کد خبر: ۸۸۳۲۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۳۱ - ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی فارس:

در حال اجرای نظام نوین ترویج هستیم/ مدیریت تقاضای آب را در بحث بهره‌وری مدنظر قرار می‌دهیم

قاسمی گفت: برای احداث گلخانه‌های با تکنولوژی بالا تسهیلات ارزی با بهره 4 درصد پرداخت می‌کنیم.

به گزارش «شیرازه»، محمدمهدی قاسمی گفت: بابت احداث گلخانه تسهیلات 16 درصد و بدون محدودیت و بابت احداث گلخانه‌های "های تک" (با تکنولوژی بالا) ، تسهیلات ارزی بدون محدودیت و با بهره 4درصد پرداخت می‌کنیم .

وی افزود: جهت توسعه باغداری در اراضی شیب دار نیز اگر مکانی بر اساس ظرفیت اقلیمی و بارندگی مناسب وجود داشته باشد و امکان ایجاد باغ را داشته باشد پس از تایید شهرستان امکان واگذاری به مردم میسر است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس بیان کرد: با توجه به منویات مقام معظم رهبری و شعار امسال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل و نیز اینکه برجام به فرجام رسیده و شرایط بهتری برای تعاملات بیشتر بوجود آمده سیاست ما در وزارت جهاد کشاورزی افزایش بهره وری است و این امر بوسیله افزایش دانش محقق خواهد شد و کاری که ما بدنبال آن هستیم افزایش دانش در مزرعه یا هکتار است .

قاسمی در ادامه متذکر شد :به طور کلی در کشور چند هدف عمده دنبال می شود که در درجه اول از رکود خارج کردن فعالیت های اقتصادی و کارکردهای تولید است، در درجه دوم سرمایه هایی حذف شده ولی نیاز به اندکی سرمایه گذاری برای راه اندازی آن می باشد و در درجه سوم واگذاری طرح های عمرانی دولتی به بخش خصوصی در قالب اجرا و بهر ه برداری است.

وی افزود: پس از ابلاغ سیاست های اقتصاد مقاومتی توسط مقام معظم رهبری وزارت جهاد کشاورزی در قالب 10برنامه فعالیت های خود را انجام داد و در همین راستا در سال گذشته علی رغم وضعیت خشکسالی 10ساله تراز تجاری بخش کشاورزی 5+ شد، یعنی از 8- به2/3- رسید و حدود 8/13درصد محصولات کشاورزی افزایش پیدا کرد و این به یمن عقلانیت ،تدبیر و انظباط مالی این دولت است .

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در قسمت دیگری از سخنان خود به مهمترین چالش این استان یعنی بحث آب اشاره کرد و گفت: چالش آب به دلیل واقعیت اقلیمی ما می باشد، چرا که ما در اقلیم خشک و نیم خشک قرار گرفته ایم و از موهبت الهی کمتری برخورداریم و با توجه به میانگین بارندگی استان که حدود 290 میلیمتر است بایستی از آب خیلی بهتر از اینکه هم اکنون استفاده می کنیم،بهره برداری نماییم و باید به ازاء هر قطره ، در تولید محصول گام برداریم و علی رغم اینکه بهترین کشاورزان را در این استان داریم ولی باید خیلی بهتر از این عمل کنیم و بایدموضوع مدیریت تقاضای آب را در بحث بهره وری مد نظر قرار دهیم و این مدیریت یک بسته است که فقط شامل احداث کانال و پوشش آن ها نمی شود بلکه استفاده از نهال و بذر اصلاح شده،جایگزین محصولات کم آب بر،کشت نشایی مزرعه،محدودیت کشت های پر آب بر، مانند ؛ برنج،تجمیع باغات اراضی ،استفاده از گلخانه ها تسطیح اراضی و کاشت گیاهان دارویی را نیز شامل می گردد.

قاسمی در همین راستا اظهار داشت: در صورت تمایل زارعین و باغداران به تجمیع و با مدیریت واحد 85درصد هزینه های سیستم آبیاری را پرداخت می کنیم .

وی در خاتمه سخنان خود بیان داشت: ما برای علمی کردن کشاورزی در حال اجرای نظام نوین ترویج هستیم و بر این اساس دو طرح پهنه بندی و امید را در شهرستان ها اجرا نموده ایم و امیدواریم بر اساس علم روز و آخرین تحقیقات عمل نماییم.

نظرات بینندگان