کد خبر: ۸۸۲۷۵
تاریخ انتشار: ۲۰:۳۹ - ۲۸ ارديبهشت ۱۳۹۵
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس:

میزان اعتبار تکمیل موزه دفاع مقدس مشخص نیست/ چاپ ۶۰ کتاب دفاع مقدس تا آخر سال

ابراهیمی گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این موزه مشخص نیست؛ اما تلاش می‌کنیم میزان پیشرفت این موزه را تا هفته دفاع مقدس امسال به ۷۰ درصد برسانیم.

به گزارش «شیرازه»، خداداد ابراهیمی در نشست خبری تشریح برنامه‌های سالروز حماسه آزادسازی خرمشهر با بیان اینکه این برنامه‌ها از روز پنج‌شنبه، ۳۰ اردیبهشت‌ماه جاری در فارس آغاز می‌شود، گفت: گلباران و غبارروبی قبور شهدا، سرکشی ادارات از خانواده شهدا، گردهمایی راویان عملیات فتح خرمشهر در دوران دفاع مقدس، خاطره‌گویی و ثبت خاطرات شفاهی رزمندگان فارس در عملیات فتح خرمشهر، برگزاری صبحگاه مشترک نیروهای مسلح، برپایی جشن‌های نیمه شعبان و تقدیر از سربازان گمنام امام زمان(عج) و شهدای مدافع حرم، اجرای مسابقات ورزشی و فرهنگی از جمله این برنامه ‌است.

این یادگار دوران دفاع مقدس ادامه داد همچنین برنامه‌هایی از جمله برپایی ایستگاه‌های صلواتی، تجلیل از مقام شهدا، برپایی همایش‌ها و نشست‌های تبیینی با حضور فرماندهان عملیات بیت‌المقدس، نواختن زنگ مقاومت در مدارس استان، همایش تبیین مقاومت مردم ذزفول، اجرای کافه داستان و جشن کتاب با حضور داستان نویسان دفاع مقدس در دانشگاه شیراز و معرفی فرماندهان استان دارای نشان فتح در صدا و سیما به‌مناسبت گرامیداشت سالروز سوم خرداد فتح خرمشهر در فارس اجرا می‌شود.

ابراهیمی اضافه کرد: همچنین به این مناسبت از ۱۰ عنوان کتاب از نویسندگان استان فارس با عناوینی از جمله روی موج جنگ، ما هشت نفر بودیم، روی خط تماس، اورژانس آب‌رسان، تنهای تنها، در آشیان چکاوک، زنان همیشه، به صبری که نداشتم و روپوش برای میدان تیر رونمایی می‌شود.

وی ادامه داد: این درحالی است که بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته تا پایان امسال ۶۰ عنوان دیگر کتاب در حوزه دفاع مقدس در استان فارس چاپ و منتشر می‌شود که هم اینک ۳۰ عنوان از این کتاب‌ها در دست چاپ است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس در ادامه سخنان خود به شرحی از عملیات آزادسازی خرمشهر پرداخت و گفت: آزادسازی خرمشهر از نیروهای بعثی عراق یک حادثه تاریخی مهم و ماندگار است که تبعیت رزمندگان اسلام از امام راحل، همدلی و همزبانی و وحدت نیورهای مسلح و بصیرت و اقدام به هنگام مردم رمز موفقیت در این عملیات بود.

وی افزود: در عملیات فتح خرمشهر در دوران دفاع مقدس دلاورمردان ارتش، سپاه، بسیج، جهاد سازندگی، ژاندارمری و شهربانی با هم متحد شده و بر دشمن اسلام غلبه کردند و دلاورمردان ما با سپاهی کمتر از دو هزار نفر توانستند در مقابل سپاه ۷۰ هزار نفری کشور عراق مقاومت کنند.

ابراهیمی گفت: دنیای استکبار به سرکردگی صدام و کشور عراق اعلام کرده بودند که در حدود سه روز خرمشهر را به تصرف در می‌آورند که رزمندگان ما به فرماندهی شهید جهان آرا ۳۳ روز در مقابل دشمنان مقاومت کرده و مردانه و جانانه از خاک کشور دفاع کردند.

این یادگار دوران دفاع مقدس اظهار کرد: دشمنان برای تصرف شهر خرمشهر، آن را ذوب کردند به طوری که هیچ موجود زنده‌ای در این شهر زندگی نمی‌کرد اما رزمندگان ما با تأسی به قدرت الهی، حرکت در رکاب ولایت فقیه و وحدت توانستند سپاه عراق را به ذلت آورده و پیروز میدان شوند.

وی بابیان اینکه عملیات آزادسازی خرمشهر در چهار مرحله انجام شد، گفت: رزمندگان استان فارس در فتح خرمشهر نقش بی‌بدیلی داشتند و بیشترین نیروها در عملیات بیت‌المقدس از رزمندگان استان فارس از جمله تیپ ۵۵ هوابرد ارتش، تیپ ۳۳ ارتش، تیپ المهدی سپاه، منطقه پشتیبانی منطقه دو ارتش بود.

ابراهیمی اضافه کرد: این درحالی است که برای مقاومت و آزادسازی خرمشهر ۲۸۲ نفر از رزمندگان استان فارس به درجه رفیع شهادت نایل شدند.

وی ادامه داد: در عملیات بیت المقدس و آزادسازی خرمشهر سردار رودکی، اسدی، رفاهیت و شایق از استان فارس حضور داشتند که بعد از این عملیات، رزمندگان استان فارس بیشترین تعداد نشان فتح را از فرمانده کل قوا دریافت کردند.

ابراهیمی عنوان کرد: کشور عراق در علمیات فتح خرمشهر ۱۶ هزار کشته، ۱۹ هزار اسیر و ده‌ها هزار ضربه جبران ناپذیر از مردم ما خوردند که این موفقیت زمندگان ما در فتح خرمشهر مرهون وحدت و همدلی مردم و نیروهای مسلح بود.

وی گفت: بر این باوریم که عملیات فتح خرمشهر باید از روایای مختلف برای عموم مردم به ویژه نسل جوان تبیین شود که در این زمینه بر اساس رایزنی با استاندار فارس قرار شد هفت کمیته در استان تشکیل شود که یکی از برنامه‌های این کمیته‌ها برنامه‌ریزی برای تدریس دو واحد درسی دفاع مقدس در مدارس استان است.

وی با اشاره به روند احداث موزه دفاع مقدس این استان گفت: تاکنون قریب ۱۰ میلیارد تومان برای احداث این موزه هزینه کرده‌ایم.

وی با تصریح اینکه در صورت تأمین اعتبار تلاش می‌کنیم تا پایان سال ۹۶ آن را به بهره‌برداری برسانیم، افزود: این موزه از زمان آغاز احداث تا سال ۹۳ قریب ۴۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است و از آن زمان تاکنون نیز این پیشرفت به ۶۰ درصد رسیده است.

ابراهیمی در پاسخ به اینکه چه میزان اعتبار برای تکمیل این موزه نیاز دارد، گفت: میزان اعتبار مورد نیاز برای تکمیل این موزه مشخص نیست اما تلاش می‌کنیم میزان پیشرفت این موزه را تا هفته دفاع مقدس امسال به ۷۰ درصد برسانیم که تکمیل این موزه نیازمند همت و اراده بسیجی همه مسئولان استان است.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس، عمده مشکلات این پروژه عدم بهره‌برداری کامل این موزه در بخش مالی و اعتباری برشمرد و گفت: در حال حاضر بودجه این موزه از سوی استانداری فارس، دفتر مقام معظم رهبری، شورای شهر و شهرداری شیراز تأمین شده است.

وی با تصریح اینکه همچنین در بخش طراحی این موزه نیز دچار مشکل هستیم، گفت:‌ ما تلاش می‌کنیم تا یک طرح بسیار زیبا و هنرمندانه را برای موزه دفاع مقدس فارس در نظر بگیریم تا هر بیننده‌ای تنها با یک بار دیدن از تماشای آن سیراب نمی‌شود و این میل در او وجود داشته باشد که همیشه به موزه دفاع مقدس بیاید.

ابراهیمی گفت: قرار است با ارائه یک طرح زیبا و مناسب پارک ولی‌عصر شیراز نیز به عنوان پارک موزه دفاع مقدس به این مجموعه عظیم متصل شود که طراحی‌های این پارک شامل آب نمای رنگی بزرگ انجام شده است.

مدیر کل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس فارس با یادآوری این موزه در فضایی به وسعت حدود ۱۴۰ هزار متر مربع در سه طبقه در حال احداث است، گفت: طبقه همکف این پروژه با عنوان گذرگاه خاطره، طبقه اول حماسه‌‌سازان و طبقه دوم به طبقه یادگاران اختصاص پیدا کرده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به فرا رسیدن سالروز حماسه ۳ خرداد، مصادف با آزادسازی خرمشهر طی عملیات الی بیت‌المقدس در سال ۶۱ به تشریح برنامه‌های این روز در فارس پرداخت و گفت: شعار برنامه‌های امسال هفته گرامیداشت آزادسازی خرمشهر به نام «ما آماده‌ایم» انتخاب شده است.

نظرات بینندگان