کد خبر: ۸۸۴۶۹
تاریخ انتشار: ۱۸:۰۰ - ۰۳ خرداد ۱۳۹۵

28 شهید جهرمی عملیات آزادسازی خرمشهر را بشناسید/اهتزار پرچم ایران توسط جهرمی‌ها بر فراز مسجد جامع خرمشهر

رزمندگان لشکر المهدی به عنوان نخستین کسانی بودند که وارد شهر خرمشهر شده و بر فراز مسجد جامع، پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزار درآوردند.

به گزارش شیرازه به نقل از پسین جهرم، از اوایل آبان ماه سال 59 پس از 34 روز مقاومت جوانان غیور و دلاور ایران اسلامی خرمشهر به اسارت دشمن درآمد.

 پس از این اسارت، بزرگترین آرزوی رزمندگان، آزادی شهر خرمشهر بود و این انتظار در روز سوم خرداد سال 61 به سر آمد و این شهر پس از 19 ماه اشغال و در سایه حماسه های دلیرمردان و رزمندگان اسلام و با رهبری پیامبر گونه حضرت امام خمینی (ره) آزاد شد.

 
عملیات بیت‌المقدس از بامداد 10 اردیبهشت ماه سال 61 شروع و طی سه مرحله در منطقه‌ای به وسعت 6هزار کیلومتر و در غرب کارون، جنوب غربی اهواز و شمال خرمشهر با رمز مقدس یا علی بی ابی طالب(ع) و با هدف آزادسازی کامل خرمشهر، پادگان حمید، هویزه و جفیر انجام شد.

 خاطره‌ای از عملیات شکوهمند آزادسازی خرمشهر  

سردار سید نورالله حسینی فرمانده تیپ 33 هوابرد مقدس المهدی (عج) می‌گوید: در زمان عملیات بیت‌المقدس سردار علی فضلی، فرماندهی تیپ‌المهدی (عج) را بر عهده داشت و بنده هم به همراه چند نفر از برادران پاسدار و بسیجی در یک گردان و در تیپ امام سجاد (ع) مشغول انجام وظیفه بودیم که در مرحله سوم عملیات محلی که گردان ما وارد عملیات شد، غرب خرمشهر بود. به طوری که بر روی جاده خرمشهر، شلمچه و بصره تسلط کامل داشته و سرانجام باید به شهرک ولی عصر کنار نهر خین می‌رسیدیم.

وی ادامه می‌دهد: رزمندگان دلاور و سلحشور ایران زمین با شجاعت و جسارت تمام و با درگیری‌های سخت این مسیر را طی کرده و به اهداف از پیش تعیین شده رسیدند و با رسیدن گردان به نهر خین، محاصره خرمشهر، کامل و نیروهای متجاوز بعثی مجبور به تسلیم در مقابل قوای اسلام شدند.

فرمانده تیپ 33 المهدی (عج) جهرم گفت: رزمندگان لشکر المهدی به عنوان نخستین کسانی بودند که وارد شهر خرمشهر شده و بر فراز مسجد جامع، پرچم جمهوری اسلامی ایران را به اهتزار درآوردند.

  برای پی بردن به عظمت این نبرد حماسی، کافی است بدانیم که نیروهای متجاوز عراق پیش از نبرد سرنوشت ساز رزمندگان ما، برای آزادی خرمشهر در اطلاعیه ای به نیروهای خود دستور داده بود که دفاع از خرمشهر را به منزله دفاع از بصره، بغداد و تمام شهرهای عراق محسوب دارند و با تجهیزات و امکانات دفاعی در منطقه نشان می دادند که عراق خرمشهر را به عنوان نماد پیروزی خود در جنگ به حساب آورده و قصد داشته است به هر قیمت این شهر را در تصرف نیروهای خویش نگهدارد.


 فتح خرمشهر آن چنان عظیم و بزرگ بود که دستگاه های تبلیغاتی و خبرپراکنی استکبار که همیشه پیروزی قوای اسلام را کوچک جلوه می دادند مجبور شدند به این فتح بزرگ و این ظفر عظیم اعتراف کنند.

 این فتح بزرگ سبب شد تا آمریکای جنایتکار و سایر قدرت های استکباری، حساب کار خود را بکنند و به موضع انفعال و حتی فکر نجات دشمن بعثی باشند.


اسامی شهدای جهرمی در عملیات فتح خرمشهر

لشکر المهدی (عج) این شهرستان با تقدیم 62 شهید نقش بارز و بسزایی در پیروزی و آزادسازی خرمشهر داشته که 28 نفر آنها از اهالی شهرستان جهرم بوده است. اسامی شهدای جهرمی لشکر المهدی(عج) در عملیات بیت‌المقدس به شرح زیر است:

محمد جعفر رحمانیان- فرزند اکبر

رستم نوری فرد- فرزند رمضان

هدایت خرمدل- فرزند عباسعلی

محمدکاظم پرخید- فرزند مرتضی

حمید راهپیما- فرزند اکبر

محمدحسین صلاح- فرزند رضا

کرامت الله کاتبی- فرزند عباس

بهرام مزدور فرد- فرزند محمدصادق

عبدالرحمن مزدور- فرزند رجب

کرامت الله زارعیان- فرزند فرج

محمود ستاوند- فرزند کریم

سیدمحمدحسین سبرپوش- فرزند سیدکریم

علی محمد پورافشار- فرزند نعمت الله

سیدمحمود موسوی نژاد- فرزند سید محمدعلی

محمدحسن رنگین کار- فرزند عبدالمجید

حسین صحرائیان- فرزند هدایت الله

عبدالعلی عبدی- فرزند علی اکبر

علی محمد فتوحی- فرزند صفر

شعبانعلی نوروزی- فرزند کهزاد

علی محمد اسدی- فرزند عزیز

علی محمد غلامی- فرزند نروز

محمد غلامی- فرزند نوروز

سیدمجید همدانی- فرزند حسن

جلیل فقیری قطب آبادی- فرزند امیرقلی

حاتم مرادی- فرزند اله قلی

کرامت الله مسروری- فرزند عبدالله

عبدالرسول ارسلان پور- فرزند رضا

عبدالرحمن رضائی- فرزند درویش


نظرات بینندگان