کد خبر: ۸۷۶۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵:۱۴ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵
مصاحبه با دکتر رضایی دبیر نمونه استان فارس در سال تحصیلی 94-95

برای پول تدریس نمیکنم/ ورزش یک علم است نه سرگرمی

دکتر رضا رضایی: در طول 17 سال خدمتم در آموزش و پرورش هنوز بدون لباس ورزشی سر کلاس دانش آموزان نرفته ام. و همیشه با دانش آموزانم رابطه ای صمیمانه داشته ام.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از پرگون؛ دکتر رضا رضایی استاد دانشگاه و دبیر ورزش به عنوان معلم برتر استان فارس شناخته شده است. لذا در مصاحبه ای جذاب و خواندنی حرف های این معلم شاداب و دلسوز را شنیدیم که به سمع و نظر خوانندگان محترم میرسانیم.

جناب آقای رضایی، راز موفقیت یک معلم چیست؟
عرض سلام و خوش آمد دارم خدمت شما. به نظر من معلمی موفق است که دست به قلم باشد. معلمی که تنها به آخرماه و حقوقش فکر کند، قطعاً رشد نخواهد کرد. اما کسانی که به جایگاه فعلی خود اکتفا نکنند و به دنبال رشد و ترقی بروند قطعاً موفق خواهند شد.

شما چقدر دست به قلم هستید؟
شاید باور نکنید ولی در سال گذشته به بیش از 2000 نشریه و مراکز مختلف علمی در ایران و برخی کشور های خارجی مقاله  ارسال کرده ام که تمامی آنها را در کامپیوتر خانگی ام ذخیره کردم. شاید در نگاه اول به نظر برسد که ورزش رشته ای نباشد که بتوان درباره ی آن دست به قلم شد، امّا مقاله هایی که بنده نوشته ام همگی درباره ی ورزش بوده است.

آیا مقالات شما در نشریه های داخلی و خارجی هم به چاپ رسیده است؟
بله. در بیش از 15 همایش و نشریه داخلی مقالاتم به چاپ رسیده و در 2 نشریه خارجی هم مقالات بنده چاپ شده است که یکی در کشور استرالیا و دیگری برلین آلمان بوده است.

آیا تا به اینجای سال 95 هم مقاله به نشریه یا سایت علمی ارسال کردید؟
هنوز نه. اولین مقاله در چند روز آینده به یک همایش ارسال می شود که قرار است  در مرودشت برگزار شود.

کتاب هم تألیف کرده اید؟
بنده دو کتاب تألیف کرده ام تحت عنوان «جایگاه دروس تربیتی و تربیت بدنی در آموزش و پرورش» که در دانشگاه نیز تدریس می شود. همچنین کتاب «ویژگی های مدیران موفق و خلاق» رو تألیف نموده ام که البته فعلاً هیچکدام به تولید انبوه نرسیده اند.

در کدام دانشگاه ها مشغول تدریس هستید؟
دانشگاه های جهرم، قیروکارزین، فیروزآباد و خنج در حال تدریس هستم و تجربه ی فوق العاده ای را در این چند سال کسب کرده ام که در موقعیت های حساسی کمکم کرده است.

در چند رشته ورزشی مدرک تخصصی دارید؟
تخصص اصلی من شنا و فوتبال است امّا کارت داوری، مربیگری و... را در رشته های مختلف اخذ کرده ام.

جایگاه شرکت های دانش بنیان در شهرستان قیروکارزین را چگونه ارزیابی می کنید؟
با توجه به حساسیت نشان دادن مقام معظم رهبری پیرامون اقتصاد دانش بنیان در چند سال اخیر، اهمیت این موضوع بیش از پیش برای همگان روشن شد. خُب دانشجو تا یک مقطع علم اندوزی می کند، پس از پایان تحصیلات باید علومی که آموخته است را تبدیل به ایده کند و این ایده ها در شرکتها و مؤسسات دانش بنیان تجاری سازی شود. ما در چند سال گذشته توانستیم با کمک مسئولین شهرستان مرکز رشد و فناوری را در شهرستان قیروکارزین راه اندازی کنیم که در استان فقط سه شهرستان جهرم، فسا و قیروکارزین توانسته اند چنین مرکزی را دایر کنند.
در این مرکز ایده های خوبی از طرف نخبگان شهرستان ارائه میشد و بعضاً هم تبدیل به ایده ی تجاری شده اند. ما ایده ی تابلوهای تبلیغاتی LED داشتیم که تبدیل به شرکت شد و در حال فعالیت است. دوستانی بودند که مشغول ساخت هواپیمای بدون سرنشین بودند و...
اگر به خودمان باور داشته باشیم در یک شهرستان دور و محروم مانند قیروکارزین هم می توان ابدائات و اختراعات خوبی را تبدیل به تجارت نمود؛ فقط به خودباوری نیاز داریم.

دبیر ورزش بودن سخت است یا آسان؟ آیا کاری غیر از نظارت بازی دانش آموزان و سوت زدن دارند؟ و آیا ورزش علم است؟
یقیناً ورزش یک علم است که در زندگی انسان ها می تواند تأثیرگذار باشد. اما اینکه گفتید دبیر ورزش بودن سخت است یا آسان، باید بگویم که می تواند سخت باشد یا می تواند آسان باشد.
کسی که بخواهد به رسالت خودش عمل کند، قطعاً دبیر ورزش هم باشد کارش سخت است. اما کسی که نخواهد به رسالتش عمل کند استاد ریاضی هم باشد برایش آسان است چراکه او نمیخواهد به خودش فشار بیاورد تا یک نفر درسخوان بشود. او تدریسش را می کند و می رود.
در طول 17 سال خدمتم در آموزش و پرورش هنوز بدون لباس ورزشی سر کلاس دانش آموزان نرفته ام. و همیشه با دانش آموزانم رابطه ای صمیمانه داشته ام. حتی در دانشگاه هم علیرغم سخت گیری در نمره ی ورزش، رابطه ی خوبی با دانشجوها دارم چون باور دارم که ورزش یک علم است که باید درست به جامعه معرفی گردد.

چگونه یک معلم یا یک استاد می تواند به رسالتش عمل کند؟
باید اول جایگاه خودش را به درستی بشناسد. بداند که آینده ی تک تک این دانش آموزان و دانشجویان به امروز و آموزش این معلم و استاد بستگی دارد. اگر بدانیم که رسالت ما رشد و هدایت دانش آموزان و دانشجویان است، آنوقت آسوده نخواهیم نشست و از هر دری برای آموزش وارد می شویم.
من در زمانی که مدیر مدرسه راهنمایی بودم، چند نفر از دانش آموزان اُفت تحصیلی شدیدی داشتند. اینها علاقه ی زیادی به ووشو داشتند. با مربی ووشو آنها صحبت کردم و از آنها خواستم اعلام کنند که هرکس معدلش بالای 17 بشود یک سال بدون شهریه آموزش می بیند. خُب شهریه ی این دانش آموزان را هم ما خودمان متقبل شدیم. بعد از مدتی همه ی معلمین اقرار کردند که علاقه و پیگیری این دانش آموزان به درس بیشتر شده است.
پس من باید باور کنم که رسالتم را باید انجام دهم حتی اگر به وسیله ی رو زدن به مربی ووشو باشد باید دانش آموزم را به تحصیل تشویق کنم.

برای پول تدریس می کنید؟
به پول احتیاجی ندارم الحمدلله. بابت بعضی از تدریس ها نیز مبلغ جزئی و کمی پرداخت میکنند که حتی پول سوخت من هم نمی شود.

پس چرا می روید؟
علاقه. از اینکه یک نفر به دست من شنا یاد بگیرد لذت می برم. از اینکه یک کلمه را به شخصی بیاموزم احساس غرور می کنم و همین برای من بس است. همه چیز را با پول نمی توان سنجید.

چقدر اهل مطالعه هستید؟
زیاد مطالعه می کنم. دو کتابخانه دارم که اغلب کتاب های تخصصی و معنوی در آنها یافت می شود. برای تهیه ی مقالاتم زیاد به آنها مراجعه می کنم. اما دقیق نمی توانم بگویم چند ساعت مطالعه می کنم. چون ممکن است یک روز 10 ساعت مطالعه کنم، و بوده روزهایی که اصلا مطالعه نکردم.

به سایت هم سر می زنید؟
بله. به سایت هایی مثل PHD TEST  ، پرگون، سایت با همایش و... را روزانه چک می کنم.

اگر بخواهید یک کتاب به مخاطبان معرفی کنید؟
من کتاب روانشناسی سیف را به همه توصیه می کنم. فوق العاده کتاب تأثیرگذاری هست. برای هر پدر و مادری، هر معلم و هر مربی مطالعه ی این کتاب را لازم میدانم.

اوقات فراغت را چگونه سپری می کنید؟
غالباً با مطالعه؛ یعنی بیش از 95% وقت های آزادم را مطالعه می کنم.

چه زمانی خودتان را بازنشسته می کنید؟
هیچوقت. توقف مساوی با مرگ است. اصلاً معنا ندارد که روند رشد کسی متوقف شود.

چقدر اهل فضای مجازی و شبکه های اجتماعی هستید؟
به اندازه ای که از این برنامه ها سر در بیاورم و وقتم را تلف نکند. متأسفانه گاهاً می بینیم که شبکه های اجتماعی نیمی از زندگی ها را پُر کرده است که این زنگ خطر است. پس نباید بگذاریم فضای مجازی بر ما غالب شود بلکه ما بر او غالب شویم و به اندازه ی نیاز از آنها استفاده کنیم.

کانال های تلگرامتان را به ما نشان می دهید؟
بله

بیشتر چه کانال هایی را دنبال می کنید؟
علمی، خبری، ورزشی، معنوی، مذهبی و...

جای کدام رشته ورزشی را در قیروکارزین خالی می بینید؟
جای خالی استخر شنا به شدت محسوس است. با آمدن استخر تضمین می کنم که نوجوانان و جوانان ما از لحاظ معنوی هم رشد کنند چراکه بین ورزش و معنویت رابطه ی مستقیم وجود دارد.

توصیه شما به معلمان و دانش آموزان چیست؟
اول همکاران عزیزم و معلمان و اساتید گرامی را به سمت پژوهش دعوت می کنم. اگر علم ما در زندگیمان جریان پیدا کند باعث شادابی و نشاط خواهد شد. بنده این را تجربه کرده ام و از ورزش بهره های فراوانی در زندگی ام برده ام.
دوم دانش آموزان عزیز را در درجه اول به تحصیل و پس از آن به ورزش توصیه می کنم. البته بعضی از بزرگان در کنار تحصیل و ورزش، تهذیب را هم توصیه کرده اند. فاصله گرفتن از ورزش ممکن است باعث انحراف شود، لذا باید ورزش را جزء ضرورت های زندگی بدانیم. هیچ سرگرمی و نشاطی را بهتر از ورزش پیدا نمی کنید.

کلام آخرتان را بفرمائید.
ببینید، بنده معتقدم اگر کسی در یک شهرستان به جایی رسید و رشد کرد باید کمک کنیم تا پله های بعدی موفقیت و رشدش را هم بپیماید. نه اینکه او را پایین بکشیم. در هر زمینه باید اینگونه باشد تا شهرستان ما رشد کند. اگر مداحی رشد کرد و بزرگ شد ما به او کمک کنیم، اگر پزشک، معلم، کارمند و... از نیروهای شهرستان به جایی رسید به رشد او کمک کنیم نه اینکه با حسادت او را تخریب کنیم.

بنده در میان 52 معلم برتر استان که در شیراز گردهم جمع شده بودند به عنوان معلم نمونه و نفر اول انتخاب شدم. اگر افتخاری کسب کرده ام اول برای شهرستان است، سپس برای جامعه ی فرهنگی و در آخر برای خودم. پس توقع اینست که همه کمک کنند تا رضایی به فکر پیمودن پله های بعدی باشد نه اینکه او را از همین جایگاهی که بدون حمایت های آنچنانی به دست آورده نیز پایین بکشند.

تشکر میکنم که تشریف آوردید و ترتیب این مصاحبه را دادید.
بار دیگر عرض میکنم که همدیگر را باور داشته باشیم تا شاهد پیشرفت و ارتقاء یکدیگر باشیم. کمک کنیم تا پله ی ترقی همدیگر باشیم. 

آرزوی من این است روزی برسد که شهرستان قیروکارزین در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد. یکی از فرمانداران گذشته ی قیروکارزین میگفت خدمت رهبر انقلاب رسیدیم و هر فرمانداری چند دقیقه ای فرصت داشت تا مشکلات حوزه اش را با رهبری در میان بگذارد. نوبت به ما که رسید تمام وقتم صرف این شد که به آقا بگویم قیروکارزین کجای ایران است و این خیلی بد است. ما باید شهرستان خودمان را به تمام نقاط ایران معرفی کنیم.

پایان مصاحبه/

نظرات بینندگان