کد خبر: ۸۶۹۷۷
تاریخ انتشار: ۰۱:۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
کارشناس مسائل استراتژیک:

آقای سیف برخلاف قاعده دولت تدبیر و امید حقیقت را گفت/محقق شدن اقتدار کشور با «اقتصاد مقاومتی» است

قدیری‌ ابیانه گفت: سیاست دولت گفتن حقایق برای مردم نیست بلکه ایجاد تصویر ایده‌آل از برجام در صحنه سیاسی ایران و جهان است.
به گزارش شیرازه، محمدحسن قدیری‌ ابیانه سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در استرالیا، مکزیک و گواتمالا و کارشناس عالی امور استراتژیک در گفت‌و‌گو با خبرنگار لادستان، به چند سوال درباره مسائل اخیر کشور پاسخ داد.

* بیانیه‌ای که در اجلاس سازمان کشورهای اسلامی مطرح شد که بعضی از بندهای آن ضدایرانی بود را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در بین کشورهای اسلامی، عربستان سردمدار این قضیه بود و قطعاً آمریکا و همپیمانانش هم در کشورهای اسلامی از این بند حمایت کردند. عربستان برای تصویب این بندها، میلیاردها دلار رشوه به سران کشورها پرداخت کرد.

* آیا برخورد و رفتار دولت ما در این برهه از زمان که کشورهایی مثل امارات هم برای ایران شاخ‌وشانه می‌کشند، موثر بوده است؟

این نوع رفتارها از چنین کشورهایی ریشه در خصومت این کشورها با ما دارد. اما برخورد ضعیف دولت با این کشورها و اصولاً موضع انفعالی دولت در سیاست خارجی در این برخوردها بی‌اثر نبوده است. دیدیم که عربستان بعد از حادثه منا خویشتن‌داری می‌کرد و از پذیرش رسیدگی مسئولین کشورمان به این وضعیت، امتنا می‌کرد ولی وقتی تهدید مقام معظم رهبری به برخورد سخت و خشن در مقابل بی‌احترامی به زوار ایرانی شد آنها عقب‌نشینی کردند. بنابراین مواضع ایران بی‌تاثیر نیست.

http://ladestan.com/images/docs/files/000015/nf00015268-1.jpg

* شما به‌عنوان یک کارشناس سیاسی، چه سیاستی را به مسئولین امور خارجه پیشنهاد می‌کنید تا عزت به پاسپورت ایرانی بازگردد؟

سیاست خارجی ما منبعث وضعیت کشور و اقتدار داخلی است؛ یعنی کشورها به اندازه‌ای روی شما حساب می‌کنند که شما به همان اندازه باشید، مگر اینکه در سیاست خارجی نتوانیم از اقتدار کشورمان دفاع کنیم و به نمایش بگذاریم. اما اگر بخواهیم وضعیت روابط خارجی ما بهتر شود و کشورها حساب ویژه‌ای روی ما باز کنند اولاً باید قدرت کشورمان را در ابعاد مختلف بالا ببریم و راهکار اصلی آن در مرحله فعلی تحقق اقتصاد مقاومتی است و برای تحقق آن هم دولت و هم تک‌تک مردم باید در این راستا تلاش کنند تا زمانی که ایران میزان مصرفش بیش از تولید و درآمدش باشد. در غیر اینصورت نمی‌تواند آن اقتدار لازم را ایجادکند.

البته دانشمندان هسته‌ای ما که توانستند ایران را به یک کشور هسته‌ای تبدیل کنند، نظامیان و مهندسان ما که توانستند ایران را از نظر قدرت موشکی در سطح ۴ یا ۵ کشور موشکی برجسته دنیا معطوف کنند و قدرت بازدارندگی را بالا ببرند و اتحاد ملت ایران حول محور ولایت از عناصری است که در این مورد اثرگذار است. اما کم‌کاری، تولیدکم، مصرف زیاد و خرید کالاهای خارجی از مواردی است که به اقتدار ملت ایران آسیب می‌زند. و دشمنان را دچار تجلی می‌کند اگر ملت و دولتمان به شعارهایی که طی سال‌های گذشته توسط مقام معظم رهبری نام‌گذاری می‌شد، توجه و عمل می‌کردند و خودشان را مخاطب می‌دانستند و در آن راستا حرکت می‌کردند دشمن حتی به فکر تشدید تحریم‌ها هم نمی‌افتاد اما کوتاهی در این زمینه باعث شد که دشمن امیدوار بشود که با تحریم‌ها و فشارها بتواند به ملت ایران آسیب و ضربه بزند.

* صحبت‌های اخیر آقای سیف را چگونه پیش‌بینی می‌کنید و آیا برجام ناامیدکننده بوده است؟


صحبت آقای سیف رئیس‌کل بانک مرکزی ایران را باید در مسیر خلاف سیاست دولت ارزیابی کنیم، زیرا سیاست دولت گفتن حقایق برای مردم نیست بلکه ایجاد تصویر ایده‌آل از برجام در صحنه سیاسی ایران و جهان است و متاسفانه رییس‌جمهور و دولت‌مردانمان تصویر واقعی را از واقعیت‌های برجام نشان نمی‌دهند. آقای سیف حقایقی را در رابطه با برجام مطرح کرد و احتمالاً به‌خاطر بیان این حقایق با آن هم برخورد خواهند کرد.
نظرات بینندگان