کد خبر: ۸۸۲۹۰
تاریخ انتشار: ۱۳:۵۰ - ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵
پیگیری «شیرازه» از بحران آب در فارس؛

ایجاد سیل‌های شبانه؛ به‌دلیل هدررفت آب‌های مجازی/ عدم مدیریت تقاضا و مصرف؛ عامل هدررفت آب مجازی و عدم توسعه اقتصاد کشاورزی

عضو انجمن شرکت‌های مهندسی آب استان فارس با اشاره به نحوه توزیع میوه و صیفی‌جات گفت: ما بی‌خبر از سیلی هستیم که هر شب در سطح شهر راه می‌افتد و این سیل ناشی از محصولات خراب شده‌ای هست که کنار مغازه‌ها و میدان‌های میوه دور ریخته می‌شوند.
مجتبی بلوچی در گفتگو با «شیرازه» با ابراز تأسف ار عدم توجه مسئولین به این قضیه و بحث بهره‌وری کشاورزی خاطرنشان کرد: بخش کشاورزی یکی از مهمترین مصرف‌کنندگان حوزه آب است و بالغ بر 95 درصد آب در بخش کشاورزی در هر مملکتی هزینه می‌شود.

به گفته وی؛ با توجه به شرایط، چگونگی، هزینه و زمان شرایط استحصال آب، عدم مدیریت جامع و بهره‌وری کامل یکی از آسیب‌های این حوزه است.

این کارشناس حوزه آب کشاورزی عنوان کرد: چقدر زمان و هزینه لازم است تا یک متر مکعب آب از طریق منابع آب زیرزمینی یا سد استحصال کنیم و پس از آن صرف محصولاتی کنیم که بهرهوری جامع و کامل ندارند.

ایجاد سیل‌های شبانه؛ به‌دلیل هدررفت آب‌های مجازی

بلوچی با اشاره به مبحث وجود «آب مجازی» گفت: هدررفت آب تنها به بداستفاده کردن و رهاکردن آن و یا تبخیر آب نیست؛ بلکه ما آب‌هایی داریم که به صورت مجازی از دسترس‌مان خارج می‌شوند.

این کارشناس حوزه آب با اشاره به نحوه توزیع میوه و صیفی‌جات گفت: ما بی‌خبر از سیلی هستیم که هر شب در سطح شهر راه می‌افتد و این سیل ناشی از محصولات خراب شده‌ای هست که کنار مغازه‌ها و میدان‌های میوه دور ریخته می‌شوند.

به گفته وی، اگر عدد تشکیل دهنده آبی که برای هر محصول مصرف می‌شود را به‌دست آوریم و همه را سرجمع ببندیم، به میزان این سیل که در شهر راه می‌افتد و تبدیل به زباله می‌شود و ما از آن بی‌خبریم، پی می‌بریم.

بلوچی با تصریح بر این نکته حساس که باید در این حوزه نگاه کلی‌نگری داشته باشیم، گفت: ما باید به حوزه آب مثل یک صنعت نگاه از صفر تا 100 داشته باشیم و بداینم هر کدام از سازمان‌های آب، جهاد کشاورزی، بازرگانی و صنعت و معدن جه نقشی در فرآوری و بهره‌وری از آب را دارند.

وی افزود: همه سازمان‌های آب، کشاورزی و ... در حوزه فرآوری آب تا بهره‌وری و توزیع محصول جداگانه‌ای دارند و چون مدیریت جامعی وجود ندارد، این موضوع باعث هدرفت آب مجازی می‌شود.

عدم مدیریت تقاضا و مصرف؛ عامل  هدررفت آب مجازی و عدم توسعه اقتصاد کشاورزی

عضو انجمن شرکت‌های مهندسی آب استان فارس با تاکید بر این مقوله آب مجازی بیان کرد: اگر میزان عرض و تقاضا مدیریت شود، علاوه بر عدم هدررفت آب مجازی و تعادل در مصرف، بحث صادرات و بهره‌وری اقتصاد کشاورزی را خواهیم داشت.

وی بیان کرد: امروز سازمان آب متولی استحصال آب است و جهاد کشاورزی متولی مصرف آب؛ حال اگر هماهنگی لازم در استحصال و مصرف باشد و پس از آن وزارت‌ صنایع با بسته‌بندی مناسب و ایجاد بازار فروش به این زنجیره بپیوندد، از هدررفت آب مجازی و امحاء محصول جلوگیری می‌کنیم.

این تحلیلگر مسائل آبی گفت: چطور پدران ما در چند صد سال پیش توانستند این خشکی‌ها را مدیریت کندد و مایحتاج عمومی خود را از هیمن زمین و اب به دست آورند؛ اما ما با همه تکنولوژی نمی‌توانیم.

وی افزود: ما اگر نمی‌توانیم ایراد در جای دیگری است، ابیاری قطره‌ای توسط جهاد کشاورزی یک راه‌حل است، بارور کردن ابرها توسط سازمان آب هم یک راه حل است اما باید دید در چه منطقه‌ای این ابرها بارور شوند تا آب استحصال شود.

صرفه‌جویی در مصرف آب یعنی مدیریت زنجیره‌های استحصال، انتقال و مصرف آب

بلوچی تصریح کرد: باید زنجیره‌های استحصال، انتقال و مصرف آب مدیریت شوند.

متخصص حوزه آب با ابراز تأسف از عدم وجود این زنجیره، گفت: به دلیل عدم این زنجیره، همه هزینه در بحث بحث استحصال و مصرف انجام می شود و آن زمان محصولات تولیدشده نیز جایگاه درستی ندارند.

عضو انجمن مهندسان مشاور استان فارس با اشاره به عدم یا سوءمدیریت در کشت محصول که باعث دورریز محصول، هدررفت آب مجازی و لطمه به کشاورز و اقتصاد کشاورزی می‌شود، گفت: در این شرایط عدم مدیریت شده این زنجیره، به عنوان نمونه صادرات آب ارزش افزوده بیشتری نسبت به محصولی مانند گوجه فرنگی دارد.

شیرازه این سلسله گفتگوها را با رویکرد بحران آب و نگاهی کارشناسانه به معضل آب با توجه به الگوی کشت، خشکی تالاب‌ها، حق آبه، کشت مقاوم، دشت ممنوعه، آب مجازی، فروچاله‌ها، حفر چاه، آتش‌سوزی دشت‌ها و مراتع، اقتصاد کشاورزی، پدیده خشکی و خشکسالی و بالاخره مهاجرت بی‌رویه در اثر خشکسالی و پدیده حاشیه‌نشینی ادامه می‌دهد.

نظرات بینندگان