کد خبر: ۸۷۰۳۷
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۰۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
قرارداد کرایه دکل با سنگاپور امضا شد؛

دکل‌های حفاری نفت ایران بیکارند/مشاورزنگنه:اعتقادی به داخل نداریم

مشاور وزیر نفت درحالی با امضای قراردادی با یک شرکت ناشناخته سنگاپوری روزانه بیش از ۲۶۷ میلیون تومان برای اجاره یک دکل پرداخت می‌کند که دکل‌های حفاری شرکت‌های ایرانی در صنعت نفت بیکارند.
به گزارش شیرازه به نقل ازمهر، با سقوط آزاد قیمت جهانی نفت خام، تعداد دکل‌های حفاری فعال جهان هم روز به روز در حال کاهش است و پیش بینی می‌شود با ادامه سقوط آزاد قیمت طلای سیاه موج جدیدی برای بیکار شدن دکل‌های حفاری نفت و گاز در کشورهای مختلف شکل بگیرد.

شرکت خدمات حفاری «بیکر هیوز» آمریکا هم به عنوان یکی از بزرگترین شرکت‌های حفاری نفت و گاز جهان در گزارشی که فروردین ماه امسال منتشر کرده با اعلام اینکه هم اکنون تعداد دکل‌های فعال حفاری نفت به کمترین میزان در طول ۷۵ سال گذشته تاکنون رسیده است، اعلام کرد: تعداد دکل‌های فعال حفاری آمریکا از یکهزار و ۴۸ دستگاه در سال ۲۰۱۵ هم اکنون به ۴۶۴ دستگاه کاهش یافته است.

با کوچک شدن بازار دکل‌های حفاری عملا شرکت‌های دارنده دکل‌های حفاری به دنبال بازاریابی و کاهش قیمت اجاره دکل‌های خود هستند که به نظر می‌رسد این روزها صنعت نفت ایران به بهشت شرکت‌های حفاری دست چندم آسیایی تبدیل شده است.

بر این اساس شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی به عنوان پرکارترین پیمانکار شاغل در طرح‌های توسعه پارس جنوبی به جای استفاده از دکل‌های حفاری ایرانی اقدام با انعقاد کرایه دکل با یک شرکت ناشناخته سنگاپوری کرده است.

از این رو درحالی مقام معظم رهبری سال ۹۵ را به سال «اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل» نامگذاری فرموده اند که غلامرضا منوچهری مدیرعامل شرکت مهندسی و ساخت تاسیسات دریایی و مشاوره وزیر نفت در گفتگویی با سایت وزارت نفت با تاکید بر اینکه «اعتقادی به ساخت دکل دریایی در ایران نداریم»، از امضای قرارداد اجاره دکل حفاری برای فاز ۱۴ پارس جنوبی با یک شرکت سنگاپوری خبر داده است.

منوچهری مشاور وزیر نفت با تاکید بر اینکه برای اجاره این دکل حفاری دریایی روزانه ۷۷ هزار دلار به شرکت سنگاپوری پرداخت می‌شود، تصریح کرده است: فعلا امکان ساخت دکل حفاری در داخل کشور وجود ندارد و اگر روزی تصمیم گرفتیم تا دکلی را بسازیم علاقمند هستیم با همکاری یک شرکت صاحب نام اقدام به ساخت دکل بکنیم.

به عبارت دیگر، با احتساب قیمت دلار در بازار آزاد (حدود ۴۴۷۰ تومان)، هم اکنون روزانه بیش از ۲۶۷ میلیون تومان از ارز کشور توسط یکی از بزرگترین پیمانکاران شرکت ملی نفت به شرکت ناشناخته حفاری سنگاپوری پرداخت می‌شود.

این در حالی است که در طول چند سال گذشته تاکنون براساس اعلام مسئولان صنعت حفاری، حدود ۱۶ دستگاه دکل حفاری متعلق به شرکت‌هایی از چین، هند و ژاپن در میادین نفت و گاز ایران در خلیج فارس مشغول به فعالیت بوده‌اند.

با این وجود، شرکت ملی نفت ایران از سال گذشته طرح جایگزینی دکل‌های حفاری ایرانی به جای دکل‌های حفاری هندی و چینی در پروژه‌های نفت و گازی را در دستور کار قرار داده بود.

بر این اساس سال گذشته با امضای سه قرارداد جدید بین شرکت نفت فلات قاره ایران و شرکت‌های ایرانی، سه دستگاه دکل حفاری دریایی ایرانی به جای خارجی در طرح‌های نفت و گاز منطقه خلیج فارس جایگزین شد.

از سوی دیگر درحالی شرکت تاسیسات دریایی اقدام به کرایه دکل حفاری سنگاپوری کرده است که برخی شرکت‌های ایرانی دارای دکل حفاری تاکید می‌کنند: در حال حاضر دکل ایرانی سحر دو در منطقه خليج فارس فعال بوده و در صورت فراهم شدن شرايط آمادگي داريم تا ۵ دکل ديگر در اين منطقه مشغول به کار کنیم.

نظرات بینندگان