کد خبر: ۸۷۹۸
تاریخ انتشار: ۲۱:۵۸ - ۲۳ بهمن ۱۳۸۹

وقتی 50000000 ایرانی پاسخ معاون اوباما را می‌دهند

معاون باراک اوباما بدون اشاره به راهپیمایی گسترده و ده‌ها میلیونی مردم ایران همزمان با سخنرانی وی که در حمایت از انقلاب اسلامی در حال برگزاری بود، گفت: «به ایران می‌گویم بگذارید مردم راهپیمایی کنند، بگذارید مردم حرفشان را بزنند و بگذارید در آینده کشور نقش داشته باشند!»

ناکامی وابستگان داخلی ایالات متحده در ضربه زدن به جمهوری اسلامی ایران و همچنین تلاش برای احیای امید در میان اغتشاشگران سبب شده تا سران کاخ سفید در روزهای اخیر به بهانه مخالفت با مواضع مسئولان ایران در حمایت از انقلاب اسلامی مردم مصر، به حمایت گسترده از جریان ضدانقلاب داخلی بپردازند.

پس از آنکه سخنگوی کاخ سفید هم در یک موضعگیری سریع نسبت به خطبه‌های تاریخی نماز جمعه ولی امر مسلمین جهان، به حوادث و آشوب‌های خیابانی سال گذشته در برخی خیابان‌های تهران اشاره کرد و اعتراضات مردمی نسبت به اغتشاشات را را نشانه سرکوب مردم در ایران نامید، روز گذشته هم معاون رئیس جمهور آمریکا سخنانی را از این جنس بیان کرد.

بیانیه رسمی کاخ سفید در حمایت از سناریوی موسوی و کروبی

 «جو بایدن» که روز جمعه در واکنش به کناره گیری حسنی مبارک صحبت می‌کرد، با تایید حمایت کاخ سفید از آشوبگران در ایران، خواستار احیای مجدد اعتراضات خیابانی در تهران شد.

آقای بایدن همچنین با اشاره تلویحی به بیانیه اخیر میرحسین موسوی و مهدی کروبی درباره دعوت مجدد حامیانشان برای احیای آشوب‌های خیابانی، از مسئولان ایرانی خواست تا به حامیان آمریکا اجازه راهیپمایی و تجمع دهد؛ مساله‌ای که این روزها از سوی جریان فتنه به شدت پیگیری و تبلیغ می‌شود و زمینه را برای کارشناسان فراهم کرده تا به بازخوانی و تحلیل پشت پرده روابط آمریکا - سران فتنه بپردازند.

معاون باراک اوباما بدون اشاره به راهپیمایی گسترده و ده‌ها میلیونی مردم ایران همزمان با سخنرانی وی که در حمایت از انقلاب اسلامی در حال برگزاری بود، گفت: «به ایران می‌گویم بگذارید مردم راهپیمایی کنند، بگذارید مردم حرفشان را بزنند و بگذارید در آینده کشور نقش داشته باشند!»

وقتی 50000000 ایرانی پاسخ معاون اوباما را می‌دهند

همزمانی این اظهارات بایدن با راهپیمایی روز ۲۲ بهمن در ایران که منابع رسمی از حضور ۵۰ میلیون نفر در مراسم این روز خبر دادند، فعالان سیاسی را به این نتیجه رسانده که منظور این عضو ارشد کاخ سفید از «مردم»، اعضای جریان ضدانقلاب داخلی است که سال گذشته در روز ۱۳ آبان به نفع ایالات متحده آمریکا شعار دادند.

این کار‌شناسان معتقدند عصبانیت کاخ سفیدنشینان از سرنگونی حکومت دیکتاتوری «حسنی مبارک» در مصر که یکی از متحدان اصلی آمریکا در خاورمیانه بود، سبب شده تا اینگونه اظهارنظر‌ها از سوی مقامات این کشور بیان شود؛ به ویژه آنکه یکی از دلایل اصلی انقلاب مردم مصر علیه رژیم مبارک، وابستگی او به ایالات متحده و سرسپردگی محض او به سیاست‌های استعماری این کشور بوده است.

با این حال، رسانه‌های دولتی در انگلیس و آمریکا به دنبال آن هستند تا با فضاسازی تبلیغاتی، این حرکت مردم مسلمان مصر را به موضوعات اقتصادی و فقر مرتبط کنند؛ مساله‌ای که با بررسی شعار‌ها و درخواست‎های مردم، میزان واقعی بودن آن مشخص می‌شود.

البته ادعای معاون اوباما درباره رابطه مردم ایران با نظام و مخالفت آنان با جمهوری اسلامی ایران هم درحالی مطرح شده که مردم ایران در طول حدود ۳۰ سال عمر انقلاب اسلامی و به ویژه سال گذشته، با اقدامات خود به بیان ماهیت حقیقی رابطه خود با مسئولان نظام پرداخته‌اند.

پاسخ چندین باره مردم ایران به ادعاهای سران کاخ سفید

از سوی دیگر جلوه اصلی رویکرد مردم در برابر نظام، راهپیمایی ۹ دی بود؛ موضوعی که اگرچه به بهانه هتک حرمت مقدسات دینی مردم مسلمان ایران در روز عاشورا توسط حامیان داخلی جریان اپوزیسیون خارجی شکل گرفت اما به گفته تحلیلگران سیاسی، تجدید پیمان مردم با جمهوری اسلامی ایران و اعلام حمایت از مسئولان نظام بود.

همچنین حضور تاریخی مردم در راهپیمایی روز ۲۲ بهمن ۸۸ که به عنوان روز مرگ جریان فتنه نامیده شد، یکی دیگر از اتفاقاتی بود که صحت مدعای سران کاخ سفید درباره نظر مردم ایران درباره مسئولان نظام را به شدت خدشه‌دار کرده است.

ناظران سیاسی معتقدند با توجه به تناقضات آشکار مدعای سخنگوی کاخ سفید و همچنین معاون اوباما درباره مردم و بررسی مواضع مردم در حمایت ویژه و همیشگی از نظام ایران، به نظر می‌رسد این رویکرد سران کاخ سفید بیشتر از آنکه معطوف به واقعیات موجود در ایران و منطقه باشد، یک سناریوی روانی و تبلیغاتی برای تحت‌الشعاع قرار دادن بیانات ولی امر مسلمین جهان است؛ مساله‌ای که البته با توجه به بازتاب جهانی سخنان آیت‌الله خامنه‌ای به ناکامی گراییده است.

انتهای پیام/85

نظرات بینندگان