کد خبر: ۸۷۵۵۶
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۹ - ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵
به مناسبت سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به شیراز؛

سومین حرم اهل بیت(ع)؛ نامگذاری هوشمندانه در مقابل نگاه لیبرال فرهنگی توسعه شیراز

به راستی چه اندیشه‌ای بر مدل توسعه شهری و سبک زندگی شیراز در جریان بوده که رهبر معظم انقلاب در سفر به دیار حضرت احمدبن موسی(ع)، با هوشمندی و درایت، عنوان «حرم سوم اهل بیت(ع)» را برای سبک زندگی و مدل توسعه شهری شیراز معرفی کرده‌اند؟
به گزارش سرویس فرهنگی و اجتماعی شیرازه، جایگاه شیراز به عنوان پایتخت فرهنگی ایران زمین، خاستگاه تاریخ و تمدن ایرانی، مهد تمدن اسلامی، كانون یكتاپرستی، دیار اصحاب اندیشه و سرزمین پاكان و فرهیختگان از دیر باز در حافظه تاریخ مانده است.

سومین حرم اهل بیت(ع)؛ نامگذاری هوشمندانه در مقابل نگاه لیبرال فرهنگی توسعه شیراز/ تبیین نقشه راه توسعه شیراز با نگاه انقلابی

سفر اردیبهشت ماه سال 87 رهبر فرزانه انقلاب اسلامی به‌شیراز و سخنان ایشان وتوصیف‌هایی كه امام خامنه‌ای درباره شیراز و شهروندان فهیم و فرزانه شیراز بیان كردند علاوه بر اینكه جایگاه فعلی شیراز را در تاریخ و فرهنگ ایران زمین متعالی كرد، افق روشنی فرا روی برنامه‌ریزان و مسئولان این كلان‌شهر فرهنگی گشود كه باید بر مبنای آن و برای تعالی بیشتر جایگاه فرهنگی شیراز برنامه ریزی‌ها صورت گیرد.

به راستی چه اندیشه‌ای بر مدل توسعه شهری و سبک زندگی شیراز در جریان بوده که رهبر معظم انقلاب در سفر پرخیر و برکت خود به دیار حضرت احمدبن موسی(ع) با هوشمندی و درایت، عنوان «حرم سوم اهل بیت(ع)» را برای سبک زندگی و مدل توسعه شهری شیراز معرفی کرده‌اند؟

امروز در راستای تبیین «سومین حرم اهل بیت(ع)» چه کرده‌ایم؟

امروز در سالروز سفر رهبر معظم انقلاب به شیراز و نامگذاری این دیار به «سومین حرم اهل بیت(ع)» چه کرده ایم؟ رهبر معظم انقلاب این دیار را «سومین حرم اهل بیت(ع)» معرفی کردند تا مسئولان و مردم فهیم و ولایتمدار شیراز در برخورد با ناهنجاری‌های شیراز به ندای امامشان لبیک گویند، اما چه شد؟

آیا فقط یادگرفته ایم این شعار را در سخنرانی‌ها و در رسانه‌هایمان تکرار کنیم؟

مصداق عینی و اجتماعی «امر به معروف و نهی از منکر» کجا باید نمود کند؟

چرا باید این دیار با آن همه ظرفیتی که رهبر معظم انقلاب در دیدار با مردم این استان فارس فرمودند: «فارس در قله است» آمار بیکاری، طلاق، فقر، فساد و ... بالا باشد؟ پس مصداق عینی و اجتماعی «امر به معروف و نهی از منکر» کجا باید نمود کند؟

آیا شیراز  باید در آینده شهری سرمایه سالار برای معدود افرادی بدانیم؟

آیا توسعه دیار سومین حرم اهل بیت(ع) فقط در ایجاد بازار مصرف خارجی نمود دارد؟ آیا شیراز را باید در آینده شهری سرمایه سالار برای معدود افرادی بدانیم و از صدقه این توسعه لیبرال سرمایه‌داری، بقیه جامعه زیر چرخ‌های اقتصادی آن له شوند؟

به راستی شعار «سومین حرم اهل بیت(ع)» و ثمره خون 15 هزار شهید ولایتمدار کی و کجا در شیراز نمود پیدا کند؟

و به راستی شعار «سومین حرم اهل بیت(ع)» و ثمره خون 15 هزار شهید ولایتمدار و فداکاری هزاران ایثارگر بایستی کی و کجا در شیراز نمود پیدا کند؟ و کی وقت آن می رسد که به ندای امام و مولامان در رفع ناهنجاری‌های دیار احمد بن موسی(ع) لبیک گوییم؟

به نظر می‌رسد که توسعه فرهنگی مقدم بر توسعه اقتصادی و سیاسی است؛ چرا که اگر نهادینه کردن فرهنگ انقلاب و اسلام در رأس همه امور قرار می‌گرفت، علاوه بر پیگیری کردن هدف اصلی انقلاب اسلامی، تمام عرصه‌های زندگی از جمله اقتصاد و سیاست نیز شکل دینی به خود می‌گرفت و از گرایش‌های لیبرالی و غربی محفوظ می‌ماند.

مدل الگوی توسعه لیبرال، مدیران را برای مدرنیزه کردن به سبک غربی تشویق کرده است

مدل الگوی توسعه لیبرال، مدیران را برای مدرنیزه کردن به سبک غربی تشویق کرده است ولی پشت ایده مدرنیزاسیون نکته اصلی نهفته این است که فرهنگ حذف می‌شود و وجوه مادی و اقتصادی ارجح می‌شود، بحث فرهنگ فقط هنر نیست، وقتی می‌گوییم توسعه فرهنگ یعنی بسیج همه منابع فرهنگی.

با توجّه به تعریف «فرهنگ» که شامل عقاید، افکار، باورها، آداب و رسوم، اخلاق، فلسفه و هنر، ادبیات، ابداعات و اختراعات، نظام‌های سیاسی و اقتصادی و محصولات مادی و معنوی می‌شود و همه شئون زندگی اجتماعی تحت‌الشعاع فعالیت‌های فرهنگی قرار می‌گیرند، متوجه می‌شویم اتکا به نفس نیروهای انسانی فقط با اشاعه فرهنگ ناب اسلام و انقلاب اسلامی امکان‌پذیر است و این کار فقط با سرمایه‌گذاری در توسعه فرهنگی امکان پذیر است.

طرح سومین حرم اهل بیت(ع) از جانب معظمٌ‌له در واقع سرآمد همه موجودی کلان این کلان‌شهر است

آیت‌الله اسدالله ایمانی، نماینده ولی فقیه در فارس در این راستا در گفتگو با «شیرازه»، با اشاره به طرح شعار «سومین حرم اهل بیت(ع)» توسط رهبر معظم انقلاب اظهار داشت: طرح سومین حرم اهل بیت(ع) از جانب معظمٌ‌له در واقع سرآمد همه موجودی کلان این کلان‌شهر است.

استکبار، شیراز را برای معنویت‌زدایی و قدرت الحادی و لاابالی‌گری، مطمع نظر خود قرار داده بود

وی با بیان اینکه بیش از 200 سال نگاه استکباری به دنبال ایجاد پایگاهی در جنوب کشور برای تسلط و رقابت با تزار بودند و استکبار خارجی و نفاق داخلی شیراز را برای معنویت‌زدایی و قدرت الحادی و لاابالی‌گری، مطمع نظر خود قرارداده بود که البته نتوانستد این لقمه را هضم کرده با ورود روحانیت معزز و جریان‌های اصیل مبارزاتی و انقلاب و مردمی این حربه ناکام ماند.

دست‌هایی وجود داشت که شیراز تنها در تمدن ایرانی خلاصه شود و چهره ای از اسلام نداشته باشد

امام جمعه شیراز با ابراز تاسف از بقاء رسوبات این تفکر بیان داشت: دست‌ها و عواملی مخصوصا در دوران شورای شهر سوم وجود داشت که شیراز، تنها در تمدن ایرانی بدون اسلام خلاصه شود و  نام‌گذاری این عنوان هوشمندانه این تفکر خفی و نفاق را رسوا کرد.

آیت‌الله ایمانی با بیان اینکه این نامگذاری هوشمندانه امام خامنه‌ای، تغییر در نگاه و نگرش دیگری ایجاد کرد، تصریح کرد: آنچه دشمن در طول سال‌ها تلاش کرده بود که با دو تیغه یک قیچی انحراف عملی الحاد فکری، شیراز را به سمت و سوی دیگری سوق دهد و چهره دیگری از این شهر به دنیا نشان دهد، رهبر معظم انقلاب با انگشت گذاشتن روی نکات ریز، این نگرش را تغییر دادند و این نگاه را دگرگون کردند حتی نکته بسیار ریز را مورد نظر قرار دادند و معنا کردند.

«حرم سوم» یک عنوان نیست بلکه نگاه جامع و کامل به استان فارس و شهر شیراز است

به اعتقاد نماینده مردم فارس در خبرگان رهبری، «حرم سوم» یک عنوان نیست بلکه نگاه جامع و کامل به استان فارس و شهر شیراز است و طبیعتا الزامات فراوانی دارد که باید به این الزامات توجه داشت.

نماینده ولی فقیه در فارس با بیان اینکه انچه که باید انجام گرفته متأسفانه هنوز انجام نشده است، افزود: بی‌شک نقس روحانیت، دانشگاهیان و دیگر اقشار تخصصی جامعه برای این وظیفه و رسالت مهم خطیر است و باید بر سوابق شیراز و ظرفیت‌های دینی و معنوی و تاریخی شیراز تکیه کنیم؛ چراکه کارهای زمین مانده زیادی در این راستا وجود دارد که باید با تبیین و موشکافی کلیدی راهبرد کلان فرمان معظمٌ‌له عنوان سومین حرم اهل بیت(ع) را در عمل تببین کنیم.

حال باید چه کرد؟

اعلام در خور تحسین و ستایش بودن این موقعیت برای استان فارس و شیراز رسالت برنامه‌ریزان و سیاستگذاران و مسئولان استان فارس و شیراز در تدوین سند راهبردی توسعه استان فارس و ترسیم چارچوب و منشور اصلی حركت‌ها و فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی این سرزمین را دوچندان ساخته است.

باید با نگاهی انقلابی نقشه‌ راهی تبیین کنیم تا مدل توسعه اسلامی در قبال توسعه لیبرال داشته باشیم


البته همانطور كه رهبر فرزانه انقلاب بیان فرمودند توجه این موضوع فقط به مسئولان بر نمی‌گردد بلكه مردم و به ویژه جوانان نیز باید به این مسئله توجه مضاعف داشته باشند و به آن عنایت كنند كه اینجا منبع عظیم و جوشان استعدادهای انسانی است

با توجه به این نامگذاری هوشمندانه رهبر معظم انقلاب و مطالب گفته شده باید با نگاهی انقلابی در راستای تبیین این فرموده گرانقدر امام خامنه‌ای، نقشه‌ راهی تبیین کنیم تا مدل توسعه اسلامی در قبال توسعه لیبرال داشته باشیم.

نظرات بینندگان