندر قند هستند، هر چند که کشاورزان اطلاع و اگاهی از بد حسابی بعضی کارخانه های قند فارس هم دارند!
نظرات بینندگان