کد خبر: ۸۷۴۸۸
تاریخ انتشار: ۱۴:۲۹ - ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۵
معلم شیرازی:

تربیت انسان کارآمد را سرلوحه کارخود قرار داده‌ام

بخشی می گوید: ثمره تربیت انسان کارآمد انسانی است که بر اساس معیار نظام اسلامی، شناخت از خود و شناخت از نیازهای اساسی جامعه، برای خود هدفی تعیین می کند.
به گزارش شیرازه، به مناسبت روز بزرگداشت مقام معلم، به دنبال شناسایی و مصاحبه با معلمین ایثارگری که برای نجات دانش آموزان جان خود را به خطر انداختند و معلمینی که خلاقیت خاصی برای پرورش در کنار آموزش دانش اموزان داشتند، بودیم. به رغم تماس های مکرر با متولیان امر متوجه شدیم که متاسفانه لیست خاصی در این باره در استان وجود ندارد اما بنا به گفته روابط عمومی آموزش و پرورش استان تهیه لیستی از معلمان ایثار گر در استان در دست اقدام است امیدواریم که بزودی شاهد معرفی شایسته این قشراز معلمان از خود گذشته باشیم .
 
در بین جستجویی که برای یافتن معلمان خلاق در حوزه آموزشی و پرورشی داشتیم با آقای «عبدالعظیم بخشی» آشنا شدیم فردی که از سن 18سالگی تدریس را تجربه کرده و طنین زمزمه محبت وی هنگام آموزش ریاضی و علوم در یکی از روستاهای استان فارس به یادگار مانده است. آنچه بین قشر انبوه و زحمتکش معلمان خلاق ما رابه آقای «بخشی» رساند مدرسه شاکرین و هدف اساسی آن تحت عنوان«تربیت انسان کارآمد» بود.
 
  به دنبال یافتن وظیفه اصلی خود بودم
 
بخشی بین سال های 76تا78 در حیطه نشر کتاب کار فعالیت داشته و موسسه انتشاراتی تاسیس کرده چون اعتقاد داشته که کتاب تاثیر فرهنگی زیادی دارد اما به گفته خودش نشر کتاب او را کاملا اقناع نکرده بود. در سالهای 75 تا 77 هم در خانه قرآن معاونت فرهنگی شهرداری فعالیت های فرهنگی و قرآنی مشغول بوده اما آنجا هم گمشده خود را نیافته بود.
 
وی در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار شیرازه در خصوص انتخاب حرفه معلمی و کار تربیتی می گوید: در دوره دانشجویی همیشه ذهنم به این مشغول بود که وظیفه اصلی من چیست؟چه باید کرد که موثرترین کار باشد؟
 
از سال 75تا 79که دانشجوی مهندسی کشاورزی دانشگاه شیراز بودم سراغ یک سری کارهای دانشجویی رفتم و در حوزه فعالیت های فرهنگی سیاسی دانشجویی بسیار فعال شدم. در همین فاصله کار تربیتی در یک مدرسه راهنمایی و یک دبیرستان هم آغاز کردم و در این جایگاه آرام و قرار بیشتری برایم حاصل شد. بعد از مطالعه و تحقیق به این نتیجه رسیدم من دنبال تربیت نیرو هستم گمشده اصلی من همین است.
 
  مدارس بهترین بستر پرورش نیرو هستند
 
این فعال فرهنگی با اشاره به بیانات اخیر امام خامنه ای خاطرنشان کرد: در جامعه ما همینطور که در صحبتهای اخیر رهبر معظم انقلاب هم تاکید شده بود بعد از انقلاب اسلامی به نظام اسلامی نیاز داریم.انقلاب اسلامی رخ داده ونظام اسلامی ایجاد شده اما حکومت اسلامی هنوز محقق نشده است.اگر حکومت اسلامی محقق نشود صحبت از تمدن اسلامی فقط در مرحله گفتمان باقی می ماند. این مهم نیاز به تربیت نیرو دارد و بهترین بستر پرورش نیرو مدارس است .
 
بخشی تصریح کرد: هرچه سن بچه ها پایین تر باشد اثر بخشی تربیتی عمیق تر و بیشتر خواهد بود.به همین خاطر نهایتا بعد از گشت و گذار و تجربه فعالیت های مختلف، مدرسه را انتخاب کردیم و ماندگار شدیم آن هم مدرسه ابتدایی.
 
وی افزود: 22سال است با مدارس و دانش آموزان ارتباط دارم اما نیروی رسمی آموزش و پرورش نیستم دنبال آن هم نبودم
 
این معلم خوش ذوق در خصوص راه اندازی مدرسه شاکرین نیز توضیح داد: برای اینکه در کنار نظام آموزش و پرورش و دانشگاه که در آن بزرگ شدیم نظام حوزه را هم تجربه کنم 5سال قم ساکن شدم و مشغول درس و بحث بودم. بعد از بازگشت از قم در سال 87  مدرسه پسرانه شاکرین مقطع ابتدایی را راه اندازی کردیم با همان دانش آموزانی که سالهای 78تا 80در مدارسی که آرام و قرار گرفته بودم پرورش یافته بودند و الان برای خودشان معلمان خوبی هستند و در حوزه های پرورشی و آموزشی حرف های قابل توجهی برای گفتن دارند. بخشی ادامه داد: مدرسه شاکرین در حال حاضر 154 دانش آموز و 18نیروی تربیتی و آموزشی و اداری دارد وضعیت فرهنگی خانواده و بهره هوشی و وضعیت رفتاری دانش آموز هنگام ثبت نام برای ما از اولویت هاست.
 
وی در خصوص ارتباط با اموزش پرورش نیز توضیح داد: در انتخاب نیروها و برنامه ها در مدارس غیر دولتی دست مان باز تر بود.نسبت ما با اموزش و پرورش مانند سایر مدارس غیردولتی است و حمایت خاصی وجود ندارد. البته مدیرکل سابق آموزش ابتدایی وزارت آموزش و مسئولینی از اصفهان و یزد و کارگروه تربیت خاتم در مقاطع زمانی مختلف  از مدرسه ما بازدید کردند .
 
زمزمه های محبت معلم پرورشی دوران ابتدایی خودم را از یاد نمی برم
 
بخشی در پاسخ به خبرنگار شیرازه در خصوص ذکر خاطره از معلمی که بیشتر در ذهنش ماندگار شده گفت: سال 63 کلاس سوم دبستان خانم جعفرزاده، معلم پرورشی خودم را خیلی دوست داشتم. دوماه که گذشت ایشان مدرسه شان از طرف اداره جابجا شد و به دبستان شهید نعمتی کوار منتقل شدند این اتفاق خیلی برای من سنگین بود به طوری که حسابی توی خودم بودم و روی روحیه ام اثر گذاشته بود. پدرم جویای علت شد توضیح دادم که معلمی که بسیار به او علاقه داشتم محل کارش تغییر کرده و از مدرسه ما رفته است. پدرم که متوجه قضیه شد من را در مدرسه شهید نعمتی که معلمم به آنجا منتقل شده بود، ثبت نام کرد به رغم اینکه راه من طولانی تر شد و پدرم هر روز به دنبالم می امد. بعد از مدتی وقت هایی هم که شیفت عصر بودم ده صبح از منزل راه می افتادم به منزل همان معلم پرورشی می رفتم که با هم به مدرسه برویم و ساعت12:30به مدرسه برسیم. گاهی در حیاط منزل ایشان مشغول بازی می شدم تا ناهارش را آماده کند و کارهای منزل را انجام دهد تا باهم برویم. عصرها هم گاهی تا آخر وقت در مدرسه می ماندم تا باهم برگردیم. این رفتارها حاکی از شدت علاقه من به ایشان بود که بسیار در زندگی من تاثیر داشت و آموزه های خوبی از ایشان به یادگار دارم
 
هنوز روزهای معلم برای عرض تبریک با ایشان تماس می گیرم. الان سالهاست که بازنشسته شده اند، آن روزها سالهای اول خدمت شان بود.
 
این رایطه صمیمانه بین معلم و دانش آموز برای من خاطرات شیرین و اثر گذاری را رقم زد و بعدها که خودم مشغول تدریس شدم سعی کردم همین رویه را دنبال کنم.
 
الان اکثر معلمان مدرسه شاکرین دانش آموزان قدیمی خودم بودند و همان رابطه قلبی و حکایت دوستانه بین ما وجود دارد.
 
 تربیت انسان کارآمد را سرلوحه کار خود قرار دادیم
 
بخشی خاطرنشان کرد: بخاطر اینکه مدارس موثر در تاریخ ایران و ساختار سیاسی، اجتماعی کشور را پیدا کنم تحصیلات کارشناسی ارشد را در سال 87در رشته تاریخ آغاز کردم و موضوع پایان نامه من بررسی وضعیت علمی ایران در قرون 3تا 5 هجری بود. من معتقدم که نقش تربیت در جامعه آینده در تمدن سازی بسیار زیاد است و نیروی انسانی نقش مهمی در این امر دارد. اهتمام ما بر این است که در تمدن سازی نقش ویژه ای داشته باشیم. تربیت انسان کارآمد مدنظر ماست.
 
وی تاکید داشت: ثمره تربیت انسان کارآمد انسانی است که بر اساس معیار نظام اسلامی، شناخت از خود و شناخت از نیازهای اساسی جامعه، برای خود هدفی تعیین می کند و برای رسیدن به آن هدف برنامه ریزی و تلاش می کند.
 
ما توجه به علم و دانش را در دل کار تربیتی و همسو با آن می دانیم و برای این کار معلمان جوان و با انگیزه و با سواد ایفای نقش می کنند
 
بخشی با بیان اینکه رویکرد ما ارائه انبوه مطالب صرفا نظری و حفظی به دانش آموزان نیست، افزود: امتحان و رتبه آوردن محور کار آموزشی ما نیست، بلکه دانشی که مفید و کاربردی باشد و در زندگی دانش آموز موثر باشد حتما در اولویت کار ماست، چه در حوزه علوم تجربی و چه ریاضی و فنی و چه انسانی.ما در همان پوشش برنامه های معمول سعی می کنیم حق مطلب ادا شود.
 
وی اظهار داشت: شاخصه کار ما صمیمیت بین بچه ها و کادر آموزشی و خانواده است سعی ما فعال کردن مثلث معلم و خانواده و دانش آموز است. ما با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب معتقدیم  بهترین و برجسته ترین فکرها باید بنشینند و همه ان چیزی که نیاز است برای آموزش و پرورش طراحی کنند
 
گفتگوی ما به پایان رسیده بود و  همزمان صدای زنگ تفریح در فضا پیچید. چند لحظه ای از پنجره نظاره گر شور پسر بچه هایی بودم که معلمشان را بالای درخت توت می دیدند و توت تازه از دست آقا معلم می گرفتند و نوش جان می کردند. قطعا شیرینی این توت در کامشان به یادگار می ماند و زمینه ساز درک عمیق آموزش های کلاسی خواهد شد
نظرات بینندگان