کد خبر: ۸۸۱۸۱
تاریخ انتشار: ۱۲:۵۱ - ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۵

نگاهی به جایگاه «توریسم ورزشی» در توسعه صنعت گردشگری/ فرصتی که در فارس مغفول مانده است

گردشگري ورزشي صنعتي است كه از تركيب دوصنعت جذاب گردشگري و ورزش پدید آمده است. صنعتی كه بسیاری از كشورهای دنیا سرمایه گذاری های كلان را برای توسعه آن انجام می دهند چرا كه اثرات ورزش و جهانگردی بر اقتصاد كشورها تأثیرگذار است.
به گزارش شیرازه، رهبر انقلاب در سفر به شیراز فرمودند: «یکى از چیزهائى که در این استان مورد توجه است و جا دارد که بیشتر مورد توجه قرار بگیرد، مسئله‌ى گردشگرى است...من تصورم این است که اگر مسئولین کشور و مسئولین استان بتوانند از همین مسئله‌ى گردشگرى به شکل درست،با تبلیغات صحیح و با جهت گیرىِ صحیح استفاده کنند، درآمد آن، استان را از همه‌ى معونه‌هاى دیگر بى‌نیاز میکند. مسئله‌ى گردشگرى خیلى مهم است»

در جلسه اخیر شورای شهر شیراز، ابراهیم شعرا یکی از اعضا شورا از ورود تعداد زیادی گردشگران خارجی در اردیبهشت ماه و عدم توجه مسئولین به صنعت گردشگری گفت، صنعتی که به تعبیر رهبر معظم انقلاب استان فارس را می تواند از بقیه درآمدها بی نیاز کند.

امروزه صنعت گردشگری در دنیا، یکی از منابع مهم درآمد و در عین حال از عوامل موثر در تبادلات فرهنگی بین کشورها است و به عنوان گسترده ترین صنعت خدماتی جهان، حائز جایگاه ویژه ای است از این رو بسیاری از کشورها در رقابتی نزدیک و فشرده، در پی افزایش بیش از پیش منافع و عواید خود از این فعالیت هستند.

اما فارس در کنار جاذبه های گردشگری و تاریخی،پتانسیل های لازم برای راه اندازی مکان های مختلف و ایجاد سایت های مجهز ورزشی رادر سطح مناسبی دارا است که باید با ایجاد و فراهم آوردن زیرساخت ها مجتمع های گردشگری ورزشی مناسب ساخته شود تا شرایط برای اردوهای ورزشی فراهم شود.

گردشگري ورزشي صنعتي است كه از تركيب دوصنعت جذاب گردشگري و ورزش پدید آمده است. صنعتی كه بسیاری از كشورهای دنیا سرمایه گذاری های كلان را برای توسعه آن انجام می دهند چرا كه اثرات ورزش و جهانگردی بر اقتصاد كشورها تأثیرگذار است.

نگاهی به جایگاه«توریسم ورزشی» در توسعه صنعت گردشگری/ فرصتی که در فارس مغفول مانده است
تلاش کشورها برای تصاحب میزبانی مسابقات جهانی و بین المللی خود شاهد مثالی است براهمیت این صنعت، که البته بی اجر نمی ماند و منافع بی شماری را در حوزه های مختلف نصیب آنان می کند به گونه ای که پس از جام جهانی ۲۰۰۶ آلمان، گفته می شود حدود ۱۱ میلیارد دلار، درآمد از این میزبانی نصیب ژرمن ها شده و در کنار ۱۱ شغلی که در این بخش فعال بوده، ۴ شغل جدید نیز ایجاد شده است.

یا در استراليا براي المپيك 2000 سيدني، 7/1 بيليون دلار هزينه كرد و پيش‌بيني مي‌شود در طول 10 سال 5/4 بيليون دلار درآمد از اين راه كسب كند. فوايد كوتاه مدت و مستقيم حضور گردشگران ورزشي در كشور ميزبان پول و ثروت و ايجاد فرصت‌هاي شغلي و فوايد بلند مدت و غيرمستقيم آن، رشد و توسعه زيرساخت‌هاي صنعتي و اقتصادي كشورها است كه اين امر از طريق حضور متمادي و مستمر گردشگران در مناطق مختلف حاصل مي شود.
این مثالها نشانگر این است که نباید از تاثیر برگزاری مسابقات این چنینی در رونق و پیشرفت این حوزه در صنعت گردشگری به راحتی گذشت.

اکنون بعد از تلاش های انجام گرفته جهت میزبانی مسابقات جهانی کشتی فرهنگی در شیراز، فارغ از نگاه خاص ورزشی به این مسابقات که در جای خود مورد تقدیر هم هست، اما باید توجه داشت که این مسابقات جهانی بهترین بستر برای رونق توریسم ورزشی و کسب درآمدهای خالص اقتصادی است.

حال در این فرصت باقی مانده مسئولین امر باید بسترهای استفاده حداکثری اقتصادی و گردشگری ورزشی را محیا کنند. در سالی که قرار است با اقدام و عمل خود اقتصاد کشور را مقاوم کنند، این عرصه ها بهترین فرصت برای عملی کردن فرمایشات رهبری است و نه بنرکردن شعارهای سال در ورودی های ادارات و سازمانها.

مسابقات جهانی کشتی فرنگی هم تا آخر هفته تمام خواهد شد و باید نهایت بهره برداری از آن بشود.
اما نکته حائزه اهمیت این است که جایگاه توریسم ورزشی در برنامه های متولیان امر کجا قرار دارد؟ آیا تاکنون زمینه سازی ها و اقدامات موثری انجام شده است؟ برای نمونه همین پیست های اسکی سپیدان خود می تواند بهترین بستر برای جذب گردشگران از کشورهای همسایه در نقاط گرمسیری باشد که متاسفانه تاکنون توجه درخوری به آن نشده است.
نظرات بینندگان