کد خبر: ۸۷۶۸۰
تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۵

فرهنگ مهمان نوازی ایرانی از «خرامه» به «آلمان» صادر شد

برنارد، دیجمار و مایکل سه گردشگر آلمانی هستند که قصد دارند با دوچرخه مسیر دریاچه بختگان تا تخت جمشید را بپیمایند؛ این سه نفر در این راه مهمان خانواده قربانی شدند.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از صدای خرامه، فرهنگ زیبای مهمان نوازی در بین ایرانیان از دیرباز رواج داشته چرا که ایرانیان، مهمان را حبیب خدا می دانند و مهمان نوازی علاوه بر اینکه یکی از شرایط ادب و احترام است از نشانه های اجتماعی بودن نیز به شمار رفته و آن را محدود به عده ای خاص نمی کنند؛ مهمان، مهمان است، چه ایرانی چه غیر ایرانی.

سعید قربانی، معلم یکی از روستاهای شهرستان خرامه در حال بازگشت به خانه، متوجه حضور سه گردشگر که در حال عبور از شهرستان با دوچرخه بودند می شود و آنها را برای اندکی استراحت به منزل خود دعوت می کند.

http://sedaykherameh.ir/files/images/95-Ordibehesht/15%20touris/15%20ordibehesht%20%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%201.jpg

از آنجا که به زبان آنها مسلط نبوده، با یکی از اقوام خود تماس گرفته تا او نیز در این مهمان نوازی شریک شود، نغمه ایزدی معلم یکی از آموزشگاه های زبان خرامه است که در تهیه این گزارش و دریافت پاسخ سوالها ما را یاری کرد.

مایکل، استاد دانشگاه در رشته روانشناسی ورزشی است، برنارد در آلمان یک دفتر گردشگری دارد و دیجمار رییس یک شرکت ساخت و ساز مواد پلاستیکی است، این سه نفر قصد دارند مسیر خرامه، نی ریز، ارسنجان، مرودشت و شیراز را برای دیدن دریاچه بختگان، تخت جمشید و آثار باستانی شیراز با دوچرخه بپیمایند.

این گردشگران پس از صرف نهار، با دانش آموزان کانون زبان نیز دیدار کرده و با آنها صحبت کردند، چیزی که شاید تاکنون در هیچ یک از آموزشگاه ها اتفاق نیفتاده بود، بازدید از تالاب بختگان نیز یکی دیگر از برنامه های این روز بود.

http://sedaykherameh.ir/files/images/95-Ordibehesht/15%20touris/15%20ordibehesht%20%D8%AA%D9%88%D8%B1%DB%8C%D8%B3%D8%AA%20%D9%87%D8%A7%DB%8C%20%D8%A2%D9%84%D9%85%D8%A7%D9%86%DB%8C%202.jpg

اتفاق جالبی که در پایان روز افتاد این بود که «مایکل» از خانواده قربانی خواست تا بگویند هزینه غذا و گردشگری امروز چقدر شده است؟ وقتی که آقای قربانی در مورد دستورات دین اسلام در مورد مهمان نوازی به آنها گفت، علاوه بر اینکه خوشحال شدند خیلی هم تعجب کردند.

وقتی از مایکل و دوستانش پرسیدیم که "اگر گردشگری به شهر شما بیاید او را به خانه خود دعوت می کنید؟" گفتند نه اصلا، چنین چیزی در فرهنگ ما بی معنی است.

در پایان این دیدار، این سه گردشگر از خانواده قربانی سوال کردند که در قبال این مهمان نوازی چه کاری باید انجام دهیم که جواب دادند: وقتی که به شهر خود بازگشتید از دین اسلام و مهمان نوازی ایرانی و اسلامی برای دوستان و همشهریان خود بگویید.

نظرات بینندگان