کد خبر: ۸۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۰۹:۵۲ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

کدام کشور بزرگترین صادرکننده تروریسم در جهان است؟ + جزئیات

درگیری های منطقه غرب آسیا مدتها است که در کشورهای عراق و سوریه جریان دارد و دراین پروسه تروریست ها از کشورهای مختلف جهان وارد این دو کشور می‌شوند.
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، درگیری های منطقه غرب آسیا مدتها است که در کشورهای  عراق و سوریه جریان دارد و دراین پروسه تروریست ها از کشورهای مختلف جهان وارد این دو کشور می‌شوند.

تروریست های تکفیری داعش از کشورهای مختلف جهان عضو گیری کرده که آمارهای مختلف  نشان می‌دهد که  تونس،  "بزرگترین صادر کننده تروریسم در جهان"  است.

البته آمار و ارقام از تعداد تونسی هایی که به داعش پیوستند متفاوت بوده و آمار و ارقام بین " 3 هزار تا 6 هزار نفر"  متفاوت است و رسانه های مختلف اعداد گوناگونی را مطرح می کنند.


تونس



تونس


روزنامه "واشنگتن پست" گزارش داد:  بیش از 15 هزار تروریست خارجی  برای شرکت در مبارزات سوریه وارد این کشور شده اند. آنها از 80 کشور دنیا به سوریه رفته اند. 3 کشور در این میان در صدر  کشورهایی قرار دارند که بیشترین صادرات تروریسم به سوریه را دارند. این کشورها تونس ( 3 هزار نفر) عربستان سعودی (2500 نفر) و اردن (2089 نفر) هستند. بعد از این کشورها مراکش با 1500 نفر و لبنان با 890 نفر قرار دارند، این نقشه تاکید می کند که 130 تروریست از آمریکا وارد سوریه شده اند و 20 تروریست نیز از سرزمین های اشغالی به جمع تروریست های سوریه پیوسته اند.


روزنامۀ "تایمز" انگلیس نوشت: تونس در حال حاضر، به یکی از بزرگترین صادر کنندگان "جهادگرایان" تبدیل شده و تعداد تونسی‌هایی که برای پیوستن به گروه‌های تروریستی از این کشور خارج شده اند، حدود 5000 نفر تخمین زده می شود. بسیاری از این افراد، از طریق شهر "بنقردان" در مرز لیبی به شکل قاچاق از کشور خارج می شوند.



                                                                        تونس


این روزنامه می افزاید: افراط گرایانی که سال گذشته عملیات های تروریستی "موزۀ باردو" و "هتل ساحلی سوسه" را انجام داده اند، پس ازآموزش دیدن در لیبی، از طریق شهر  "بنقردان" به منطقه می آیند.

"تایمز" در بخش دیگری از گزارش خود آورده است که در مناطق روستایی محروم تونس مانند "بنقردان"، نیمی از جوانان بیکارند. از سوی دیگر، میزان بیکاری تحصیل کردگان در تونس به 70 درصد رسیده و حملات تروریستی سال گذشته نیز که صنعت گردشگری این کشور را به شدت تحت تأثیر قرار داد، مشکلات اقتصادی را تشدید کرده و در ژوئیۀ گذشته، موجی از اعتراضات را علیه فقر در مناطق مختلف تونس، از جمله "بنقردان"، برانگیخت.

این روزنامه با اشاره به سوء استفادۀ داعش از بیکاری جوانان تونس برای جذب آنان به سوی خود، سرکوب گروه های موسوم به "اسلام گرایان" تونس از سوی نیروهای امنیتی را یکی دیگر از دلایل موفقیت داعش در جذب تونسی ها دانسته است.


**چرا تونس "بزرگترین صادر کننده ترویسم در جهان" است؟

درحقیقت علل مختلفی از حضور تروریست های تکفیری در کشور تونس وجود دارد که نمونه اصلی آن در بیکاری و فقر جوانان تونسی یافت می‌شود و این موضوع آنها را مجاب می‌کند تا به تروریست های بپیوندند. هزاران تونسی از 5 سال پیش به دلایلی که کمتر ایدلوژی در آن دخیل بوده و بیشتر فقر و شرایط سخت زندگی در آن نقش دارد به تروریست ها در سوریه پیوسته‌اند.

البته حقوقی که برای تروریست های تکفیری داعش در نظر گرفته شده عددی معادل 1000 تا 2000 دلار بوده که این دریافتی برای تونسی ها که در کشور خود با مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، بسیار رقم بزرگی است.



البته از اکتبر سال 2015 میلادی که ارتش فدراسیون روسیه در  جنگ با تروریست های تکفیری شرکت کرده، اکثر منابع درآمدی داعش را هدف قرار داده و ذخایر مالی تروریست های به نصف کاهش یافته است.

البته بعضی از جوانان تونسی نیز طعمه مافیای مواد مخدر داعش می شوند و در این راه یا جان خود را از دست می دهند و یا در فساد فرومی روند که جوانان تونسی هم که بخش قابل توجهی از اعضای داعش را تشکیل می دهند در این پروسه قرار می گیرند.

"فرانکو روبرتی" دادستان کل ایتالیا  در این زمینه اظهار داشت: "تحقیقات نشان می دهد داعش و مافیا با یکدیگر همکاری دارند. آنها از طریق قاچاق مواد مخدر و فروش حشیش سود سرشاری را کسب می کنند." وی افزود:"جرم زدایی از حشیش و آزاد شدن آن ضربه ای اساسی بر پیکر داعش خواهد بود."  وی درباره مسیری که داعش برای قاچاق حشیش از آن استفاده می کند، گفت: "اصلی ترین راه داعش برای قاچاق حشیش از شمال آفریقا و "الدار البیضاء" (کازابلانکا) در مغرب آغاز می شود و پس از عبور از الجزایر، تونس و شهر "طبرق" در لیبی به شهر ساحلی "سرت" منتهی می شود. بزرگترین پایگاه داعش پس از سوریه و عراق در این شهر ساحلی لیبی قرار دارد."

وی همچنین افزود: "تحقیقات و بررسی های پلیس نشان می دهد سرکردگان جرایم سازمان یافته در ایتالیا که از مدت ها پیش کنترل باند های قاچاق و توزیع مواد مخدر را در این کشور در اختیار دارند با تروریست های شمال آفریقا در قاچاق حشیش همکاری می کنند. "

دادستان کل ایتالیا با بیان اینکه تجارت مواد مخدر هر ساله سود سرشاری را نصیب مافیا و گروه های تروریستی می کند، گفت: "بر اساس گزارش دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل، درآمد سالیانه مافیا از تجارت حشیش بالغ بر 32 میلیارد یورو ( 36 میلیارد دلار )است." روبرتی همچنین اظهار داشت: "تروریسم بین‌المللی بودجه خود را از طریق همکاری با مافیا و قاچاق مواد مخدر، کالاهای بازرگانی، نفت و آثار هنری و همچنین آدم ربایی تأمین می کند."


**منابع درآمدی داعش

این گروه تروریستی از طریق سرقت، جنایت، فروش آثار باستانی، آدم ربایی و فروش اعضای بدن درآمد کسب می کند. البته مهمترین منبع درآمد تروریست های تکفیری داعش فروش نفت است. گروه تروریستی داعش برخی از مناطق نفت خیز عراق را در تصرف دارد و گفته می‌شود درآمد قابل توجهی از فروش غیرقانونی نفت کسب می‌کند به نحوی که برخی ناظران آن را "ثروتمندترین سازمان تروریستی جهان" نام داده‌اند.

خبرگزاری روسیا الیوم گزارش داده که گروه تروریستی داعش روزانه یک تا یک و نیم ملیون دلار از میدان‌های نفتی عراق و سوریه درآمد کسب می‌کند.  داعش از این میدان‌ها روزانه حدود ۲۰ تا ۴۰ هزار بشکه نفت استخراج می‌کند. روزنامه انگلیسی دیلی تلگراف در ماه ژوئن گزارش داد که تکفیری‌ها از فروش و قاچاق نفت "موصل" روزانه معادل یک میلیون دلار درآمد به دست می آورد. یک گزارش مستقل آمریکایی نیز فاش کرد که تشکیلات داعش از طریق نفت در عراق و سوریه، روزانه ۳ میلیون و در ماه ۹۰ میلیون دلار به دست می آورد. این نفت ها از مسیرهای مختلف به برخی کشورهای منطقه فروخته می شود.


تونس


فروش نفت، که مهم ترین منبع درآمد این گروه تروریستی محسوب می شود، مهم ترین عاملی است که سبب شده این گروه بتواند تاکنون کنترل خود را بر مناطق تحت اشغالش تداوم بخشد.

داعش می تواند با این پول، زیرساخت های خود را بازسازی و همچنین «وفاداری» نیروهای تحت فرمان خود را تضمین کند. اما موضوع تنها به اینجا ختم نمی شود، زیرا بر اساس گزارش ها، این گروه توانسته با همین درآمدها، اقدام به وارد کردن تجهیزات و همچنین استخدام متخصصان خارجی کند تا میزان استفاده خود از ذخایر تحت کنترلش را بیش از پیش افزایش دهد و یکی از منابعی که داعش از طریق آن حقوق پرسنل خود را پرداخت می کند ، فروش نفت است.


**آیا حقوق 1000 تا 2000 دلاری ارزش آن را دارد که جوانان تونسی خود را به خطر بیندازند؟

البته سوال اینجاست که آیا حقوق 1000 تا 2000 دلاری ارزش آن را دارد که جوانان تونسی  خود را به خطر بیندازند و برای حضور در سوریه و عراق (که با عبور از مرز لیبی این اتفاق رخ می‌دهد) خود را به دردسر بیندازند؟ دردسری که خروجی آن عمدتا مرگ برای اعضا داعش است.

ده ها هزار نفر در 5 سال اخیر به گروه تروریستی داعش پیوسته‌اند و  سن متوسط افرادی که جذب داعش شده‌اند، 26 و 27 سال است. با این وجود، افرادی در سنین 12 تا 70 سال نیز در میان ترویست‌ها وجود دارند.

در مجموع "فقر" و "بیکاری" دو دلیل اصلی است که جوانان تونسی به تروریست های تکفیری داعش می‌پیوندد و براساس منابع رسانه ای دست کم 5 هزار تونسی به داعش می‌پیوندند که این عدد بسیار بزرگی است.

دولت تونس باید شرایطی را فراهم کند که مشکل بیکاری در این کشور حل شود تا تونسی های بیشتری به داعش نپیوندند که البته این موضوع نیازمند یک برنامه ریزی مدون است تا ورودی های نیروی انسانی داعش در مبدا (تونس) کاهش یابد.



انتهای پیام/
نظرات بینندگان