کد خبر: ۸۸۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۹:۲۴ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
در جلسه این هفته شورای شهر شیراز چه گذشت؟

احداث بوستان‌های بزرگ در محدوده باغ‌های قصرالدشت

نقیب زاده گفت: وضعیت حرکت عابرین پیاده رو محدوده تقاطع‌ها را که نگاه می‌کنیم عدم پیش بینی و احداث تسهیلات عبور و حرکت عابرین را می‌بینیم.
به گزارش شیرازه، در یکصدو پنجاه و هشتمین جلسه شورای شهر شیراز؛ موضوع جانمایی باغ پارک‌های بزرگ در محدوده حوزه استحفاظی باغ‌های قصرشت مطرح و به تصویب رسید.

طبق این مصوبه شهرداری شیراز 395 هکتار از باغات قصردشت در حدفاصل ایمان شمالی، شهید رمضانی و شهید کسایی را خریداری و به تملک خود درمی آورد. هزینه خرید این هکتار از باغات، از طریق 5 درصدی که محل آن را شورا تعیین می‌کند و ما بقی از تغییر کاربری باغات کم بازده، تأمین می‌شود.

تاکنون شهرداری شیراز حدود 180 هکتار از باغات قصردشت را تملک کرده که با 395 هکتار دیگر نیمی از باغات قصردشت به تملک شهرداری شیراز در آمده و تبدیل به پارک می‌شوند، در حالی که فقط 1000 هکتار از باغات قصرودشت که جز هویت تاریخی شهر است تاکنون محفوظ مانده و با این مصوبه نیمی از باغات از بین می‌رود.

توجه بیش از حد به حمل‌و‌نقل سواره و کم توجهی به امور حمل‌و‌نقل پیاده است

احمد رضا نقیب زاده با بیان اینکه ارائه خدمات مطلوب و ایمن درحوزه حمل و نقل از جمله وظایف شهرداری‌ها است که مطابق قانون در بخش‌های زیر ساخت‌ها، تأمین ناوگان، فرهنگ سازی و مدیریت می‌بایست فعالیت کنند که این فعالیت‌ها امور حمل و نقل سواره و پیاده را شامل می‌شود، اظهار داشت: آنچه امروزه به عنوان یک ایراد اساسی در شهرها در این امور مشاهده می‌گردد، توجه بیش از حد به حمل و نقل سواره و کم توجهی به امور حمل و نقل پیاده است، شهری که در خیابان‌های آن خط عرضی عابر پیاده به احترام شهروندان وجود ندارد یا در مواردی که خط کشی‌هایی دارند به صرف رفع تکلیف و هدایت کننده عابر به سمت موانعی است که خود برای افراد سالم نیز مخاطره آمیز است چه برسد برای افراد جانباز و معلول.

این عضو شورای شهر افزود: در شیراز تنها سه پل مکانیزه ساخته شده و از پل‌های ساخته شده کمتر از 30 درصد جمعیت عابرین از آن‌ها می‌توانند استفاده کنند، در بیش از 100 نقطه نیز در این شهر نیاز به احداث پل هوایی یا زیرگذر برای ایجاد تسهیلات عبور عرضی داریم و وضعیت حرکت عابرین پیاده رو محدوده تقاطع‌ها را که نگاه می‌کنیم عدم پیش بینی و احداث تسهیلات عبور و حرکت عابرین را می‌بینیم.

نقیب زاده با اشاره به وضعیت پیاده روها و ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی که در بر خیابان‌ها پیاده روها با دپو مصالح یا به منظور استفاده از کارگاه ساختمانی اشغال شده است و شهروندان را به حرکت در سطح سواره خیابان‌ها ترغیب می‌کند بیان کرد: بی توجهی به برنامه ریزی برای فرهنگ سازی حرکت ایمن عابرین پیاده نیز از جمله مواردی است که در فعالیت‌های شهرداری مشاهده می‌کنیم. اینچنین وضعیتی در شهر شیراز باعث شده است که آمار تصادفها و فوتی‌های شهر شیراز در کشور رتبه اول را داشته باشد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورا خاطر نشان کرد: بررسی این روند در سال 95 نشان دهنده بروز متوسط بیش از 2 تصادف در هر روز در دو ماهه اول امسال است 136 تصادف با 7 نفرفوتی و 129 مجروح خسارات جانی است که از ابتدای سال تا کنون به این شهر تحمیل شده است که چنانچه به همین منوال این تصادف‌ها ادامه پیدا کند تا پایان سال شاهد بیش از 190 تصادف عابر پیاده در این شهر خواهیم بود که ممکن است بیش از 90 نفر فوتی مطابق آمار سال گذشته باشیم. مصوبه شورا تحت عنوان برنامه افزایش ایمنی عابر پیاده نشان از وجود دغدغه در شورا برای بهبود این وضعیت است که انتظاراست شهراری با جدیت اجرای این برنامه‌ها را در دستور کار قرار دهد.

اهتمام اداره اوقاف فارس به بازسازی فضای امامزادگان عظیم الشان شیراز

رضا محمدیان با تبریک پیروزی تیم ملی کشتی فرنگی ایران در مسابقات جام جهانی بیان کرد: برگزاری این مسابقات و استقبال مردم لزوم داشتن ورزشگاه‌های بزرگ‌تر را در شهر شیراز محرز نمود، امید است با پیگیری اداره کل ورزش و جوانان و همدلی مسئولان در آینده نزدیک شاهد اتمام عملیات اجرایی ورزشگاه میانرود و ورزشگاه 6 هزار نفری واقع در بزرگراه حسینی الهاشمی باشیم.

این عضو شورای شهر با اشاره به پیگیری اختصاصی پرواز مستقیم مسکو به چند کلانشهر از جمله مشهد، تهران و اصفهان بدون درج نام شیراز در رسانه‌ها بیان کرد: با توجه به اقبال توریست‌ها و گردشگران روسیه برای سفر به ایران مسئولان محترم استان نباید از این فرصت غافل شوند و می‌بایستی هر چه سریعتر موضوع مذکور پیگیری شود.

وی در بخش دیگر سخنان خود به بازسازی فضای امامزادگان عظیم الشان شیراز اشاره کرد و گفت: از مدیر کل محترم اداره اوقاف فارس تقاضا دارم دراین مورد اهتمام بیشتری به خرج دهند. در ابتدای شورای چهارم توافقی بین شورا و شهرداری و اداره اوقاف در کمیسیون عمران در مورد مرمت و بازسازی و محوطه سازی برخی از بقاع متبرکه صورت پذیرفت و تقریباً شهرداری شیراز به تعهدات خود عمل نموده است ولی متاسفانه اداره اوقاف در برخی موارد هنوز اقدامی انجام نداده است.

خطر سگ‌های ولگرد درشیراز/ کسی پاسخگو نیست

عباس افراسیابی کشکولی درباره تغذیه افراد و عرضه کنندگان مواد غذایی که در خیلی از مکان‌های غیر بهداشتی و بدون نظارت مواد خوراکی عرضه می‌گردد گفت: شاید علت اصلی این موضوع، بیکاری و عدم وجود شغل مناسب و درآمد کافی این افراد باشد که می‌توان با ساماندهی این مشاغل هم درآمدی را کسب کرد و هم می‌توان نظارت کافی در این مورد مهم را داشت.

وی با اشاره به وجود سگ‌های ولگرد درسطح شهر بیان کرد: افرادی شکایت می‌کنند اما کسی پاسخگو نیست و با توجه به تعداد این حیوانات و ناقل انواع بیماری‌های خطرناک مانند انواع کیست‌ها و.. هستندبا وجود کاشت سبزیجات در فضاهای باز و تردد این حیوانات در این مزارع ایجاد بیماری‌های لاعلاج می‌نماید؛ به غیر از این موضوع خطر حمله سگ‌های ولگرد به شهروندان در معابر عمومی که شاید زمانی در اواخر شب اتفاق می افتد تشدید شده است و باعث نگرانی شهروندان شده که تقاضای رسیدگی و جمع آوری و راهکارهایی از طریق عوامل مسؤل و حامیان حیوانات دارم.

این عضو شورای شهر با بیان اینکه افسردگی رو به افزایش در جامعه بویژه شهر شیراز (که وزیر محترم بهداشت اعلام نمودند درصد مردم ایران دچار افسردگی هستند) قابل ملاحظه بوده و جای تأمل دارد، تاکید کرد: از شهرداری محترم و مسئولین ذیربط تقاضا دارم مکان‌های تفریحی و ورزشی برای شهروندان عزیز شیرازی در نظر گرفته و اقدام لازم را جهت اجرای برنامه‌های شاد برای خانواده‌ها در مکان‌هایی مانند باغ‌های خانواده و جاهای خاص مانند نمونه کاری که شهردار محترم منطقه 4 در مکانی جهت مسابقات ماشین‌های آفرود انجام دادند شود در صورت امکان از طریق صداو سیما و معاونت فرهنگی شهرداری برنامه‌های متنوعی ارائه گردد تا شاید تأثیر اندکی بر این موضوع بگذارد.

نظرات بینندگان