کد خبر: ۸۷۰۳۳
تاریخ انتشار: ۱۰:۱۱ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
نماینده ولی‌فقیه در استان فارس:

سعدی اقتصاد را در پیوند با اخلاق ارزشمند می‌داند

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس گفت: سعدی امر اقتصادی را در پیوند با امر اخلاقی می‌داند.
به گزارش شیرازه به نقل از فارس، آیت‌الله اسدالله ایمانی دیشب در مراسم گرامیداشت یادروز سعدی اظهار داشت: سعدی شاعری توانمند است اما شاعری تنها خصیصه او نیست که وی روزگار جوانی را به جهانگردی گذرانده و از هر خوانی خوشه‌ای برچیده و در کار جهان چنان سرد و گرم چشیده است که هدیه دوستان انبانی از پند و اندر قرار دهد.

امام‌ جمعه شیراز ادامه داد: این ارمغان او پس از سال‌ها هنوز شیرین‌کننده کام دوستان است و تنها نه از سر سخنوری که حاصل تجربه مردی عملگراست که به‌ جای عزلت‌نشینی و خلوت‌گزینی حضور در میدان را برگزیده است.

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری امسال را سال اقدام و عمل نامگذاری کردند و مناسب است در چنین سالی این وجه از اندیشه سعدی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

نماینده ولی‌فقیه در استان فارس متذکر شد: عملگرایی در اندیشه و زندگی سعدی وی را از عصر خود جدا و به شخصیتی تاریخ‌ساز بدل می‌کند درحالی‌که اندیشه در عصر سعدی متأثر از حمله مغول در نوعی افیون جامعه‌گریزی فرو رفته و امواج عرفان عزلت‌گزین حیات فکری جامعه ایرانی را درنوردیده، سعدی رویکردی عملگرا برمی‌گزیند و به همگان نهیب می‌زند جهان جای تن‌آسانی نیست.

وی بیان کرد: سعدی ضمن تقبیح اهل خانقاه که خدمت به خلق را به فراموشی سپرده‌اند صاحب‌دلان را بیرون خانقاه جستجو می‌کند.

آیت‌الله ایمانی تصریح کرد: سعدی دانش را با کوشش و علم را با عمل می‌خواهد و هرگز مروج فلسفه‌ورزی صرف نیست و می‌فرماید: «علم چندان که بیشتر خوانی چون عمل در تو نیست نادانی»، یعنی کسب معرفت در فقدان منشی کنشگرانه و آگاهی به ظرائف دینی و حقایق علمی، بدون اقدام کاربردی بی‌فایده و ثمر است.

وی تبیین کرد: تذکر سعدی به اهالی درس و مدرسه، پیوند علم و عمل است و این‌که علم را در راستای خدمت به خلق به کار گرفت و از آن ابزاری برای بهبود حیات انسانی ساخت که در این راه البته خطرها بسیار است اما هراس از اشتباه نباید موجب سکون شود.

امام‌ جمعه شیراز افزود: توصیه سعدی تنها به اهل علم نیست او مردم عادی را نیز فراموش نکرده است و ضمن فراخواندن به کار و کوشش، زندگی عزتمندانه و فقیرانه را بهتر از خدمتگذاری سلاطین جور می‌داند.

وی ادامه داد: رویکرد عملگرایانه سعدی راهبر تمنیات دنیوی نیست که حاصلی اگر هست محل مصرف آن معبد معبود و حمایت از مخلوق است و این با رویکرد توسعه‌گرای جهان غرب متفاوت است چون در اینجا هدف علم و عمل، انباشت سرمایه نیست.

آیت‌الله ایمانی اضافه کرد: هدف و انگیزه کار و تلاش در نگاه سعدی چیزی جز توسعه مادی و رفاه مادی به واسطه کسب سود است، برخلاف رویکرد غربی که فعالیت اقتصادی یکسره جدا از اندیشه‌های ناب الهی است، به همین دلیل بخل و طمع اصول اساسی در تاریخ ظهور سرمایه‌داری غربی است و گذار از اقتصاد به اخلاق در منطق جاری نظام سرمایه‌داری فاقد توجیه است.

وی بیان کرد: سعدی به سیاق رویکرد باورهای دینی به چنین تفکیکی قائل نیست و امر اقتصادی را در پیوند با امر اخلاقی می‌داند که در چنین نگاهی زراندوزی محکوم است.

نماینده ولی‌فقیه در فارس خاطرنشان کرد: سعدی رویکرد عملگرا را ترویج می‌کند که علم را با عمل بیامیزد و در عین حال از بخل و طمع بپرهیزد و زندگی او آیینه تمام‌نمای این تفکر است که سفرهای گسترده در سرزمین‌های اسلامی نمونه‌ای از تلاش‌های عملگرایانه او است که در میانسالی به بوستان و گلستان می‌انجامد و این این رویکرد که وی بنا می‌نهد تا به امروز باقی است.

آیت‌الله ایمانی سخنان زیبای منبعث از قلم پروپیمان خود را چنین به پایان برد: این‌که اندیشه سعدی بر فرازوفرود زمان چیره شد و پس از 800 سال قابلیت شنیده شدن دارد درحالی‌که از بسیاری اندرزگویان و پندنویسان اثری باقی نمانده، شاهدی بر درست بودن روش اوست که هنوز نیز می‌توان این پیام را جدی گرفت و به کار بست که دو صد گفته چون نیم کردار نیست.

انتهای پیام/


نظرات بینندگان