کد خبر: ۸۸۵۰۸
تاریخ انتشار: ۱۷:۵۶ - ۰۴ خرداد ۱۳۹۵
با همکاری مرکز مطالعاتی راهبردی خلیج فارس و بنیاد هابیلیان:

نشست علمی تروریسم در خلیج فارس/ واکاوی پیدایش گروه های تروریستی در منطقه

نشست علمی واکاوی پیدایش گروه های تروریستی و خواستگاه این گروه ها مبتنی بر ژئوپولتیک منطقه خلیج فارس مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش شیرازه، نشست علمی با موضوع «تروریسم در خلیج فارس» به همت مرکز مطالعات راهبردی خلیج فارس دانشگاه شیراز و همکاری بنیاد هابیلیان(خانواده شهدای ترور کشور) بعد از ظهر روز دوشنبه سوم خرداد 1395 در دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز برگزار شد.
در این همایش علمی که با حضور اساتید، مسئولین اجرایی و تنی چند از مقامات نظامی برگزار گردید تعدادی از اساتید دانشگاه طی سخنانی در رابطه با موضوعات همایش به ارائه مطلب پرداختند.

پیدایش القاعده در شبه جزیره عربستان و آثار آن بر اتفاقات منطقه، نگاه جامعه شناختی به تروریسم در منطقه خاورمیانه، تروریسم انرژی در خلیج فارس، ریشه های فکری و فقهی تفکر تروریستی داعش، بررسی سیاسی و جامعه شناختی ترور در فارس، خلاً امنیتی و پدیده تروریسم در خلیج فارس، عربستان و تروریسم در خلیج فارس از محورهای اصلی این همایش اعلام شد و هفت تن از اساتید مقالات خود در این محورها را در قالب سخنرانی ارائه کردند.
 در این نشست چهار ساعته اساتید دانشگاه شیراز ضمن برشماری دلایل شکل گیری پدیده ترور و تاثیرات این پدیده شوم بر جغرافیای منطقه و آثار جبران ناپذیر آن در حوزه های انسانی تاکید نمودند. همچنین دکتر سرداری نیا که دبیری این نشست علمی را به عهده داشت در جمعبندی دیدگاه های اساتید علوم سیاسی و جامعه شناسی حاضر در نشست بر ضرورت تنویر افکار عمومی و پژوهش های بنیادین تاکید نمود و اظهار داشت: به منظور شناخت صحیح و دقیق از تحولات منطقه و نقش نظام سلطه با سردمداری ایالات متحده آمریکا در پیدایش غده های چرکین تروریسم اعم از القاعده، داعش، سلفی گری و ... عزم جدی صاحب نظران را می طلبد که پژوهشگران حوزه های علوم انسانی در حصول نتیجه کار ساز و موثر خواهند بود.

دشمن درصدد پاک کردن ارزش ها و جایگزین کردن الگوهای قلابی است
 ابراهیم عباسی کارشناس ارشد فضای مجازی اظهار داشت: چه خوب است که دانشگاه و مراکز علمی با همکاری مراجع ذیربط درباره مسئله ای که قرار است برای آن نشست علمی بگذارد تعامل و و تبادل اطلاعات داشته باشند.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه دشمن سعی دارد حافظه تاریخی مردم ما را پاک کند گفت: دشمن می خواهد تا جوانان ما هویت خود را از دست بدهند و ارزش های خود را نشناسند؛ این طرح یک طراحی استراتژیک نظام سلطه است؛ آنها می خواهند عقبه فکری و تاریخی و ارزش ها و داشته های ما را از حافظه نسل جدید پاک کنند و الگوها و جایگزین های قلابی به مردم ما بدهند.

وی با بیان اینکه خوب است در سالروز گرامیداشت سوم خرداد، داشته ها، عزت و اقتدارمان را بازبینی کنیم گفت: شهدای ما مردان مرد و فهیم ترین نسل پس از انقلاب بودند که با بصیرت و فهم دقیق از دشمنی دشمن با نثار خون خود ریشه ترروریسم را در کشور خشکاندند و امروز ما همچنان امنیت خود را مرهون شهدا هستیم.

عباسی افزود: اگر در اختلاط دختر و پسر بمانیم و در حفظ ارزش ها غفلت کنیم و حافظه ی تاریخی ما رشادت ها ایثار و فرهنگ جهاد و شهادت را به فراموشی بسپارد آن وقت تروریسم و امثال گروه های سلفی و داعش به خود جرات خواهند داد که در اندیشه ی نفوذ به مرزهای ایران اسلامی بیفتند.
وی تاکید کرد: تروریست های مفلوک و عقب مانده ی فکری و ذهنی سرویس های اطلاعاتی نظام سلطه و برخی کشورهای عربی منطقه باید بدانند با کوچکترین نگاه به ایران چشمانشان کور خواهد شد و در کمترین زمان به درک واصل خواهند شد.

این فعال فرهنگی در پایان ضمن تقدیر و تشکر از حرکت بسیار موثر و مثبت دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه شیراز در برگزاری این برنامه علمی و تخصصی خواستار ادامه برگزاری اینگونه نشست ها گردید.

نظرات بینندگان