کد خبر: ۸۷۲۷۵
تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهور:

بهبود وضعیت اقتصادی جامعه کاهش سن ازدواج را به دنبال دارد

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری گفت:اگر وضعیت کسب و کار در جامعه بهبود پیدا کند با دسترسی جوانان به اشتغال قطعا کاهش سن ازدواج را هم خواهیم داشت.
به گزارش شیرازه، درافتتاحیه نخستین همایش ملی" تغييرات خانواده و چالش‌هاي آن درایران" که به میزبانی دانشگاه شیراز برگزار شد، شهيندخت مولاورديبه عنوان میهمان ویژه این برنامه به سخنرانی پرداخت.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با اشاره به نامگذاری روز 15 می به عنوان روز جهانی خانواده که نشان دهنده توجه جامعه بین الملل به خانواده است اظهار داشت: نهاد خانواده از آیات و نشانه های الهی است که با تداوم فرا زمانی و فرامکانی فطری بودن خود را نشان می دهد که عامل مهمی در هویت سازی و فرهنگ سازی در جامعه است.

مولاوردی ادامه داد:این باور که خانواده اجتماعی متفاوت از دیگر اجتماعات بشری است و توانایی ویژه ای در بازتولید فرهنگ و سامان دهی مناسبات اخلاقی و اجتماعی دارد، یک باور فراگیر در بین متخصصین، اندیشمندان و عموم مردم است.

وی خاطر نشان کرد:در سالهای اخیر همراه با تحولات اقتصادی و اجتماعی در کارکرد، نقش و ساختار خانواده هم شاهد تغییراتی بوده ایم که در موارد بسیاری به سرعت اتفاق افتاده و با توجه به اهمیت خانواده در فرهنگ عمومی جامعه ما، این تغییرات موجب نگرانی ها و دغدغه هایی در بین مسئولین و عموم مردم ما شده است.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه مهمترین موضوع درخصوص خانواده این است که بدانیم درچه وضعیت وشرایطی هستیم که با شناخت دقیق و واقع بینانه برنامه ریزی کنیم تصریح کرد:تاخیر در سن ازدواج، افزایش طلاق به ویژه در 5 سال اول نخست زندگی مشترک، افزایش خانوارهای تک والد، زنانه شدن سرپرستی خانوار و کاهش بعد خانوار از مهمترین چالش‌ها است.

وی افزود: آشنا نبودن زوجین با مهارت‌های زندگی و ارتباطی، وجود خشونت‌های خانوادگی در برخی از خانوارها، ضعف گرایش زوجین به فرزندآوری و ضعف آموزش قبل و بعد از ازدواج از دیگر چالش های خرد جامعه است.

مولاوردی با تاکید براینکه مسائل و مشکلات نباید ما را نسبت به آینده نا امید کند گفت:خانواده مهمترین و پایدارترین نهاد اجتماعی است که علارغم تغییراتش، ابعاد بسیاری از آن پایدار مانده است و برخی تغییرات خانواده به نوعی سازگاری با شیوه های جدید اقتصادی و اجتماعی است که الزاما آسیب نیستند.

وی افزود : تغییرات خانواده را نباید سیاه نمایی کرد چرا که همین مسئله خود علت تاخیر در ازدواج بسیاری از جوانان می شود و تغییرات را بایستی در بستر تغییرات اقتصادی واجتماعی همچنین جمعیتی کشور تبیین کرد.

معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری با بیان اینکه شرایط نامطلوب اقتصادی و اجتماعی جامعه منجر به افزایش سن ازدواج میشود که به نوعی کاهش نرخ باروری را نیز به دنبال دارد تاکید کرد:اگر وضعیت کسب و کار در جامعه بهبود پیدا کند با دسترسی جوانان به اشتغال قطعا کاهش سن ازدواج را هم خواهیم داشت.

مولاوردی با اشاره به اینکهدر خوشبینانه‌ترین حالت، آینده نامطلوبی را برای وضعیت خانواده در ایران پیش بینی نمی‌ کنیم به بیان نقاط قوت نهاد خانواده در ایران پرداخت و گفت: همکاری و اعتماد متقابل در خانواده، جوانی جمعیت، افزایش سطح عمومی اطلاعات خانواده، رشد تحصیلی زنان، افزایش نقش جوانان در انتخاب و ازدواج، افزایش مشارکت اعضای خانواده در ترکیب زندگی و صله رحم، افزایش سطح آگاهی زوجین از خقوق خانواده از نقاط قوت هستند.

شهیندخت مولاوردی در پایان سخنان خود ضمن تاکید بر لزوم توجه به نقاط قوت خانواده ها و رفع موانع پیش روی آنها بیان کرد:معاونت امور زنان وخانواده ریاست جمهوری براساس ماموریتی که برعهده دارد ضمن آسیب شناسی فعالیت ها و علمکرد ها و شناخت و بررسی وضعیت موجود تلاش های خود را درچهارچوب قانون پنجم توسعه به کار بسته است و درحال حاضر نیز با حمایتی که برای برگزاری پیمایش ملی خانواده انجام شد منتظر هستیم تا از نتایج پیمایش برای تصمیم گیری و برنامه ریزی های آینده بهره مند شویم.

نظرات بینندگان