کد خبر: ۸۶۹۰۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۱ - ۳۰ فروردين ۱۳۹۵
برخی بارها به باربری ها منتقل نمی شود و با ارتباط نماینده یا دلال که راننده و تاجر را به هم وصل می کند، بارها مستقیما بارگیری و به تهران یا دیگر شهرها منتقل می شود که دراین میان کالای قاچاق به راحتی رد وبدل می شود.
«روزی که در تنگنا ومحدودیت ها بودیم، رانندگان و کامیونداران در لبیک به فرمان امام(ره) برای تخلیه ی بار کشتی ها از بنادر کشور راهی جنوب می شدند و در جبهه ها حضور داشتند و شهید می دادیم.حالا هم که رهبری هستند و می فرمایند؛ مقابله با فساد و قاچاق و رانت،در راه مبارزه با فسادمالی و تخلفات باربری ها ایستادگی می کنیم»

این جملات بخشی از سخنان یک راننده ساده کامیون بود که اعتراض خود و دیگر رانندگان را به گوش ما می رساند،بغض های فرو خورده ای که به قول خودش جایی برای گفتنش نداشته است.

به گزارش شیرازه، طی چند روز گذشته، رانندگان کامیون ها در شهرهای شیراز، بندر عباس، بوشهر، اصفهان و یزد به دلیل آنچه بی عدالتی و تبعیض در پایانه های باربری می خواندند دست به اعتراض و تجمع زدند.

آنها به بی عدالتی در نحوه توزیع بار، داد و ستدهای غیرمتعارف و غیرقانونی بودن نرخ حق کمیسیون توسط شرکت‎های باربری ها اعتراض داشتند.

قربانی زاده و غلامی دو کامیون دار معترض، در یک نشست که به همت تشکل های دانشجویی، جنبش عدالتخواه و تشکل آرمان دانشگاه شیراز برگزار شده، از مشکلات به وجود آمده در سال های اخیر در صنف خود می گویند:« برای گرفتن بار باید روزها در نوبت بمانیم؛ بعضا جلوی چشمان ما برخی با شرکت های باربری زدو بند و رشوه می دهند و بار می گیرند، ما نیز یا باید روزها در صف انتظار بار بمانیم یا بارهایی با قیمت پایین ببریم که با توجه به هزینه های بالا مقرون به صرفه نیست. هزینه هایی همچون استهلاک ماشین و هزینه های جاری از دستمزد شوفر «کمک راننده» تا پول لاستیک، گازوئیل،روغن موتور و... »


به گفته این دو راننده سخت کوش، بایستی طبق قانون بارهایی که تجار داخلی یا خارجی وارد اسکله و بنادر می کنند به پایانه باربری ها منتقل شود و بعد از آن ستاد اعلام بار که به مثابه یک صافی عمل می کند، پس از تفکیک و قیمت گذاری بارها، اسامی رانندگانی که در صف انتظار هستند را اعلام و بارها را تقسیم کند. اما برخی باربری ها به یک دلال اداری تبدیل شده و عموما بدون توجه به این مراحل با رشوه و حق کمیسیون های 40 و50 درصد بار را به رانندگان انحصاری خود تحویل می دهند، درصورتی که طبق قانون حدود 10 درصد حق دریافت کمیسیون از رانندگان را دارند.

علی اکبر قربانی زاده راننده کامیون، در توضیح مالکیت انحصاری باربری ها اضافه می کند:« یکی از پایانه های باربری در جنوب کشور بدون هیچ محدودیتی کامیون و تریلر هایی را به مالکیت خود درمی آورد که در ظاهر کار خلاف قانونی نیست اما درواقع این دور زدن قانون است، چرا که بارهای خوب را به رانندگان خود می دهند و اگر به طور مثال یک بار 3 میلیون تومان می شود، 2 میلیون تومان برای راننده است و یک میلیون تومان برای باربری و دیگر رانندگان از حق خود محروم می شوند»

وقتی چرخ کامیون ها نمی چرخد!/چگونه یک کالای قاچاق وارد کشور می شود؟/گلایه های کامیون دارها از تبعیض در برخی پایانه های باربری جنوب
رضا غلامی نیز در این باره خاطر نشان می کند:« در مواردی تعدادی از بارها به باربری ها منتقل نمی شود و با ارتباط نماینده یا دلال که راننده و تاجر را به هم وصل می کند، بارها مستقیما بارگیری و به تهران یا دیگر شهرها منتقل می شود که دراین میان کالای قاچاق به راحتی رد وبدل می شود»

وی به ورود کالای قاچاق که ایران واردات از آنها را ممنوع اعلام کرده هم اشاره می کند و می گوید:«ردیف اول کامیون را کالای چینی پر می کنند و درآخر کالاهایی که ورودشان ممنوع است را بارگیری می کنند و پشت سر همه این قضایا دست های قدرت و ثروت پنهان است»

قربانی زاده که مانند دیگر همکاران خود سختی گرما و هوای شرجی جنوب را چشیده است می گوید:« چرا باید فلان مسئول در رسانه فرصت حرف زدن داشته باشد اما من به عنوان یک راننده و شهروند حق صحبت کردن واعتراض نداشته باشم.روزی که درتنگنا ومحدودیت ها بودیم، رانندگان و کامیونداران در لبیک به فرمان امام(ره) برای تخلیه ی بار کشتی ها از بنادر کشور راهی جنوب می شدند ودر جبهه ها هم حضور داشتند و شهید می دادیم .حالا هم که رهبری هستند و می فرمایند مقابله با فساد و قاچاق و رانت،در راه مبارزه با فسادمالی و تخلفات باربری ها ایستادگی می کنیم، اگر حتی کاری هم برایمان نشود همین که در مسیر عدالت خواهی برای خودم ویک میلیون راننده هستم، لبیک به رهبرم است و برایم اجر اخروی دارد»

به گفته وی یک میلیون راننده در کشورمان درحال خدمت رسانی هستند که با احتساب خانواده هایشان و دیگر افرادی که در این حیطه فعالیت دارند، حدود 7 یا 8 میلیون نفر می شوند.

قربانی زاده و غلامی که معتقد به رزق حلال و مقابله با ظلم و فساد برخی باربری ها هستند به همراه بخش عظیمی از رانندگان در سالهای جاری نامه نگاری های زیادی را انجام داده اند از دفتر ریاست جمهوری گرفته تا مجلس، دفتر ائمه جمعه، استانداری بندر عباس. همچنین اظهار می کنند که باید  سیستم در باربری ها تغییر کند نه افراد.


به گزارش شیرازه،  بی عداتی در پایانه باربری بندر عباس موجب شده که به گواه آمارهاي سازمان پايانه حمل و نقل جاده‌اي 14 هزار كاميوندار در بندر‌عباس در حدود يك ماه در صف بار بمانند و کامیون های انحصاری با تضیع حقوق دیگران با سود های کلان حمل بار کنند.



دریـچـــــــــــــــــــــه
نظرات بینندگان
نام:
ایمیل:
* نظر: