کد خبر: ۸۸۰۸۴
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۱ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵

مردم سروستان روحیه مطالبه گری ضعیفی دارند

فرماندار سروستان در نشست"مطالبه گری مردم از مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی"گفت:مردم در سروستان روحیه مطالبه گری ضعیفی دارند مردم باید ناظر باشند و از مسئولین کار بخواهند تا اقتصاد مقاومتی محقق شود.

به گزارش شیرازه به نقل از سروستان ما، در راستای عملی شدن سیاستهای اقتصاد مقاومتی در سطح شهرستان سروستان، بسیج دانشجویی سروستان در طرحی به عنوان"مطابه گری از مسئولین در زمینه اقتصاد مقاومتی"در اولین گام به سراغ سلیمان کرمی، فرماندار سروستان، رفته و در خصوص تحقق شعار امسال سوالاتی از وی داشته که در ادامه خواهید خواند.

*تعریف شما از اقتصاد مقاومتی چیست؟آیا اقتصاد مقاومتی را راه درمان اقتصاد بیمار جامعه می دانید؟ اگر می دانید در طی این سالها که رهبر معظم انقلاب بر این مسئله تاکید کردند چه اقداماتی انجام دادید؟

بحث اقتصاد مقاومتی موضوعی است که نزدیک به 15 سال است که توسط مقام معظم رهبری در مقاطع مختلف مطرح شده است و تقریباً نام گذاری سال ها خود موید این موضوع است و به نوعی فرمول اقتصاد مقاومتی است.

امسال با توجه به شرایطی تحریم ها و تهدیدهایی که بود و با عنایت به دور اندیشی رهبر معظم انقلاب، تاکید معظم له به دولت در راستای اقدام و عمل در عرصه اقتصاد مقاومتی بوده و قطعا  یکی از راه هایی که در برون رفت کشورمون از این معضلات اقتصادی موثر می باشد، اقتصاد مقاومتی است.

سیاست هایی که در سال 92 مقام معظم رهبری در 24 بند به آن تاکید داشتند و راهبردهایی که مشخص کردند قطعاً مسیری مشخص و روشن برای ماست و حتی در برنامه ششم توسعه یا در 2 سال آخر برنامه پنجم، خود نشان از توجه و ضرورت تحقق مسئله اقتصاد مقاومتی است.

علیرغم اینکه کشور ما در شرایط خاص و تهدیدات به سر می برد اما با توجه به سند چشم انداز سال1400 تا جایی که مشخص شده باید به شاخص هایی که در این سند تعریف شده برسیم و یکی از  اولویت های ما در بحث اقتصاد است که در عین حال که باید به مسائل فرهنکی و اجتماعی پرداخته شود بحث  اقتصادی جزء اولویت هاست که می بایست از برنامه ها و سند چشم انداز عقب نمانیم.

 در بحث اقتصاد با توجه به شرایط فروش نفت و وابستگی اقتصاد کشور به آن از یک سو و از سوی دیگر وابستگی به کالاهای غیربومی که در این چند سال ایجاد شده است منجر به تهدیداتی شده در زمینه اقتصادی برای کشور شده و بنابراین و با توجه به تاکیدی که رهبر معظم انقلاب به مصرف کالای داخلی داشتند و به نوعی تشویق و تاکید کردند که کالای داخلی باید حمایت شود لذا توجه به تولید داخل و عدم وابستگی به خارج از کشور نباید وجود داشته باشد و این عوامل پیش زمینه رشد توسعه است.

رونق اشتغال یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی است/ما اولین شهرستانی بودیم که اتاق سرمایه گذاری تشکیل دادیم/مردم در سروستان روحیه مطالبه گری ضعیفی دارند


باید توجه داشتد که اقتصاد مقاومتی در یک قضیه خلاصه نمی شود و به نوعی مسئله علمی- کاربردی و همه گیر می تواند باشد که الزامات و ارکانی دارد که در مرحله اول این الزامات حضور و مشارکت مردم در این قضیه نباشد قطعاً رسیدن به اهداف میسر نیست.

بحث دوم زیر ساخت هاست که هم مردم می توانند دخیل باشند هم دولت. در بخش های مختلف با توجه به شرایطی که  از لحاظ اجتماعی ما دچارش هستیم در سطح کشور می طلبد با استفاده از نیروی خلاق قشر جوان بتوانیم به پیشرفت های لازم برسیم و در این مسیر باید به اشتغال جوانان نیز توجه شود. دغدغه ای که جامعه ما در حال حاضر به آن دچار است بحث اشتغال است که متاسفانه ممکن است با توجه به مسائل و مشکلات اقتصادی که برای کشورما ایجاد شده آن چیزی که مد نظر است و مورد انتظار است، شکل نگیرد.

امروز دانشگاه ها شرایطی را ایجاد کرده اند که همه فارغ التحصیل اند و به نوعی جامعه بیکاران ما هر سال نسبت به سال گذشته افزایش پیدا می کند. ما در بحث ایجاد زیر ساخت ها با آن هدف مورد نظر فاصله داریم.

 قضیه برجام و پسا برجام، تحریم ها و رفع تحریم ها قطعاً یکی از مسائلی است که مقام معظم رهبری به آن تاکید داشتند و رهنمودهای ایشان تاثیر گذار بوده و مبحث رفع مشکلات اقتصادی، یک دریچه ای به سمت بیرون علی رغم تمام بی اعتمادی هایی که ممکن است وجود داشته باشد که در این زمینه،  اعتماد نیست و اعتماد سازی شکل نگرفته و به نظر ما سرمایه گذاری بخش خصوصی خودش یکی از کلید واژه های رفع این مشکلات است که باید  در جامعه ما تحقق پیدا کند.

در بخش های مختلف اقتصادی، گردشگری، صنعت و کشاورزی باید به نوعی با سیاست دانش بنیانی که مقام معظم رهبری تاکید داشتند به سمت ایجاد فناوری و علم برویم که خروجی آن اشتغال باشد و باید همه دست به دست هم بدهند تا بستر مناسب در این زمینه فراهم شود.

بحث دوم فرهنگ سازی است که جوانان ما باید به آن تن دهند و این که شغل فقط به منزله شغل اداری و پشت میز نشستن نیست، بلکه باید کارآفرینی نهادینه تر شود و مردم بیشتر به بخش تعاونی ها اعتماد کنند و این مهم با همراهی دولت و مردم این حمایت شکل گیرد .

قطعاً اشتغال یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی است اما همه مباحث اقتصادمقاومتی فقط بحث اشتغال نیست و عملیاتی شدن این مطالبه مقام معظم رهبری می تواند در  مبحث کار و فعالیت در اینکه فرهنگ ایرانی بودن خود ، اقتدار و عزتی که همیشه داشتیم را بروز دهیم و به رخ استکبار و کشورهای همسایه و عربی بکشیم وقطعاا، اقتصاد مقاومتی ساز و کارهایی لازم دارد .

در این یکی دو ماه گذشته چند همایش برگزار شد با موضوع اقتصاد مقاومتی در بخش های مختلف، در جلسه با استاندار تاکید کردیم ساز و کارها را برای ما مشخص کنند  تا مسیرهای درست را در پیش بگیریم اما برگزاری همایش و جلسه نه مد نظر رهبری است نه دولت.

حل مشکل اشتغال یکی از مسائلی است که در دوران های مختلف وظیفه داریم آن را حل کنیم اما حرکت در مسیر اهداف و یک مسیر مشخص، نیاز به یک ساز و کار و تدبیر دارد که به ما ابلاغ شود و تلاش داریم ظرف هفته های آتی این مسیر مشخص شده و با مشارکت مردم و حرکت جهادی مدیران در سطح استان و شهرستان به اهداف و برنامه ها بتوانیم سریع تر برسیم.

ما دست روی دست نگذاشته ایم و در زمینه کار، رتبه و درجه شهرستان، و اینکه در میزان اشتغال در سند چشم انداز چه جایگاهی داریم را به صورت تخصصی رصد کرده ایم. در جلسه ای که با شوراها و دهیاران داشته ایم تاکید کرده ایم کوهنجان در زمینه فرش دستباف، مهارلو دربخش گردشگری دارای پتانسیل خوبی هستند.

پتانسیل های شهرستان رصد شده و با میراث فرهنگی، کمیته امداد، جهاد کشاورزی نشست هایی داشته ایم که ثمره این نشست ها پیش زمینه ای است برای اینکه  مدیران بدانند چه کار کنند. نخبه پروری و اتاق فکر در برنامه بوده و هست و در این راستا، مجموع مشورتی توسعه شهرستان سروستان تشکیل دادیم.

رونق اشتغال یکی از شاخصه های اقتصاد مقاومتی است/ما اولین شهرستانی بودیم که اتاق سرمایه گذاری تشکیل دادیم/مردم در سروستان روحیه مطالبه گری ضعیفی دارند

ما بر این باوریم که نمی شود ندانسته پا به میدان گذاشت و کار کرد. قطعاً سپاه و بسیج در راس کار است و با توجه به روحیه جهادی که دارند به ما کمک می کنند.

زمانی  که رهبری بر اقدام و عمل تاکید کرده اند باید همه دست به دست هم بدهیم . در بحث اقتصاد مقاومتی نیز شهرک صنعتی، میراث فرهنگی، فنی و حرفه ای، جهاد کشاورزی، راه و ترابری می توانند کمک کنند.

*آیا قرارگاه اقتصاد مقاومتی در شهرستان تشکیل شده است؟

کمیته تشکیل شده است نه به عنوان قرارگاه، کمیته ای که 12 اداره را در دستور کار قرار دادیم و در جلسات وظیفه ها مشخص شده است. از مدیران شهرستان خواسته شده وظایف خود را انجام دهند. در بخش فرهنگی دستگاه های موازی به عنوان نماینده مشخص شده اند که گزارشات ادارات دیگر را رصد و ارائه دهند.

با همدلی و همزبانی همه همت کنند برای کار از فکر جوانان و نخبگان استفاده شود. در نظر داریم نشست هایی با همراهی و همفکری بسیجیان، فارغ التحصیلان دانشگاهی برگزار کنیم. در نشست هایی که با ادارات داشته ایم تاکید کرده ایم امسال شعار کنار گذاشته شود ؛ تحویل آمار جزء برنامه ها نیست.

مردم در سروستان روحیه مطالبه گری ضعیفی دارند.مدیران باید به چالش کشیده شوند برنامه ها، کارهای فرهنگی مدیران توسط مردم مورد پرسش قرار گیرند و مردم باید ناظر باشند و از مسئولین کار بخواهند تا اقتصاد مقاومتی محقق شود.

*برنامه ای برای جذب سرمایه به داخل شهرستان جهت حل معضل بیکاری دارید؟

ما اولین شهرستانی بودیم که اتاق سرمایه گذاری تشکیل دادیم حدود 15 ماه پیش در جلسات برگزار شده با واحدهای صنعتی تک تک مشکلات را رصد کردیم برای حل مشکلات آن ها با مدیران بانک ها جلسه گذاشتیم. بحث سرمایه گذاری بر پایه آب تقدیرنامه گرفتیم . 6 مجوز آب درمانی به صنایع گردشگردی دادیم.حل مشکلات شرکت کیمیا دانه و راه اندازی آن ، نشست با اتاق بازرگانی شیراز  و خارج استان با کارآفرین برتر اصفهان و...

قول زمین و آب را به سرمایه گذاران دادیم برای کمک به جذب آن ها استارت بحث پالایشگاه دوم را زدیم .700 هکتار زمین در سیف آباد باضافه آب و حل مشکلات محیط زیست جهت احداث پالایشگاه را فراهم کردیم . از اوکراین، ایتالیا ، فرانسه ، لبنان تمایل جهت سرمایه گذاری داشتند.

باید توجه داشت که شهرستان سروستان از موقعیت خوبی برخودار است و زیر ساخت های خوبی دارد و برای بحث اشتغال امیدواری زیادی وجود دارد.

 

انتهای پیام/س

نویسنده :
سجاد همتی
نظرات بینندگان