کد خبر: ۸۸۲۶۸
تاریخ انتشار: ۱۰:۵۲ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵

هنگام سرویس کولر چه نکاتی باید رعایت کرد

هر ساله در آغاز فصل گرما آمار کسانیکه دچار برق گرفتگی ناشی از تعمیر کولر می شوند بالا می رود با توجه به این موضوع هنگام سرویس کولر با رعایت نکات زیر از وقوع اینگونه حوادث جلوگیری کنیم.

به گزارش شیرازه، هر ساله در آغاز فصل گرما آمار کسانیکه دچار برق گرفتگی ناشی از تعمیر کولر می شوند بالا می رود. به همین دلیل سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شیراز هشدارهای ایمنی زیر را در خصوص کولر و رعایت اصول ایمنی توصیه کرده و از کلیه شهروندان تقاضا می کند نسبت به رعایت نکات و اصول ایمنی همیشه دقت نظر لازم را داشته باشند.

1-سیم بندی کولر کمی پیچیده است بنابراین حتی کسانیکه با اصول برق کشی آشنا هستند هم ممکن است مسیر سیم ها را درست تشخیص ندهند و این سبب افزایش خطر برق گرفتگی می شود.

2- قطع بودن کلید کولر به هیچ عنوان دلیل برق دار نبودن سیم های کولر نیست.

3- تحت هیچ شرایطی به ترمینال برق برق کولر دست نزنید اگر لازم است مثلا پمپ یا موتور کولر عوض شود حتما یک کولرکار یا برق کار حرفه ای خبر کنید.

4- تعویض پوشال ها، تمیز کردن و روغن کاری کولرها اگر با دقت کافی به موارد ایمنی انجام شود کار خطرناکی نیست.

5- اگر برای اولین بار است که به یک خانه اسباب کشی می کنید حتما قبل از اینکه به کولر دست بزنید با یک فازمتر بدنه آنرا چک کنید.

6- وقتی یکی از اعضای خانواده برای بازرسی یا راه اندازی کولر به پشت بام می روند حتما برق ساختمان را از قسمت کنتور قطع کنید اگر اینکار مقدور نبود از قطع بودن کلید کولر مطمئن شوید سپس نوارچسب کاری کنید که کلید ها بدون کندن نوارچسب روشن نشود یک یادداشت کوچک کنار کلید ها بچسبانید.

7- وقتی کسی برای تمیز کردن یا تعمیر کولر به پشت بام می رود حتی اگر این شخص تعمیرکار است حتما یکی از افراد بالغ نیز همراه او به پشت بام برود این شخص باید آدم با احتیاطی باشد که اگر خطری پیش آمد بدون هول شدن بتواند کمک کند.

8- اگر کسی دچار برق گرفتگی شد ، از دست زدن مستقیم به او خودداری کنید، در مرحله اول اگر می توانید باید جریان برق را قطع کنید،اگر اینکار برای شما مقدور نبود یا طول می کشد با یک وسیله عایق او را از جریان برق جدا کنید .اگر چیزی پیدا نکردید ، از گوشه لباس یا کفش ها او را گرفته و او را از برق جدا کنید.هیچوقت در یک مرحله اینکار را انجام ندهید.اینکار را باید بصورت ضربه ای و درچند مرحله انجام دهید.(هیچوقت کسی را که دچار برق گرفتگی شده را محکم نگیرید.

9- بعد از اتمام کار و وصل کردن جریان برق ضرورت دارد بدنه کولر را با فازمتر امتحان کنید تا از عدم اتصال برق به بدنه اطمینان حاصل شود.


نظرات بینندگان