کد خبر: ۸۷۰۶۰
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - ۰۳ ارديبهشت ۱۳۹۵

کالاهای غیرضروری که رسما به ایران وارد شد+جدول

وزیر صنعت ، معدن و تجارت وعده داده بود که واردات کالاهایی که در ایران، توان تولید آن وجود دارد را متوقف می‌کند و بدنبال این اظهار نظر و در جهت کمک به دولت در تدوین این مصوبه، مشرق لیست برخی از این کالاها را منتشر می‌کند.

به گزارش شیرازه به نقل از مشرق، رهبر معظم انقلاب اسلامی در سخنان ابتدای امسال، جلوگیری از واردات کالاهای مصرفی را یکی از راهکارهای اساسی اجرای اقتصاد مقاومتی معرفی کردند.

ایشان فرمودند: دوّمین مسئله در این «اقدام و عمل» ای که ما گفتیم باید مورد توجّه قرار بگیرد، زنده کردن تولید داخلی است. آن‌طوری که به من گزارش کرده‌اند، امروز حدود شصت درصد از امکانات تولید ما معطّل است، تعطیل است؛ بعضی‌ها به کمتر از ظرفیت کار می‌کند، بعضی‌ها کار نمی‌کند؛ بایستی ما تولید را زنده کنیم، تولید را احیاء کنیم. [البتّه این]، راه دارد؛ این راه را خیلی از اقتصاددان‌های متعهّد بلدند. من به مسئولین محترم دولتی مکرّر گفته‌ام این منتقدینی را که هستند بخواهید، حرفهایشان را بشنوید؛ گاهی پیشنهادهای خوبی دارند؛ می‌توان تولید را احیاء کرد و در کشور به حرکت درآورد.

 کار سوّم اینکه ما بالاخره تجارت خارجی داریم، واردات داریم، به یک چیزهایی احتیاج داریم که از خارج وارد کنیم، مجبوریم اینها را بخریم، اشکالی هم ندارد، لکن توجّه کنیم که این خریدهای ما، قدرت تولید داخلی ما را تضعیف نکند.

فرض بفرمایید ما می‌خواهیم مثلاً هواپیما وارد بکنیم یا خریداری بکنیم؛ به ما گفته می‌شود -خود مسئولین دولتی میگویند- که اگر چنانچه فلان درصد از این قیمت را ما در صنایع داخلی هواپیما سرمایه‌گذاری کنیم، بیشتر از آنکه از خارج بخریم استفاده خواهیم کرد و تولید داخلی هم رشد پیدا می‌کند.

اینکه ما همه‌چیز را از خارج وارد کنیم و نگاه نکنیم که این خرید ما، این واردات ما چه بلایی سر تولید داخلی می‌آورد خطا است؛ پس بنابراین در خریدها کاری کنیم که تولید داخلی تضعیف نشود.

به دنبال تاکیدات مقام معظم رهبری، محمدرضا نعمت‌زاده وزیر صنعت اخیراً از تدوین لیست جدید برای توقف ورود کالاهای دارای تولید داخل خبر داد.

نعمت‌زاده وعده داده که لیست کالاهایی که در داخل توان تولید آن وجود دارد تهیه شده به ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی ارسال می‌شود تا توقف واردات آن تصویب شود.

جهت کمک به دولت در تدوین لیست کالاهای مصرفی غیرضرور و همچنین کالاهایی که امکان تولید آنها وجود دارد، مشرق لیستی برخی از این کالاها را منتشر می‌کند.

این لیست شامل کالاهای غیرضروری است که عدم واردات آنها لطمه‌ای به بازار کشورمان وارد نمی‌کند.

همچنین برخی محصولات کشاورزی و فرآورده‌های غذایی که امکان تولید آنها در داخل با توجه اندکی وجود دارد در این لیست آورده شده است.

مثل آبمیوه‌ها که در صورت توسعه صنایع تکمیلی کشاورزی به راحتی می‌توان به جای فاسد شدن و امحای هزاران تن میوه، از آنها برای تولید آبمیوه استفاده کرد و واردات این فرآورده‌ها را متوقف نمود.

 

نظرات بینندگان