کد خبر: ۸۸۰۹۸
تاریخ انتشار: ۱۵:۴۹ - ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۵
معاون آب منطقه ای فارس مطرح کرد:

تشکیل کارگروهی برای بررسی رها سازی آب سد درودزن/ برای تغییر الگوی کشت هیچ الزام قانونی وجود ندارد

صالح جهرمی گفت:برای سر و سامان دادن به زمین های دولتی حوزه سد درودزن نیاز به همکاری همه ادارات و قوای انتظامی داریم که متاسفانه این امکان هنوز ایجاد نشده است.

به گزارش شیرازه، حسین صالح جهرمی معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان فارس در مورد مطالبات گندمکاران با بیان اینکه در دوره ای نیستیم که هر کس هر حرفی را بدون مستندات بر مبنا خود بزند، گفت: شرعا یک وظیفه ای برعهده داریم که سعی می‌کنیم تا آخرین توان آن وظیفه را انجام دهیم و شفاف سازی می‌کنیم.

وی با اشاره به معرفی سد درودزن، افزود: گنجایش سددودزن یک ملیارد متر مکعب است، که تقریبا 12 سال است این سد سر ریز نکرده است که این به دلیل 9 سال خشک سالی مفرط استان فارس بوده است.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان فارس در ادامه با بیان اینکه اولین استفاده از آب این سد، مصرف آب شرب است، بیان داشت: سد درود زن تامین کننده 28 درصد آب شرب شیراز است و 70 درصد آب شرب شهرستان مرودشت است که تقریبا آب شرب 700 هزار نفر را جمعا تامین می‌کند.

صالح جهرمی با اشاره به اینکه دومین استفاده از آب این سد برای صنعت است،اضافه کرد: حدودا 160صنعت در این مسیر از آب سد دودزن مثل کاشی حافظ، شیر پگاه، پتروشیمی و صنایع کوچیک و بزرگ و همچنین پادگان های شیراز استفاده می‌کند.

وی سومین کاربرد آن را کشاورزی دانست و اظهار داشت: آب کشاورزی به دو نوع از این سد خارج می‌شود یکی از شبکه بتونی درودزن(شبکه مدرن) که ویژه شهرستان مرودشت است و یکی از طریق رودخانه کر که نهایتا به دریاچه بختگان می رسد.

این مقام مسئول با اشاره به آمار ها اظهار داشت:حجم کنونی آب پشت سد درودزن 342میلیون متر مکعب می باشد که با توجه به حجم پایداری سد که 330میلیون متر مکعب است و نیز آب شرب مورد نیاز و سایر مصارف ،آبی برای رها سازی و آبیاری مزارع حوزه رودخانه کر وجود ندارد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان فارس، گفت: مدت زمان لازم برای اینکه آب به شهرستان ها و زمین های کشاورزی مورد نظر برسد حداکثر 9 روز خواهد بود.

صالح جهرمی با بیان اینکه در سال 81 که "تر" سالی بود 19 هزار هکتار کشت گندم در استان فارس کشت شد، افزود: امسال در اوج خشکسالی نزدیک به 40 هزار هکتار کشت گندم در حوزه رودخانه کر شده است این در صورتی است که کشت در سال خشکسالی به دو برابر رسیده است و آب موجود جواب گوی این میزان کشت نیست.

وی اظهار داشت:کل ورودی امسال (سال آبی از مهر ماه94)تا به الان به سد درودزن بالغ بر200 ملیون متر مکعب می باشد.

این مقام مسئول افزود: در استانداری کارگروهی جهت بررسی رها سازی آب سد درود زن تشکیل شده است که تصمیم گیری در رابطه با رها سازی آب بر عهده این کارگروه متشکل از معاون استاندار،نمایندگان اداره هواشناسی،اداره جهاد کشاورزی،شرکت آب منطقه ای ،تشکل های کشاورزی و فرمانداران شهرستان های حوزه آب ریز سد درود زن می باشد و شرکت آب منطقه ای صرفا مجری مصوبات این کارگروه می باشد.

وی تصریح کرد:کشاورزان حوزه کانال مدرن مرودشت با مشارکت در موضوع نوبت دهی آب ومدیریت سهم آب شان توانستند برخی از مزارع خود را آبیاری کنند. اما در حوزه بعد از سد درودزن،در کانال رودخانه کر بعضی از افراد که از تمکن مالی خوبی برخوردارند، با تقسیم بندی کانال ها جهت نوبتی کردن شبکه آب رسانی مخالفت کردند زیرا این طرح به ضرر این افراد است و همین علت باعث بروز این تجمعات و دیگر اتفاقات شد.

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای فارس با ارائه مستنداتی ابراز داشت:که شرکت آب منطقه ای فارس و سازمان جهاد کشاورزی فارس مشترکا از تاریخ 15/7/94 اطلاعیه هایی را با مضمون عدم امکان رها سازی آب به منظور کشت مزارع زیر دست سد درودزن در شهرستان های شیراز،مرودشت وخرامه در سطوح مختلف منتشر کرده اند.

لازم به ذکر است در متن اطلاعیه مذکور آمده است:"بدیهی است تامین آب بهاره کشت شتوی مذکور منوط به وقوع بارش های مناسب و وجود ذخیره کافی آب و همچنین رعایت سطوح کشت برابر مصوبات شورای کشت و کار گروه استان خواهد بود."

وی افزود :اما در جلسه 18/12/94 کارگروه مذکور ،مصوب شد که میزان 100 میلیون متر مکعب آب برای آبیاری جوانه های گندم رها سازی شود.

تمام سد های کشور در اختیار وزارت نیرو است

صالح جهرمی با اشاره به اینکه تمام سد های کشور در اختیار وزارت نیرو است، افزود: یک نفر مدیر کل سد ها است و برای هرکدام از سد ها برنامه ای به نام منآبع و مصارف دارند که پیش بینی میکنند چقدر ورودی و خروجی در بخش های شرب و صنعت و کشاورزی داریم.

وی ادامه داد: طبق برنامه استان فارس، آب منطقه ها را تقسیم بندی می کند بنآبراین برای هر مشکلی طبق قانون اول باید با برنامه منآبع و مصارف هماهنگ شود و بعد با استانداری فارس و دیگر مراکز هماهنگ شود.

بحرانی ترین سد کشور درودزن است

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان فارس با بیان اینکه وزیر بحرانی ترین سد کشور را درودزن دانسته، اضافه کرد: به دلیل حساسیت های کشوری بر روی این سد هرکاری قرار بر انجام باشد، اول باید درچارچوب منآبع و مصارف باشد و خیلی چیز ها از دست ما خارج است و در کنترل وزارت نیرو است.

صالح جهرمی در پاسخ به سوال یکی از دانشجویان مبنی بر اینکه ورودی و خروجی آب سد دودزن شفافیت ندارد و معلوم نیست؟بیان داشت: در سایت وزارت نیرو تمام این ورودی و خروجی ها باید ثبت شود و کوچکترین تغییری در برنامه وزرات مسئله ایجاد می کند.

ضرر سازمان آب بیشتر از کشاورزان بوده است

وی گفت: تک تک کشاورزان هر چه قدر سود یا ضرر ببرند شرکت آب منطقه ای نیز در آن سود یا ضرر شریک خواهد بود.

صالح جهرمی در پاسخ به سوالی یکی دیگر از دانشجویان پیرامون اینکه به شهرستان مرودشت که 30 هزار هکتار کشت گندم دارند 50 میلیون متر مکعب آب داده اید و به کانال رودخانه کر نیز همان میزان آب میدهید؟،پاسخ داد: شبکه سد درود زن شبکه مدرن است و در سال نرمال که آب توزیع می شود حدود 7 الی 8 متر مکعب بر ثانیه از طریق زه کش های زمین های کشاورزی آب وارد رودخانه کر می شود.

وی در ادامه با پاسخ به مشکلات بخش کامفیروز اظهار کرد:400 هکتار زمین اطراف دریاچه در سال 48تا50 از مردم خریداری شده است .

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان فارس،ادامه داد: اجاره بهای زمین های دولت بوسیله اخذ برنج از مردم و سپس برگزاری مزایده عایداتی را نصیب آب منطقه ای به عنوان نماینده دولت می کرد که مستقیما به خزانه واریز می شد. این روند 6 الی 7 سال پیش برقرار بود.

صالح جهرمی گفت:از نظر مردم در کامفیروز عامل محدود کننده زمین است نه آب.

معاون شرکت آب منطقه ای فارس همچنین گفت: طی این چند ساله تمام تلاشمان را برای جلوگیری از کشت زمین های دولتی حوزه سد درود زن انجام داده ایم اما به نتیجه ای نرسیده ایم چه اقدامات مکاتبه ای و چه اقدامات عملیاتی.

وی همچنین افزود که ما برای سر و سامان دادن به زمین های دولتی حوزه سد درود زن نیاز به همکاری همه ادارات و قوای انتظامی داریم که متاسفانه این امکان هنوز ایجاد نشده است.

1614 چاه غیر مجاز در فارس پر شده است

وی با بیان اینکه باید در سد ملاصدرا 65 ملیون آب نگه داشته باشیم، بیان داشت: در سال94 در کشور 7 هزار چاه غیر مجاز پر شده است که از این میزان 1614 در استان فارس بوده است ، بالغ بر 22 درصداز چاه غیر مجاز کشور در استان فارس پر شده است، و این میزان معادل 21 استان کشور در سال 94 بوده است.

وی در جواب این سوال که چه تعداد از چاه های پلمپ شده مربوط به بالا دست و حریم سد درودزن بوده اظهار داشت:متاسفانه بنا به دلایلی هیچکدام از این موارد در حوزه سد درود زن نبوده.وی افزود: حدود 500تا 600حلقه چاه غیر مجاز در این منطقه وجود دارد.

این نکته نیز مطرح شد که یکی از عوامل مزاحم برای پر کردن چاه های غیر مجاز ضعف قانون "تعیین تکلیف چاه های کشاورزی فاقد پروانه"می باشد.

کشاورز نگاه اقتصادی دارد

صالح جهرمی گفت: درآمد خالص حاصل از کشت برنج برای کشاورز بالاست و از طرفی در رابطه با تغییر الگوی کشت هیچ الزام قانونی وجود ندارد.این یک ضعف قانونی است که برای همه چیز در کشور قانون وجود دارد الا برای رسیدگی به این مشکل.

وی افزود:پیش بینی می شود امسال در بخش کشاورزی در شهرستان های مرودشت و بیضا و پاسارگاد کشت برنج افزایش خواهد یافت.

آب منطقه ای فارس متولی کشت و توزیع آب درون مزرعه نیست

معاون حفاظت و بهره برداری آب منطقه ای استان فارس با اشاره به اینکه آب منطقه ای متولی آب است متولی کشت نیست، بیان داشت: در چهار چوب وظایف خود عمل کردیم و غیر از آن نمی توانیم کار کنیم درد همه ما بحث معیشت مردم است.

صالح جهرمی با بیان اینکه متولی کشت و توزیع آب در مزرعه، جهاد کشاورزی است ، تصریح کرد:ترویج سیستم های نوین آبیاری مثل،آبیاری قطره ای و بارانی برعهده سازمان جهاد کشاورزی استان فارس است .

این مقام مسئول اظهار کرد: که مصرف آب شرب مردم شیراز سالانه بیش50 میلیون متر مکعب است که از این میزان ، 28 درصد ،یعنی حدود 14 میلیون متر مکعب بوسیله سد درود زن تامین می شود و ما بقی از طریق چندین حلقه چاه اطراف تامین می شود.

وی همچنین در اظهار نظری جالب گفت:این نظر شخصی بنده است که با این میزان رشد آب شرب مورد نیاز شهر پیش بینی می کنم طی چند سال آتی سهم آب کشاورزی از سد درودزن صفر شود،این نظر سازمانی من نیست بلکه نظر شخصی من است.

بسیج دانشجویی استان فارس به شدت پیگیر حل این مشکل است و جلساتی پیرامون همین موضوع با جهاد کشاورزی و میزگزدی در دانشگاه شیراز خواهد داشت.

نظرات بینندگان