کد خبر: ۸۷۳۵۱
تاریخ انتشار: ۱۵:۵۹ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
مسئول امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین:

ساخت کانال های پایاب سدّ سلمان با 1 میلیارد و 800 میلیون تومان اعتبار آغاز می شود

حبیب کوهکن مسئول امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین گفت: شرکت نوید بتن آباده برنده ی مناقصه شد و با قراردادی به ارزش 1 میلیارد و 800 میلیون تومان از 15 اردیبهشت ماه 1395 کار ساخت کانال ها را شروع خواهد کرد.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پرگون ؛ حبیب کوهکن مسئول امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین در گفتگو با پرگون گفت: سد سلمان فارسی از سال 1385 و 1386 به بهره برداری رسید و آبگیری شد، اما به دلیل اینکه کانالهای درجه 1 و درجه 2 تا کنون احداث نشده است در بخش کشاورزی هنوز از روش سنّتی آبیاری استفاده می شود. در نقشه ی اصلی این طرح 13 کیلومتر کانال درجه 1 وجود دارد که حدوداً 6 کیلومتر آن از مسیر دهبه به سمت نجف آباد و از دهبه به سمت دوراهی امامشهر و کارزین تا کنون تکمیل گردیده است و بدلیل تملّک اراضی و دیگر مشکلات موجود ، شرکتی که متولی ساخت این کانال ها بود کار را ادامه نداد و بدلیل تکمیل نشدن کانال های درجه 1 ، پروژه ی ساخت کانال های درجه 2 که زیر نظر مدیریت جهاد کشاورزی بود نیز انجام نشد.

وی افزود: در سال 1394 با پیگیری های خوبی که مهندس فریدونی نماینده مجلس شورای اسلامی ، فرماندار قیروکارزین ، امام جمعه محترم و مدیر جهاد کشاورزی قیروکارزین داشتند و در جلسه ای که این عزیزان با وزیر جهاد و کشاورزی داشته اند قول اعتبار برای ساخت 8 هزار هکتار از کانال های درجه 3 و 4 که در تملّک جهاد کشاورزی است را داده اند.

کوهکن بیان داشت: در سفری که رئیس جمهور محترم به استان فارس داشتند 18 میلیارد تومان بابت طرح های زیربنایی آب اختصاص داده شد که بخشی از این اعتبار مربوط به کانال های پایاب سد سلمان فارسی بود. در همین راستا اسفند ماه 1394 مناقصه ای برای ساخت کانال ها انجام شد که از میان 28 پیمانکار شرکت کننده ، شرکت نوید بتن آباده برنده ی مناقصه شد و با قراردادی به ارزش 1 میلیارد و 800 میلیون تومان از 15 اردیبهشت ماه 1395 کار ساخت کانال ها را شروع خواهد کرد.

مسئول امور فنی و زیربنایی مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان قیروکارزین خاطرنشان کرد: ساخت و تکمیل کانال های درجه 3 و 4 بیش از 90 درصد در راندمان آب تأثیر خواهد گذاشت و مواردی همچون جلوگیری از رویش علف های هرز، نیزارها و بیشه زارها ، هرزآب ها ، جلوگیری از نشر بیماری ها و آفت ها و... از مهمترین فواید استفاده از این کانال ها می باشد. 

کوهکن درباره ی اقدامات صورت گرفته در سال 94 گفت: از لازمه های مقدماتی ساخت و استفاده از کانال ها، تسطیح اراضی است که ما در سال گذشته بخش قابل توجهی از اراضی منطقه را تسطیح کردیم و در استان فارس نیز در این زمینه رتبه ی خوبی را کسب کردیم. در سال جاری نیز در چهار مرحله ی دیگر این اقدام انجام خواهد شد.

وی با اشاره به قرارداد ساخت کانال های پایاب سدّ سلمان تأکید کرد: پیش بینی می شود که فاز اول این پروژه تا پایان دیماه سال جاری به اتمام برسد.

پایان/

نظرات بینندگان