کد خبر: ۸۷۹۲۹
تاریخ انتشار: ۰۸:۱۰ - ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۵

شیراز و پچ مجارستان خواهرخوانده شدند

در جلسه‌ای با حضور شهردار شیراز و شهردار پچ مجارستان، قرارداد خواهرخواندگی این دو شهر منعقد شد.

به گزارش شیرازه به نقل از روابط عمومی شهرداری شیراز شهردار شیراز، در ملاقات با شهردار پچ، با تأکید بر تشابهات تاریخی و فرهنگی این دو شهر، گفت: شهرهای پچ و شیراز، با قدمتی بیش از 2 هزار سال از کهن‌ترین شهرهای جهان هستند که این مسئله می‌تواند بیانگر فرهنگ غنی این دو شهر باشد.

علیرضا پاک‌فطرت با اشاره به اینکه در حال حاضر تعداد بسیاری از دانشجویان رشته پزشکی که در کشور مجارستان تحصیل می‌کنند تابعیت ایرانی و شیرازی دارند، خاطرنشان کرد: شیراز و پچ از نظر مراکز علمی و دانشگاهی در منطقه خود حرف اول را می‌زنند و امیدوارم با تبادل بیشتر دانشجویان و محققان بتوانیم فرهنگ پربار ایرانی اسلامی را به تمام دنیا صادر کنیم.

وی افزود: تبادل علم و دانش یکی از راه‌های انتقال فرهنگ، تجربه و تحکیم مناسبات همه‌جانبه است که باید به‌طور جدی موردتوجه مسؤولان و مدیران قرار گیرد.

شهردار شیراز بر ضرورت ایجاد مناسبات بیشتر و بهتر در تمام زمینه‌ها تأکید کرد و گفت: امیدوارم دیپلماسی شهری بتواند مکمل خوبی برای دیپلماسی رسمی و سیاسی باشد و زمینه‌ساز صلح، ثبات و بهبود روابط سیاسی و اقتصادی برای هر دو کشور شود.

شهردار شیراز در ادامه این دیدار صنعت گردشگری را یکی از مهم‌ترین صنایع قرن حاضر دانست و افزود: گردشگری علاوه‌بر رونق اقتصادی و اشتغال‌زایی، عامل مؤثری برای تبادلات و مجاورت  فرهنگی است و می‌تواند باعث ایجاد صلح و تفاهم جهانی شود.

پاک‌فطرت تأکید کرد: ما آمادگی خود را برای جذب گردشگر از مجارستان و ارسال گروه‌های گردشگر از شیراز به آن کشور اعلام می‌کنیم.

شهردار پچ نیز با ابراز خشنودی از این دیدار دوستانه گفت: ارتباط بین مردم ایران و مجارستان اتفاق جدیدی نیست و ریشه‌ای تاریخی دارد.

ژولت پاوا، مهاجرت قبایلی از ایران به مجارستان و مهاجرت اقوام مجاری به شهرهایی نظیر یزد و ... را پایه اولیه مناسبات و مراودات تاریخی ایران و مجارستان دانست و گفت: امیدوارم با ایجاد خواهرخواندگی بین شیراز و پچ بتوانیم شاهد فصل جدیدی از روابط فرهنگی اقتصادی و علمی باشیم.

در پایان این دیدار، قرارداد خواهرخواندگی شیراز و پچ مجارستان به امضای شهرداران این دو شهر رسید.

انتهای پیام

نظرات بینندگان