کد خبر: ۸۶۶۳۶
تاریخ انتشار: ۱۴:۵۲ - ۲۴ فروردين ۱۳۹۵
به مناسبت ورود نخست وزیر ایتالیا به ایران:

دولتمردانی که زیر سم اسب توافق کردند؛ عزت ایرانی را در «تنگ چوگان» کازرون به نخست وزیر ایتالیا نشان دهند

برگزاری نشست خبری رئیس دولت یازدهم زیر سم اسب «مارکوس» و پوشاندن مجسمه های عریان موزه شهرداری رم از نگاه خبرنگاران خارجی دور نماند و در رسانه های خارجی منعکس شد. دولتمردان و رسانه های حامیان دولت یازدهم اما زیر بار این حرکت معنا داره ایتالیایی ها نرفتند.
به گزارش  شیرازه، بهمن ماه سال گذشته رئیس دولت یازدهم اولین سفر اروپایی خود را با سفر به ایتالیا آغاز کرد. در این سفر، دولت ایتالیا نشست خبری رئیس جمهور ایران با نخست وزیر ایتالیا را در موزه «Capitoline»کپیتولاین رُم زیر مجسمه مارکوس آئورلیوس برگزار کرد.

مارکوس آئورلیوس از امپراطوران روم بود که نقش برجسته ای در آخرین دوره جنگ های روم علیه پارت ها (ایرانی ها) داشت.

زانو زدن «والرین» در برابر «پادشاه ایران» را به نخست وزیر ایتالیا نشان دهید/ این به آن در!

برگزاری نشست خبری رئیس دولت یازدهم زیر سم اسب مارکوس و پوشاندن مجسمه های عریان موزه شهرداری رم از نگاه خبرنگاران خارجی دور نماند و در رسانه های خارجی منعکس شد. دولتمردان و رسانه های حامیان دولت یازدهم اما زیر بار این حرکت معنا دار ایتالیایی ها نرفتند.

دولتمردانی که زیر سم اسب توافق کردند؛ عزت ایرانی را در «تنگ چوگان» کازرون به نخست وزیر ایتالیا نشان دهند

در این میان خسرو معتضد پژوهشگر تاریخ، معتقد است که مارکوس آئورلیوس اصلا به ایران نیامده است. اما اظهار می کند که رومیان بخشی از ایران را فتح کردند. او می گوید«لشگر روم از رود فرات رد شد و «کاسیوس» توانست شهر سلوکیه را که ۴۰۰ هزار نفر سکنه داشت محاصره کند و افراد را سوزاند و نتیجه آن شد که امپراطوران روم بر القاب او آرمینیکوس یعنی ارمنیه، پارتیکوس یعنی فاتح پارت و مدیکوس یعنی فاتح آذربایجان افزودند»

اما امروز تهران میزبان نخست وزیر ایتالیا است؛جا دارد دولتمردان برای حفظ عزت ایران و ایرانی هم که شده دولتمردان ایتالیا را راهی کازرون کنند تا در «تنگ چوگان» صحنه پیروزی و فتوحات شاپور اول بر امپراطوران روم  که در آن «والرین» در مقابل شاپور زانو زده و در زیر پای شاپور پیکر «گوردیانوس سوم» امپراطور مغلوب شده روم نقش بسته را ببینند.

سه

رهبر انقلاب نیز در سفر اردیبهشت ماه 87 به استان فارس در دیدار با مسئولان اجرائی استان در مورد اینکه باید مفاخر تاریخی ایران را برجسته کنیم اظهار داشتند:«یک نفری برای من نقل میکرد، میگفت رفته بودیم یونان؛ ما را به مراکز گردشگری گوناگون میبردند و آنها را به ما نشان میدادند؛ از جمله به نقطه‌ای بردند، گفتند اینجا همان‌جائی است که سپاهیان ایرانی آمدند و از ما شکست خوردند. مردم را به یک بیابان خالی میبرند و نشان میدهند که اینجا آنجائی است که ایرانی‌ها در آن دوره لشکرکشی کردند و در اینجا شکست خوردند. یک فضای خالی را نشان میدهند، یک ماده‌های تاریخی را با یک فضای خالی اثبات میکنند. خوب، اینجا نزدیکی کازرون - آنطوری که شنیدم - مجسمه‌ی والرین است، امپراتور روم، که در مقابل پادشاه ایران زانو زده. خیلی خوب، اینجا را بروید نشان بدهید؛ این به آن در!»

زانو زدن «والرین» در برابر «پادشاه ایران» را به نخست وزیر ایتالیا نشان دهید/ این به آن در!

نظرات بینندگان