کد خبر: ۸۷۳۹۰
تاریخ انتشار: ۲۱:۴۴ - ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
دکتر سید محسن هاشمی

برجام هیچ نیست، عبرت از برجام بالاترین دستاورد

چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، نمی توان به این دشمن قسم خورده ایران اسلامی اعتماد نمود و تعهدات گفتاری و حتی نوشتاری آنان نمی تواند مایه امید به تغییر نگرششان و بهبود نگاه به ایران باشد. اما تجربه ای دوباره از طریق برجام محقق گردید تا از هیچ بودن قرارداد هسته ای جلوگیری بعمل آورد. زیرا تجریه، خود بالاترین دستاورد برای کودکی است که نمی خواهد از تجربیات بزرگان درس گیرد.

ه گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از لامرود - تیتر اول بسیاری از روزنامه ها و محتوای بسیاری از شبکه های مجازی، پرداختن به سخنان آقای سیف رئیس بانک مرکزی در مورد نتایج و دستاوردهای برجام است که علی رغم همه قول و مصاحبه های زیاد در ابتدای آغاز گفتگوهای هسته ای، دستاورد خاصی برای کشورمان نداشته و حتی در حوزه اقتصادی هیچ بوده است. این اعتراف تلخ سبب شد تا بسیاری دوباره به هیچ بودن برجام پرداخته و حرف های خویش را تکرار دارند، که ریشه مشکلات نه در رابطه و دادن امتیاز آنهم به شکل قرارداد نا متوازن هسته ای است، بلکه در یک حرکت ملی و بر مبنای توان داخلی می باشد.


از اینرو برجام که حاصل زحمات زیاد دولتمردان کنونی و تیم دیپلماسی آن است، نتوانسته در عرصه عمل طرف مقابل ایران را به تعهدات خود پایبند کرده و آنها طبق معمول رویه ای را آغاز نموده اند که عمل عکس آن جزء با تغییر سرشت استکباری آنان ممکن نیست. چنانچه رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند، نمی توان به این دشمن قسم خورده ایران اسلامی اعتماد نمود و تعهدات گفتاری و حتی نوشتاری آنان نمی تواند مایه امید به تغییر نگرششان و بهبود نگاه به ایران باشد. اما تجربه ای دوباره از طریق برجام محقق گردید تا از هیچ بودن قرارداد هسته ای جلوگیری بعمل آورد. زیرا تجریه، خود بالاترین دستاورد برای کودکی است که نمی خواهد از تجربیات بزرگان درس گیرد.


برجام یک دستاورد بزرگ برای کشور است، دستاوردی که نشان داد هر چقدر تیم کشورمان به فرموده رهبری نیت انقلابی و همت ایرانی داشته باشند و دشمنان خویش را بر روی کاغذ و حتی در پاره ای موارد در عمل به عقب نشینی وادار نمایند، باز هم آنان از راهی دیگر نیت و اعمال مغرضانه خویش را عملی ساخته و سعی می کنند که بازی را همچنان برد –  باخت به نفع خویش پایان دهند. چنانچه در همزمان با عملی کردن پاره ای از تعهدات خویش بر اساس برجام، همزمان تصمیماتی را مانند محدودیت برای ورود گردشگران خارجی به ایران گرفته که نه تنها وضعیت تحریم ها را به قبل از روز آغاز برجام بر می گرداند، بلکه فشارها را از قبل هم بیشتر و در قالب جدیدتری به نام موشکی اعمال می دارد.  


بر اساس باید نگاهی هیچ نگارانه را فقط در حوزه دستاوردهای مالی برای کشور در نظر داشت و الا باید برجام را بزرگترین نقطه بازگشت به خویشتن ملی و توان داخلی در نظر گرفت. بازگشتی که می تواند با برگشت نگاه از دست دیگران، اقتصادی شکوفا را بر مبنای بومی و توان جوانان برای کشور فراهم آورد. اقتصادی که بارها دلسوزان نظام خصوصاً مقام معظم رهبری آنرا در قالب اقتصاد مقاومتی به دولت مردان معرفی داشته اند و علاوه بر راه های اصلی، فرعیات آنرا نیز چون پدری دلسوز در نقشه آینده کشور معین داشته اند.


نظرات بینندگان