کد خبر: ۸۷۹۷
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۴ - ۲۳ بهمن ۱۳۸۹

بعد از بن علی و مبارك،نفر سوم كیست؟

همزمان با ادامه جشن و پایكوبی مردم مصر در خیابان‌های قاهره به مناسبت سرنگونی دیكتاتوری حسنی مبارك، خبرگزاری فرانسه از ادامه اعتراضات مردمی به حكومت در دو كشور عربی دیگر، یمن و الجزایر، در روز شنبه خبر می‌دهد.

به دنبال فرار زین‌العابدین بن‌علی از تونس و آغاز اعتراضات به حكومت مبارك در مصر، دیگر كشورهای عربی هم شاهد آغاز اعتراضات بوده‌اند، تا آنجا كه اغلب رسانه‌ها در ۲۴ ساعت گذشته این پرسش را مطرح كرده‌اند كه «پس از مصر و تونس، حالا نوبت كیست؟»

در یمن كه شاهد حكومت ۲۱ ساله علی عبدالله صالح بوده این اعتراضات به حدی بوده است كه آقای صالح هفته گذشته در یك عقب‌نشینی آشكار و برای خاموش كردن صدای مردمش وعده داد كه دیگر در انتخابات ریاست جمهوری نامزد نخواهد شد. اما به نظر می‌رسد وعده علی عبدالله صالح مخالفان او در كشور یمن را راضی نكرده است، چرا كه به گفته خبرگزاری فرانسه روز شنبه «چند هزار دانشجو» با گردهم‌آیی در مركز صنعا، پایتخت این كشور، خواستار كناره‌گیری او از قدرت شده‌اند.این معترضان عمدتاً جوان كه تعداد آنها چهار هزار نفر تخمین زده شده است شعار می‌داده‌اند كه «پس از مبارك، نوبت علی است».

در همین حال خبرگزاری فرانسه می‌گوید دو هزار تظاهركننده نیز برای شركت در یك راهپیمایی كه از سوی دولت ممنوع اعلام شده در الجزیره، پایتخت الجزایر، گرد هم آمده‌اند. این خبرگزاری می‌گوید كه تقریبا ۳۰ هزار نیروی پلیس در مسیر اعلام‌شده این راه‌پیمایی مستقر شده‌اند و تاكنون چندین نفر از معترضان به دست آنها دستگیر شده‌اند.

حكومت الجزایر هفته گذشته برای آن كه از اجرای این راه‌پیمایی جلوگیری كند وعده داد كه به وضعیت اضطراری ۱۹ ساله در این كشور پایان دهد و آزادی‌های سیاسی و مدنی بیشتری برای مردم خود فراهم كند. هفته‌نامه معتبر اكونومیست با ابداع شاخصی با نام طنزآمیز «شاخص پرتاب كفش» با توجه به عواملی چون جمعیت جوان كشورهای عربی، فساد و فقر در آنها و همین طور مدت حكومت دیكتاتورها در این كشورها پیش‌بینی كرده كه یمن از همه این كشورها بی‌ثبات‌تر و نزدیك‌تر به ناآرامی منجر به سقوط حكومت است. نام این شاخص اشاره به رسم مردم كشورهای عربی است كه برای ابراز خشم و انزجار خود كفش‌ها را به هوا بلند می‌كنند یا آن را به طرف فرد منفور پرتاب می‌كنند. در نمودار مجله اكونومیست از «شاخص پرتاب كفش» كشورهای لیبی، مصر، سوریه و عراق پس از كشور یمن قرار دارند.

انتهای پیام/85

نظرات بینندگان