کد خبر: ۸۶۶۲۵
تاریخ انتشار: ۱۲:۳۱ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
در سکوت دستگاه‌های نظارتی رخ داد

105/000/000/000/000 تومان فقط یک قلم تخلف دولت راستگویان

در حالی که احمد توکلی از تخلف 105 هزار میلیارد تومانی دولت روحانی در هزینه‌کردِ برداشت از صندوق توسعه ملی خبر داده بود، روزنامه‌های زنجیره‌ای در اقدامی قابل تأمل و هماهنگ این تخلف را به پای دولت پیشین نوشتند!
به گزارش شیرازه به نقل از کیهان، روز گذشته روزنامه‌های زنجیره‌ای در اقدامی هماهنگ به تحریف اظهارات توکلی پرداختند و این اقدام با واکنش توکلی مواجه شد.

نماینده مردم تهران در مجلس خطاب به روزنامه‌های مذکور تاکید کرد: ارقام ساختگی و نسبت‌های ناصواب در تیتر و متن خبر منتشر شده در روزنامه‌های تحت مدیریت شما زیاد است.

روزنامه‌های زنجیره‌ای در گاف جدید رسانه‌ای خود دیروز به طور هماهنگ مبادرت به تحریف خبری منسوب به «احمد توکلی» نماینده مردم تهران در رسانه‌های خود کردند. البته به گل نشستن کشتی برجام و لزوم انحراف افکار عمومی از مطالبات اقتصادی، بیشتر بر تعمدی بودن این اقدام حکایت می‌کند تا یک گاف رسانه‌ای.

 

روزنامه آرمان در تیتر یک با عنوان «تخلف 105 هزار میلیاردی دولت احمدی نژاد» نوشت: «احمد توکلی، تخلف جدیدی از دولت احمدی‌نژاد را فاش کرد که به ماجرای «قرض 150هزار میلیاردی از صندوق توسعه‌ملی» برمی‌گردد که 105 هزار میلیارد آن بازگشت داده نشد. این نماینده ‌اصولگرای تهران در مجلس در نشست علنی صبح دیروز پارلمان طی سخنانی به عنوان موافق کلیات لایحه بودجه سال 1395 کل کشور، اظهار داشت: زمانی در دولت قبل 150 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برای تهیه دارو قرض گرفته شد، اما صرفا 45 هزار میلیارد تومان آن را پس دادند... و بقیه را صرف خرید ساختمان و قرض دادن به برخی نهادهای دولتی کردند و مقداری را نیز صرف امور رفاهی کارکنان کرد».

روزنامه قانون نیز با انتخاب تیتری قابل تامل نوشت: «افشای اسناد پاناماگیت توکلی درباره دولت احمدی نژاد؛ هزینه درمانی که درد شد»؛ در بخشی از گزارش این روزنامه زنجیره‌ای آمده است: «باز هم اکران جدیدی از فسادهای سریالی دولت پاکدستان صدای ملت را درآورد. مشخص نیست این رقم‌هایی که بر زبان برخی جاری می‌شود، چرا تا کنون توجه هیچ شخص و نهادی را به خود جلب نکرده بود. در تازه‌ترین افشاگری‌های مشاور اقتصادی پیشین احمدی‌‌‌نژاد علیه او، می‌گویند چندین‌ هزار میلیارد پول بیت‌المال که قرار بوده‌ خرج درمان هزاران کودک سرطانی و بیمار صعب‌العلاج شود، یک شبه مانند دکل‌های نفتی غیب شده‌است!».

روزنامه شرق تیتر یک خود را با عنوان «دولت قبل 105 هزار میلیارد گرفت و پس نداد» به نقل از توکلی اختصاص داد. همچنین روزنامه‌های روزان و ایران نیز به ترتیب تیتر «رونمایی احمد  توکلی از بدهی احمدی نژاد به صندوق توسعه ملی» و «افشاگری توکلی  تخلف 150 هزار میلیارد تومانی دولت قبل» را برای انعکاس این خبر اختصاص دادند.

پس از اقدام هماهنگ روزنامه‌های زنجیره‌ای در تحریف ماجرا، توکلی طی نامه‌ای به مدیران مسئول روزنامه‌های شرق، اعتماد، آرمان، ابتکار، اسرار، ایران و فرهیختگان، مطالب بیان شده در صفحه اول شماره روز دوشنبه روزنامه‌های فوق را که از قول وی مطالبی به رئیس جمهور سابق و دولت وی نسبت داده بودند را کذب و ساخته و پرداخته دانست.

وی در این نامه آورده است: درست است که تصویب قرض شش ماهه 5/2 (دو و نیم) میلیارد دلاری از صندوق توسعه ملی در تاریخ 26/04/1392 در روزهای آخر دولت پیشین انجام شده ولی پرداخت‌ها از 17/07/1392 آغاز شده و تمام تخلفات اشاره شده در نطق من مربوط به زمان صدارت آقای دکتر روحانی است.

 

 ارقام ساختگی و نسبت‌های ناصواب در روزنامه‌های زنجیره‌ای

 

توکلی می‌افزاید: ارقام ساختگی و نسبت‌های ناصواب در تیتر و متن خبر منتشر شده در روزنامه‌های تحت مدیریت شما زیاد است.

در عین حالی گفتنی است که توکلی نسبت به برداشت‌های مکرر دولت یازدهم از صندوق توسعه ملی  انتقاد کرد.

احمد توکلی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح یکشنبه مجلس و در جریان بررسی لایحه بودجه 95 در اخطاری با استناد به اصل 110 قانون اساسی، به مصوبه کمیسیون تلفیق برای الحاق یک بند به تبصره 4 اشاره کرد و اظهار داشت: این بند الحاقی نشان می‌دهد که قرار است در سال 95 از صندوق توسعه ملی اعتباری به بانک کشاورزی که یک بانک دولتی است، تسهیلات داده شود تا این اعتبارات را برای امور مربوطه هزینه کند که قطعا این مسئله با اصل 110 قانون اساسی مغایرت دارد، زیرا این صندوق نمی‌تواند به بخش دولتی وام دهد. وی افزود: اگر صندوق توسعه ملی در بانک مربوطه سپرده‌گذاری کند، این مسئله اشکالی ندارد و صندوق می‌تواند در تمام بانک‌ها سپرده بگذارد. از این رو براساس قانون، صندوق تنها می‌تواند از طریق بانک‌های عامل به بخش خصوصی و تعاونی تسهیلات دهد.

این نماینده مجلس با اشاره به گزارش تفریغ بودجه 6 ماهه آخر سال 94 گفت: متاسفانه براساس این گزارش شاهدیم که بیشتر اعتبارات صندوق صرف امور دولتی شده و این در حالی است که صندوق توسعه ملی یک امر نجات‌بخش بوده تا به وسیله آن توسعه تحقق یابد.

توکلی تصریح کرد: تمام کشورهای نفت‌خیز برای توسعه خود صندوق‌های اعتباری تاسیس کرده و پول‌های مازاد خود را در آنجا ذخیره می‌کنند تا این اعتبارات صرف سرمایه‌گذاری شود.

وی با تاکید بر اینکه اختصاص اعتبارات از صندوق توسعه ملی به بخش دولتی مغایر با قانون است، گفت: بخش دولتی که در دوران رئیس‌جمهور قبلی 637 میلیون دلار تنها از درآمدهای نفتی، برداشت و خرج کرد، البته این میزان اعتبار به غیر از اعتبارات صندوق توسعه ملی و صندوق ذخیره ارزی است. از طرف دیگر دولت فعلی مرتب از صندوق پول برداشت می‌کند و نتیجه آن قطعاً خالی شدن صندوق خواهد بود. در شرایط کنونی متاسفانه دولت با کارآیی عمل نمی‌کند و بیشتر منابع صندوق در اختیار دولت است.

 یک جوانمرد و انسان منصف میان این‌ها نبود؟!

همچنین احمد توکلی در گفت‌و‌گو با خبرنگار کیهان گفت: متاسفانه حرکت‌های جناحی در کشور رایج شده است.

توکلی افزود: یکی از دلایل خرابی وضع کشور، بی‌رحمی و تنازع غیرعقلایی احزاب است.

وی در ادامه با اشاره به تحریف زنجیره‌ای خبر توسط روزنامه‌های مدعی اصلاحات اظهار داشت: آیا یک جوانمرد و انسان منصف بین این‌ها نبود که بگوید این کار درست نیست؟!

همان طور که در ابتدای این گزارش نیز اشاره شد، با گذشت بیش از هشتاد روز از آغاز اجرای برجام و به گل نشستن کشتی وعده‌های رنگارنگ، روزنامه‌های زنجیره‌ای با هدف انحراف افکار عمومی از مطالبات اقتصادی، موضوعات مختلفی را دست‌آویز قرار می‌دهند. بی‌توجهی نسبت به مطالبات عموم مردم و هیاهوی سیاسی، تاکنون به دفعات از سوی روزنامه‌های زنجیره‌ای صورت گرفته است


نظرات بینندگان