کد خبر: ۸۶۹۰۱
تاریخ انتشار: ۰۰:۴۵ - ۳۱ فروردين ۱۳۹۵
مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) آباده:

اعتکاف فرصت ویژه ای برای اصلاح رابطه بنده و خداوند است

اعتکاف ماه رجب بهانه ای شد تا به گفتگو با مدیر حوزه علمیه امام صادق علیه السلام آباده بنشینیم و آنچه در ادامه می آید چکیده این گفتگوست.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از آباده نما:  حجت الاسلام سید مرتضی موسوی مدیر حوزه علمیه امام صادق(ع) در خصوص نامیده شدن ماه هایی به عنوان "حرام" گفت: ماه حرام  یعنی ماهی که نزد خداوند دارای حرمت و قداست است و در نتیجه برخی کارها کراهت و گناهش در این ماه بیشتر است همان گونه که کارهای خیر را با قیمت بیشتری از انسان می خرند.

وی ادامه داد: شاید یکی از دلایل جدا افتادن ماه حرام رجب از سه ماه حرام دیگر که پشت سر هم هستند، عظمت ماه رمضان است. چرا که این ماه زمان آماده شدن بندگان برای ورود به ماه رمضان است.

*پرفضیلت ترین روزهای سال برای اعتکاف، دهه آخر ماه رمضان است.

این استاد حوزه در خصوص زمان اعتکاف و پرفضیلت ترین اوقات آن گفت: اعتکاف را می توان در سه روز وسط هر ماه قمری انجام داد، اما پرفضیلت ترین روزهای سال برای اعتکاف، دهه آخر ماه رمضان است که پیامبر(ص) اعتکاف به پا می کردند.

حجت الاسلام سید مرتضی موسوی اعتکاف را فرصت ویژه خدا برای بشری دانست که در طول سال دچار روزمرگی زندگی بوده از ذکر خدا غافل شده است و شاید در جاهایی از زندگی که از یاد خدا غافل می شویم، اعتکاف فرصت اصلاح رابطه بنده و خداوند است.

*در واقع اعتکاف آمیزه ای از چند عبادت با فضیلت است.

وی در ادامه گفتگو به معنای اعتکاف اشاره کرد و گفت: اعتکاف در لغت به معنای حبس، توقف و با تعظیم و تکریم رو کردن به چیزی است و در اصطلاح، به معنای توقف و ماندن سه روز و بیشتر از آن در مسجد جامع می باشد.

حجت الاسلام موسوی در خصوص جایگاه اعتکاف نیز گفت: روزه که خود عبادتی ارزشمند است شرط اعتکاف است و حضور در مسجد و خواندن نماز هم شرط آن است ، در واقع اعتکاف آمیزه ای از چند عبادت با فضیلت است.

وی با بیان اینکه اعتکاف مخصوص دین اسلام نیست، بلکه در ادیان الهی دیگر وجود داشته و در اسلام نیز استمرار یافته است گفت: اگرچه ممکن است در شرع مقدس اسلام پاره ای از خصوصیات و احکام و شرایط آن تغییر یافته باشد.

*اعتکاف یعنی صحبت خصوصی با خدا؛ بنا نیست مراسم های جمعی متعدد داشته باشیم.

این استاد حوزه علمیه، نماز را سبب ارتباط روزانه انسان با معبود ذکر کرد و گفت: اعتکاف خلوتی ویژه بدون دخل و تصرف با خداوند است، مانند کارمندی که هر روز رئیس خود را می بیند، اما دنبال یه فرصت ویژه برای صحبت کردن و درد دل گفتن می گردد، که اعتکاف مانند این فرصت است.

مدیر حوزه علمیه امام صادق علیه السلام آباده گفت:  شاید عده ای انتقاد کنند که چرا برنامه های جمعی ویژه برای اعتکاف کمتر برنامه ریزی می شود، که در پاسخ باید گفت: اعتکاف یعنی صحبت خصوصی با خدا بنا نیست مراسم های جمعی متعدد داشته باشیم و بهتراست به حداقل ها اکتفا کنیم.

وی همچنین از اعتکاف به عنوان زمان مناسب برای یافتن پاسخ شبهات و زمان آشتی با مطالعه  یاد کرد و گفت: بدانید همیشه با فضای مجازی نمی توان مطالعه ای مانند کتاب داشت.

حجت الاسلام موسوی خراسانی در پایان ضمن آرزوی توفیق درک برکات روز های ماه رجب، افزود: از این روزهایی که خداوند بصورت ویژه در اختیار هر یک از ما گذاشته باید نهایت استفاده را کرد و مبادا خدایی ناکرده از سر غفلت از حسرت خوران قیامت باشیم.


انتهای پبام/

نویسنده :
رسول اقلیدی
برچسب ها: اعتکاف ، آباده ، آباه نما
نظرات بینندگان