کد خبر: ۸۸۲۶۹
تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
مرکز آمار گزارش داد:

کاهش شدید ساخت مسکن در دولت یازدهم +نمودار

بر اساس جدیدترین گزارش مرکز آمار، در پاییز سال 1394 نسبت به تابستان 94 آمار ساخت و ساز مسکن حدود 23.7 درصد کاهش داشته است.
به گزارش شیرازه به نقل از دانا، مرکز آمار از کاهش ساخت مسکن در کشور پس از روی کار آمدن دولت یازدهم خبر داد.

روند نزولی ساخت مسکن فقط مربوط به تهران نیست بلکه به کل کشور سرایت کرده است. بر اساس اعلام مرکز آمار، در پاییز سال 1394 تعداد 25270 پروانه ساختمانی توسط شهرداری‌های کل کشور صادر شد که نسبت به تابستان گذشته حدود 21.5 درصد کاهش داشته است.
 
مرکز آمار: سقوط شدید ساخت مسکن در دولت یازدهم
 


لازم به ذکر است در ابتدای فعالیت دولت تعداد پروانه‌های ساخت مسکن در کشور به حدود 60 هزار واحد هم رسیده بود، اما به علت سیاست‌های اقتصادی که منجر به تشدید رکود شد، ساخت مسکن با سرعت رو به افول گذاشت.


کاهش ساخت مسکن از لحاظ تعداد واحدهای مسکن نیز در دولت سرعت گرفته است. بر اساس گزارش مرکز آمار، تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان در تهران در پاییز سال 1394 بالغ بر 16072 واحد بوده که نسبت به فصل مشابه سال 93 حدود 8 درصد کاهش داشته است.

در سطح کل کشور نیز تعداد واحد مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادرشده برای احداث ساختمان در پاییز سال 1394 بالغ بر 68992 واحد بوده که نسبت به فصل تابستان 19.6 درصد کاهش داشته است.



مرکز آمار: سقوط شدید ساخت مسکن در دولت یازدهم


در ابتدای دولت یازدهم تعداد واحدهای مسکونی پیش بینی شده در پروانه های صادرشده در کل کشور در سطح 250 هزار واحد قرار داشت که در این دولت به شدت نزول کرده است.

با توجه به روند جمعیتی کشور و سالانه یک میلیون ازدواج، ایران به ساخت یک میلیون مسکن جدید در سال احتیاج دارد که با روند فعلی به هیچ وجه این مهم تحقق نخواهد یافت.

کاهش ساخت مسکن در کشور منجر به تشدید رکود در صنایع وابسته به مسکن هم شده و کاهش تولید کارخانجات مرتبط و بیکاری گسترده‌ای را نیز به دنبال داشته است.

متاسفانه مسئولان وزارت راه و شهرسازی دولت  به جای توجه به بخش تولید مسکن، تمرکز خود را بر افزایش وام خرید قرار دادند که به علت ناتوانی مردم از بازپرداخت اقساط گزاف این تسهیلات، عملا راه به جایی نبرده‌اند.

 

انتهای پیام/

نظرات بینندگان