کد خبر: ۸۸۰۷۹
تاریخ انتشار: ۱۷:۴۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

کشت بذر منداب یارانه ای بین کشاورزان جهت افزایش هوموس خاک

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان بوانات گفت: جهت بالا بردن ماده آلی خاک شهرستان بیش از 300 کیلوگرم بذر منداب بین کشاورزان بواناتی توزیع و کشت شد.

به گزارش سرویس شهرستانهای شیرازه به نقل از حرف رسا: مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان بوانات جهت افزایش ماده آلی خاک 300 کیلوگرم بذر منداب یارانه ای بین کشاورزان توزیع کرد.

آرش خسروانی مدیر جهاد کشاورزی بوانات ضمن اعلام این خبر گفت: در سال زراعی جاری 300 کیلوگرم بذر منداب یارانه ای در اختیار کشاورزان شهرستان قرار داده شده است و کشت این گیاه با هدف تأمین کود سبز در خاک و تناوب زراعی در مزارع انجام می شود.

خسروانی همچنین اظهار داشت: این گیاه در فصل پاییز با هدف افزایش هوموس(ماده آلی) خاک کشت و در فصل بهار با عملیات شخم زنی به خاک برگردانده می شود که با برگردانده شدن، باعث افزایش هوموس، ازت خاک و کاهش مصرف کودهای ازته در زراعت های بعدی خواهد شد.

 

فقیر بودن خاک شهرستان بوانات از نظر هوموس و ماده آلی علت اصلی کشت منداب در بوانات است که خسروانی به آن اشاره کرد و افزود: به دلیل فقیر بودن خاک های شهرستان از نظر هوموس و مواد آلی تناوب زراعی گیاه منداب به عنوان کود سبز برای افزایش عملکرد و حاصلخیزی خاک در منطقه بسیار مناسب است و توصیه می شود. و در برخی از شهرستان ها هرگاه آفت و بیماری های زراعی در مزارع زیاد می شود کشاورزان با کشت گیاه منداب خاک کشاورزی را ضدعفونی کرده و با قارچ و آفات در مزارع گندم و جو مبارزه می کنند.

مدیر جهاد کشاورزی بوانات خاطر نشان کرد: از جمله مزایای کشت منداب به صورت کود سبز در مزارع و بین ردیفهای درختان در باغات می توان به سبک کردن بافت خاک ، افزایش نفوذ آب در خاک ، از بین رفتن علف های هرز در مزارع ، کاهش مصرف آب در کشت های بعدی به علت افزایش مواد آلی در خاک اشاره نمود.

im25ages

 کشاورزان عزیز می توانند به منظور اطلاع از چگونگی استفاده از گیاه منداب جهت تغذیه مزارع خود به مدیریت جهاد کشاورزی شهرستان و یا مراکز خدمات تابعه مراجعه و از توصیه های کارشناسان استفاده کنند.

IMG 8209

 

نویسنده :
عاشوریان
نظرات بینندگان