کد خبر: ۸۷۷۵۲
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۳ - ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۵

تعریف و تمجید متفاوت معاون اول روحانی از علی لاریجانی

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آقای لاریجانی شجاعانه و مدبرانه و گاهی اوقات با گذشت از خود، حمایتش را از برجام عملی کرد، گفت: از این پس دولت و مجلس به عنوان دو قوه مستقل و دو بازوی نظام وظیفه سنگینی در پاسخگویی به مطالبات مردم دارند.
به گزارش شیرازه، جهان نوشت:اسحاق جهانگیری در همایش "فرایند قانونگذاری؛ الزامات و راهکارها" که با حضور منتخبان مجلس دهم در حال برگزاری است گفت: دولت و مجلس شورای اسلامی نیازمند همکاری و همیاری بیشتر برای پاسخگویی و حل و فصل مسائل داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی هستند.

وی افزود: وظیفه دولت این بود که زمینه حضور مردم را در سراسر کشور ایجاد کند.

معاون اول رئیس جمهور گفت: از این پس دولت و مجلس به عنوان دو قوه مستقل و دو بازوی نظام وظیفه سنگینی در پاسخگویی به مطالبات مردم دارند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، جهانگیری افزود: آقای لاریجانی شجاعانه و مدبرانه و گاهی اوقات با گذشت از خود، حمایتش را از برجام عملی کرد.

جهانگیری گفت: در این مدت دولت تلاش کرد مسائل اقتصادی را در برنامه جدی خود قرار دهد که بازگرداندن ثبات و آرامش به اقتصاد از مهم‌ترین این کارها بوده است.

معاون اول رئیس جمهور افزود: پیش بینی می کنیم در شش ماهه اول سال جاری رقم تورم در کشور تک رقمی شود.

جهانگیری گفت: انتخابات مجلس نشان داد مردم حاکم بر سرنوشت خود هستند و در هر شرایطی از حق شان استفاده می کنند.

وی تصریح کرد: وظیفه دولت این بود زمینه حضور مردم در انتخابات را در نقاط مختلف کشور فراهم کند و نتیجه را با امانت داری به مردم بسپارد.

جهانگیری اظهار داشت :‌ دولت و مجلس به عنوان دو قوه مستقل و دو بازوی مهم ، وظیفه سنگینی به دوش دارند تا پاسخگوی مطالبات مردم باشند.

وی افزود: پیام انتخابات؛‌ اعتدال،‌عقلانیت، پیشرفت ،‌بازگشت به قانون،مبارزه با فساد و ارتقای سطح زندگی و معیشت مردم است.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ دولت یازدهم در شرایط بسیار دشواری کار خود را آغاز کرد و با  همه محدودیتها توانست تهدیدها و تنگناهای بین المللی را به حداقل برساند.

وی افزود: در عرصه بین المللی با انتخاب تیم مذاکره کننده قوی ودیپلماسی هوشمند و با حمایت و تدابیر رهگشای رهبر معظم انقلاب و با پشتیبانی قوای دیگر و اکثریت مجلس از جمله با حمایت رئیس مجلس توانست برجام را عملی کند .

جهانگیری افزود: ما یکی از پیچیده ترین مذاکرات با 6 قدرت جهانی را به نتیجه رساندیم، حقوق هسته ای به رسمیت شناخته و تحریم ها برداشته شد.

وی با بیان اینکه در شرایط پسابرجام هستیم افزود: دولت و مجلس نیازمند همکاری و همراهی برای پاسخگویی به نیازهای توسعه‌ای و حل و فصل مسائل داخلی و خارجی هستند.

وی در ادامه به اولویت های دولت اشاره کرد و گفت: از سال گذشته رهبر معظم انقلاب در جلسات خصوصی موضوع اقتصاد را به عنوان یک اصل اساسی قلمداد کرده و حتی فرمودند پایه مسائل امنیتی می تواند مسائل اقتصادی باشد.

جهانگیری گفت: دولت در این مدت تلاش کرد تا مسائل اقتصادی را به صورت جدی در دستور کار قرار دهد و بازگرداندن ثبات به اقتصاد کشور دستاورد دولت است.

وی افزود: تورم از 40 درصد به 11 درصد و تورم نقطه ای نیز به 8.9 درصد کاهش یافته است و پیش بینی می کنیم در 6 ماهه اول سال 95 تورم کشور یک رقمی شود.

معاون اول رئیس جمهور گفت: تا حدود زیادی از رکود خارج شده ایم و به دنبال رونق اقتصادی هستیم.

وی با بیان اینکه در سال 95 انتظار مردم از ما بیش از گذشته است افزود: دهها جلسه در شورای اقتصاد و برنامه دقیق و عملیاتی برای اقتصاد مقاومتی تبیین شده است.

جهانگیری افزود: اولین بار است که 3 قوه و همه مسئولین در مورد اقتصاد مقاومتی هم نظر هستند و دولت مسئول اجرای سیاستهای اقتصاد مقاومتی است.

وی با بیان اینکه مهمترین اولویت ما به حرکت در‌آوردن تولید داخلی کشور است گفت: اگر در سال 95 رشد اقتصادی ما بالای 5 درصد باشد می توانیم بگوییم اقتصاد ما رشد کرده است و باید این رشد در بخشهای مختلف از جمله صنعت، معدن، نفت، خدمات، کشاورزی و ... باشد.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌پیش بینی می کنیم با برداشته شدن تحریم ها میزان تولید نفت افزایش پیدا کند و برغم گذشت 3 ماه از اجرای برجام ، به تولید روزانه 4 میلیون بشکه نفت  نزدیک می شویم.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به کاهش اعتماد بخش خصوصی به دولت اشاره کرد و گفت: براساس گزارش وزارت اقتصاد، بدهی دولت بالغ بر 380 هزار میلیارد تومان است.

وی ادامه داد:‌ نظام بانکی کشور مهمترین مرکز تامین مالی اقتصاد ایران بوده و با چالش های بزرگی مواجه است.

جهانگیری با طرح این پرسش که آیا بانکهای ما استانداردهای لازم برای همکاری با بانکهای بین المللی را دارند؟ گفت: بیش از 90 هزار میلیارد تومان معوقات بانکی وجود دارد.

وی افزود:‌ اگر به دنبال حرکت اقتصاد کشور هستیم باید موانع پیش روی نظام بانکی کشور را برداریم.

وی همچنین از هزینه جاری بالای کشور انتقاد کرد وگفت: درآمدهای دولت از حوزه نفت،‌مالیات و ... صرفا صرف هزینه های جاری کشور می شود.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: متاسفانه خوشایندی یک گروه  به مصلحت کل کشور ترجیح داده می شود.

وی به کاهش بودجه عمرانی کشور اشاره کرد و گفت:‌ هزینه پروژ‌ه های نیمه تمام 500 -600 هزار میلیارد تومان است در حالیکه بودجه عمرانی سالانه کشور صرفا 20 هزار میلیارد تومان است و ‌باید این پروژه ها با قیمت صفر واگذار شود.

جهانگیری در بخش دیگری از سخنان خود به حمایت دولت از صادرات کالا و خدمات اشاره کرد و گفت:‌بازارهای صادارتی ما اروپا و امریکا نبوده بلکه بازارهای منطقه است.

وی همچنین از تصمیم دولت برای یکسان سازی نرخ ارز خبر داد و گفت:‌ با دو نرخی شدن ارز فساد ایجاد می شود.

معاون اول رئیس جمهور در بخش دیگری از سخنان خود به برنامه ششم توسعه اشاره کرد و گفت: ما با بررسی و تصویب این برنامه در مجلس نهم موافق نیستیم و انتظار داریم برنامه ششم توسعه در مجلس دهم تصویب شود.
نظرات بینندگان