کد خبر: ۸۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

چطور متوجه هک شدن رمز WiFi شویم؟

آیا حجم اینترنت شما به سرعت تمام می شود؟ از افت سرعت گله مندید؟ ما سعی داریم در این مطلب راهکاری به شما ارائه کنیم تا جلوی دسترسی غیرمجاز افراد به اینترنت خود را بگیرید.
به گزارش شیرازه به نقل از کلیک، با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت روش های متعددی نیز برای هک و استفاده غیر مجاز از آن به وجود آمده اند.

در این مطلب خواهیم دید که چگونه افراد متصل به اینترنت Wi-Fi خود را شناسایی کنید و تا حد امکان دسترسی آن ها را محدود کنید.

همانطور که می دانید هر دستگاهی که به روتر(مودم وای فای) شما متصل می شود دارای آدرس به خصوصی است. این آدرس را اصطلاحا مک آدرس MAC address گویند.با استفاده از این آدرس های منحصر به فرد می توان کاربران متصل شده به روتر را شناسایی کرد.

برای این کار کافی است به قسمت تنظیمات مودم خود مراجعه کنید. دسترسی به این تنظیمات از طریق آدرس ۱۹۲٫۱۶۸٫۱٫۱ برای اکثر مودم های موجود در بازار امکان پذیر است.

حال شما باید به قسمت تنظیمات مک آدرس که در شاخه تنظیمات پیشرفته مودم  یا تنظیمات فایروال قرار دارد، بروید.
صفحه مورد نظر بدین شکل خواهد بود.

Wi-Fi-MAC-address-example

در این لحظه شما می توانید تعداد و مک آدرس دستگاه هایی که به مودم شما متصل اند را مورد بررسی قرار دهید. یک راهکار ساده برای شناسایی افراد غیر مجاز مقایسه مک آدرس های متصل به مودم با دستگاه های خودتان است.

برای دستیابی به مک آدرس دستگاه خود در اندروید به صورت زیر عمل کنید.

از منوی Setting به قسمت About device بروید. سپس در قسمت Status مک آدرس گوشی قابل مشاهده خواهد بود.

Android-settings-MAC-address

همچنین برای به دست آوردن مک آدرس در کامپیوتر شخصی می توانید از دستور ipconfig استفاده کنید. با فشردن کلید ترکیبی ویندوز و R و سپس وارد نمودن این دستور، مک آدرس برای شما نمایان خواهد شد.

 

علاوه بر این نرم افزارهای بسیاری  برای چک کردن دستگاه های متصل به مودم وجود دارند که برای سادگی بیشتر می توانید از آن ها استفاده کنید. از جمله این نرم افزار ها می توان به Wi-Fi Inspector (free) ، Fing Network Tools (free) و IP Tools: Network utilities (free) اشاره کرد.

 

ایمن سازی شبکه Wi-Fi

امروزه کمتر شبکه وای فای بدون رمز عبوری وجود دارد ولی استفاده از سیستم رمزگذاری قوی و انتخاب یک رمز عبور مستحکم بسیار حائز اهمیت است.توصیه ما به شما این است که از سیستم رمزگذاری WPA2 (AES) استفاده کنید.

همچنین برای داشتن یک رمز عبور مستحکم به شما توصیه میکنم که از اعداد،حروف و انواع کاراکتر ها استفاده کنید.با استفاده از این کار تقریبا می توان از هک شدن وای فای جلوگیری کرد.

WPA-WPA2-security-comparison

روش دیگر استفاده از MAC filtering است. شما در این روش و در قسمت تنظیمات مودم، آدرس مک دستگاه های خود را وارد می کنید، بدین ترتیب فقط مک آدرس هایی که ثبت کرده اید اجازه اتصال به مودم شما را دارند.

امیدواریم با این آموزش ساده بتوانید شبکه وای فای خود را ایمن کنید و از دسترسی افراد غریبه به آن جلوگیری کنید.

نظرات بینندگان