کد خبر: ۸۷۲۸۱
تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۰۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

شکارچی تانک‌های صدام که بود؟! + تصاویر

شیرودی با شجاعت و سرسختی خود ناممکن ها را ممکن می‌ساخت.
به گزارش شیرازه به نقل از باشگاه خبرنگاران، انقلاب اسلامی با عنایات خداوند متعال و یاری امام(ره) ومردم به ثمر رسید و ما پس از دفاع مقدس  روز به روز شاهد پیشرفت های چشمگیری در ایران اسلامی هستیم.ما باید با پیروی از آرمان های شهدا و مقام معظم رهبری این آرمان ها را حفظ نموده و راه شهدا را ادامه دهیم. در راستای چشمه خروشان انقلاب اسلامی شاهد این بودیم که جوان هایی انقلابی از نسل های مختلف متبلور شده و موجبات روند صعودی رشد و آبادانی ایران اسلامی می شوند که شهید شیرودی نمونه ای از این چشمه خروشان ایران زمین است.

در اوایل دوران دفاع مقدس ارتش "صدام " در استان های مرزی پیشروی هایی را انجام داد و کم کم نیروهای مسلح و بسیج مردمی برای مقابله با ارتش  "رژیم  بعث"  وارد عمل شدند. یکی از این نیروها هوانیروز بود که با از بین بردن صدها دستگاه تانک عراقی اقدامات تاثیر گذاری را در جلوگیری از پیشروی نیروهای سطحی انجام داد.

یکی از نیروهای مجاهد و ارزشی هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی "علی اکبر شیرودی" بوده که در دوران جنگ تحمیلی ده‌ها دستگاه تانک را از بین برد. هشتم اردیبهشت سالروز شهادت "شهید شیرودی" است.  

*** شهید شیرودی کیست؟





شهید شیرودی در دی‌ماه ۱۳۳۴ در روستای بالا شیرود از توابع شهرستان تنکابن در خانواده‌ای کشاورز و متدین دیده به جهان گشود. وی پس از گذراندن دوره متوسطه، برای ادامه تحصیل راهی تهران شد و همراه با کار به تحصیل خود ادامه داد.با اتمام تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۵۱ وارد ارتش شد و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند. سپس دوره آموزشی پرواز با باگرد کبری را در پادگان اصفهان گذراند و با درجه ستوانیاری فارغ التحصیل گردید.وی عزم خود را جزم کرده بود که با اخلاص به این نظام خدمت کند.بنابراین در نهایت به آرزوی خود رسید و به رفیع ترین درجه نائل آمد.


*** عملیاتی که منجر به شهادت شیرودی شد




شیرودی که با شروع جنگ تحمیلی در ۳۱ شهریور ۱۳۵۹ به منطقه کرمانشاه رهسپار شده بود در جریان یکی از مأموریت‌های خود با سرپیچی از فرمان بنی صدر خائن مبنی بر تخلیه پادگان و انهدام انبار مهمات منطقه، به همراه ۲ خلبان همفکر خود و با ۲ هلی‌کوپتری که در اختیار داشتند، تنها موشک‌اندازی که  پیشاپیش ۲ خلبان دیگر به قلب دشمن یورش برد و توانست مهمات دشمن را درهم کوبیده و خسارات سنگینی بر دشمن وارد کند. با اوج‌گیری جنگ کردستان شیرودی و چند تن دیگر از خلبانان وارد جنگ شدند.





شیرودی در  چندین عملیات پروازی خود تلفات سنگینی را به نیروها و تجهیزات دشمن در نقاط راهبردی غرب کشور وارد کرد. در ۱۳ دی ماه ۱۳۵۹ وقتی خیانت‌های آشکار بنی صدر را دید به افشاگری پرداخت و در سخنرانی هایی که با مردم داشت از مردم خواست با ایمان و اسلحه و چنگ و دندان از میهن اسلامی دفاع کنند. شیرودی بالاترین ساعت پرواز در جنگ را در جهان داشت و با بیش از ۴۰‌بار سانحه و بیش از ۳۰۰ مورد اصابت گلوله به هلی‌کوپترش، باز سرسختانه می‌جنگید و عاشق خدمت به اسلام بود وسرسختانه برعلیه دشمنان نظام وملت ایستادگی می کرد.

شیرودی پس از چند هزار مأموریت هوایی و رکورد بالاترین پروازهای جنگی در دنیا و نجات یافتن از ۳۶۰ بار خطر مرگ سرانجام در آخرین عملیات پروازی در هشتم اردیبهشت سال60 در منطقه بازی دراز، هنگامی که عراق لشکری زرهی با ۲۵۰ تانک و با پشتیبانی توپخانه و خمپاره‌انداز و چند فروند جنگنده روسی و فرانسوی، برای بازپس‌گیری ارتفاعات «بازی دراز» به سوی سرپل ذهاب گسیل داشته بود، به مقابله با آنان پرداخت و پس از انهدام چندین تانک دشمن متجاوز از پشت سر مورد اصابت گلوله تانک قرار گرفت و به شهادت رسید.

*** گزیده ای از سخنان شهید شیرودی

شهید شیرودی دو هفته قبل از شهادت، بهترین خاطره خود را چنین تعریف می کند: «اوایل جنگ بود، عراق در یکی از جبهه ها با 3 لشکر کامل حمله کرد. ما با کمترین وسایل و نفرات، این 3 لشکر را همراه با 80درصد وسایلشان از بین بردیم تا آن جا که باقی مانده اندک نفراتشان نیز مجبور به فرار شدند و این بهترین خاطره من است که در 24 ساعت مقاومت مردانه، عراق را از آن فکری که سه روزه می خواست به تهران برسد آن چنان پشیمان کردیم که دیگر راهی برایش باقی نمانده بود.

*** شیرودی در کلام بزرگان





"مقام معظم رهبري": شیرودی اولین نظامی بود که به او اقتدا کردم.

"آیت الله رفسنجانی": من در سیمای شیرودی، چهره مالک اشتر را دیدم.

"شهید دکتر چمران": شیرودی ستاره درخشان جنگهای کردستان است. او هنگام هجوم به دشمن با هلیکوپتر، به صورت مایل شیرجه می رفت و مثل جنگنده فانتوم مانور می‌داد.

"شهید تيمسار فلاحی": شیرودی از غیرممکن‌ها، ممکن ساخت او ناجی غرب و فاتح گردنه‌ها و ارتفاعات بازی دراز، آریا، میمک، دشت ذهاب و پادگان ابوذر بود.


*** خاطره ای از مقام معظم رهبری:

"سروان شیرودی یک خلبان هوانیروز بود و انسانی همیشه آماده شهادت. به یکی از برادران که از دوستان قدیمی اش و از روحانیون متعهد کرمانشاه است گفته بود، فلانی! بیا یک خداحافظی از روی خاطر جمعی با تو بکنم، زیرا می دانم که باید شهید بشوم. این برادرمان گفته بود که خدا کند حفظ بشوی و خدمت کنی. گفته بود نه،شهید کشوری را در خواب دیدم که به من گفت:شیرودی! یک عمارت خیلی خوبی برایت گرفته ام، باید بیایی توی این عمارت بشینی، لذا می دانم که رفتنی هستم."

شیرودی‌ها در چه فضایی پرورش یافته‌اند؟

در پرتو انقلاب اسلامی نیروهایی پرورش یافته اند که ادامه دهنده راه شهدا و پیروی از آرمانه های امام(ره) وانقلاب را سرلوحه خود قرار داده اند.دوران دفاع مقدس باعث پیشرفت وآبادانی بیشتر ایران اسلامی شد و این دوران گنجینه عظیمی است که کشورمان می تواند تا مدت های طولانی از آن استخراج و سرمایه گذاری و مصرف کند و این دوران درخشان مظهر ایستادگی، معنویت، پایداری، مقاومت، شجاعت، ایثار، تدبیر و حکمت را در دل ایرانی ها جوانه زد؛ و این همان اتمسفری است که شیرودیها در آن پرورش یافته اند.
نظرات بینندگان