کد خبر: ۸۷۹۱۸
تاریخ انتشار: ۰۲:۳۸ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

نامه سرگشاده به استاندار فارس

جناب آقای استاندار امسال به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل است و خود شما می دانید که نود درصد اقدام و عمل در (تشویق و اقدام ) و کمتر از ده درصد در( تنبیه و ممانعت) است.

به گزارش سرویس شهرستان های شیرازه به نقل از مرودشت نا، علیرضا مقصودی معاون قرارگاه پدافند غیرعامل کشور در نامه ای سرگشاده به استاندار فارس، در خصوص وضعیت کشاورزی و صنعتی منطقه سوالاتی را طرح کرد که متن نامه به شرح ذیل است:

علیرضامقصودی و نامه به استاندار فارس

جناب آقای افشانی

استاندار محترم استان فارس

سلام علیکم

در خبرها شنیدم که جنابعالی فرموده اید که یه دانه برنج هم نباید در فارس کشت شود. بی شک دلیل عمده ای که باعث شده شما این سخن را به زبان آورید و بر آن تاکید کنید کاهش سفره های آب زیرزمینی و همچنین خشکسالی شدیدی است  که سالهاست بر منطقه حکمفرماست و بنده این را به خوبی درک می کنم.

نکته ای که باعث نگارش این نامه سر گشاده  شد این است که چند سوال از محضر شما به عنوان سکاندار یک استان که اتقاقا محصول استراتژیک تولید می کند  دارم که با رخصت از جنابعالی مطرح می کنم

۱- چه برنامه ای را برای تقویت کشت محصولات استراتژیک و همچنین در کنار آن حفظ منابع آب زیرزمینی انجام داده اید آیا برنامه های شما تا کنون نتیجه ای در بر داشته است؟

۲-در کامفیروز و،ابرج ،رامجرد که قطب کشت برنج استان می باشد چه برنامه ای برای حفظ اقتصاد مردم و همچنین تغییر الگوی کشت دارید آیا این برنامه به لحاظ اقتصادی توان برآورده کردن نیازهای کشاورزان را دارد؟

۳- با توجه به مخاطرات برنج های وارداتی و همچنین تهدیدات تراریختگی آنها ،حذف کامل کشت برنج داخل استان  آیا باعث واردات بی رویه این محصول استراتژیک نمی شود؟

۴- آیا برخوردهای سلبی که در دهه گذشته در مورد برداشت از چاههای آب صورت گرفته که بسیاری از چاهها به صورت دستوری پلمب شده اند، باعث ازدیاد حلقه های چاه غیر قانونی نشده است؟ با این تجربه آیا ابلاغی و دستوری عمل کردن  در مورد فقره کشت برنج باعث تشدید مصرف آب و کشت غیر قانونی نمی شود؟

۵- آیا تا کنون نطقی در مورد تقویت خرید تضمینی محصولات استراتژیک با قیمت بالاتر و ممنوعیت کشت محصولات ثانوی بسان هندوانه و خربزه ،گوجه فرنگی ... که باعث ورشکستگی برخی  در سالهای گذشته شده است نیز داشته اید و برای کشت محصولات  آیا برنامه حمایتی خاصی تدوین شده است؟

۶- آیا مطالعه ای انجام داده اید که اگر سیستم آبیاری نوین را قوی تر و با جذابیت بیشتر دنبال می کردید امروز دیگر نیاز به شعار آوردن آب خلیج فارس بر سر سفره مردم فارس نبودیم و امروز دیگر نیاز به ترویج نکاشت نبود ؟

۷- آیا آب سدهای منطقه برنج خیز استان اگر با مدیریت صحیح مورد بهره برداری قرار می گرفت  مشکلات امروز کمتر نبود ؟و آیا از متراژ زمین های غیر قابل کشت یا خشک و لم یزرع کمتر نمی شد؟

۸- آیا به جای تکیه سلبی به مفهوم نا متناسب (نکاشت) اگر به پیاده سازی مفهوم (کاشت صحیح و هدفمند) بپردازید فکر نمی کنید اوضاع مردمان این دیار بهتر شود؟

۹- آیا ضرورت احیا کارخانه جات تعطیل شده و کمک و راهبری برای احداث ،صنایع تبدیلی خرد و متوسط در مناطق مختلف ،ایجاد فضای مناسب را جهت اتکا به محصولات کم آب فراهم نمی آورد؟

۱۰- آیا ضرورت دادن یک لایحه و طرح در جهت تکیه بر تقویت محصولات استراتژیک و تامین مالی آن و همچنین تقویت بنیه اقتصادی کشاورز برنج کار برای تغییر فاز کشت همراه با رعایت صرفه اقتصادی امروز ضروری به نظر نمی رسد ؟

جناب آقای استاندار امسال به تعبیر رهبر فرزانه انقلاب سال اقتصاد مقاومتی ،اقدام و عمل است و خود شما می دانید که نود درصد اقدام و عمل در (تشویق و اقدام ) و کمتر از ده درصد در( تنبیه و ممانعت) است.

بنده به شما قول می دهم با یک برنامه مدون و استراتژیک با حفظ و بهبود شاخص های اقتصادی خانوارهای کشاورز استان، قطعا منابع آب هم کنترل می شود.

استدعا دارم همانطور که حامی همایش های آب و حفظ منابع آب هستید که در جایگاه خود کار بسیار پسندیده ای و لازمی  است همایشی هم برای تکریم کشاورزان جبهه خودکفایی در محصولات استراتژیک بگیرید که در این خشکسالی و رکود بلاشک صبرشان به مصداق عمل صالح است.

بنده خدا

علیرضا مقصودی

بیست و یکم اردیبهشت ماه یکهزار و سیصد و نود و پنج

نامه علیرضا مقصودی به افشانس استاندار فارس

نویسنده :
رضا مردانه
نظرات بینندگان