کد خبر: ۸۸۵۲۷
تاریخ انتشار: ۰۰:۲۱ - ۰۵ خرداد ۱۳۹۵
مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری:

عملکرد نیروی انتظامی نشان‌دهنده افزایش میزان کشفیات مواد مخدر است

افشار گفت: اقدامات انجام شده در بحث مبارزه با تولید مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه در کشور را موجب گران‌شدن این ماده مخدر است.

به گزارش شیرازه، پرویز افشار در حاشیه همایش منطقه‌ای سازمان‌های مردم نهاد گفت: بررسی موضوعات در زمینه جذب حمایت‌های مالی و انواع آن، رفتارهای فردی و گروهی در سازمان‌های مردم نهاد، چگونگی ایجاد انگیزه، ماهیت شبکه‌های اجتماعی و کارکردهای آن، چیستی، پیشینه و کاربرد سرمایه‌های اجتماعی، کنترل و هدایت فرصت‌ها و تهدیدها و غیره را از جمله محورهای برگزاری این همایش دانست.

وی بیان کرد: هم اکنون سه هزار سازمان مردم نهاد در زمینه مبارزه با مواد مخدر فعالیت می‌کنند که از این تعداد 2 هزار و 270 سازمان حائز اهمیت بوده و در یکی از این سه سطح قرار می‌گیرند.

افشار با اشاره به اینکه ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر جزو موفق‌ترین کشورهای دنیا است عنوان کرد: آمریکا با وجود داشتن امکانات و توانایی‌های بسیار، 20 درصد مواد مخدر ورودی را کشف می‌کند اما این عدد در ایران به 23 درصد می‌رسد که در زمینه توان و نیرو با آمریکا قابل مقایسه نیست.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با بیش از 3 هزار شهید و 14 هزار مجروح و جانباز پرچمدار مبارزه با مواد مخدر در جهان است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری با اشاره به تغییر الگوی مصرف مواد مخدر از سنتی به صنتعی در دنیا، گفت: اگر در دهه گذشته 50 نوع ماده مخدر صنعتی وجود داشت این عدد امروز به 500 نوع رسیده است.

افشار گفت: اقدامات انجام شده در بحث مبارزه با تولید مواد مخدر صنعتی به ویژه شیشه در کشور را موجب گران‌شدن این ماده مخدر است.

وی افزود: قیمت هر کیلوگرم شیشه به واسطه مبارزه مطلوب نیروی انتظامی از 15 میلیون تومان به 80 میلیون تومان رسید و الآن قیمت این نوع مواد مخدر 40 تا 50 میلیون تومان است.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری بیان کرد: اگر مواد مخدر سنتی بعد از 8 تا 10 سال موجب بروز عوارض جدی و خیابانی شدن معتادان بشود، مواد مخدر صنعتی ظرف مدت 2 تا 4 سال این تاثیر را دارد و در خوشبینانه‌ترین حالت، 6 سال این روند به‌طول می‌انجامد.

افشار گفت: کاهش میانگین سن اعتیاد در ایران به 11 سال را تکذیب و بیان کرد: ممکن است در برخی بررسی‌های مقطعی و مطالعات کوچک در بافت‌های محلی آمارهایی را به‌عنوان خروجی داشته باشد که نمی‌توان این آمارها را به سطح ملی تعمیم داد.

وی از ارائه اطلاعات موثق در این خصوص طی دو ماه آینده خبر داد و افزود: براساس آخرین آمارها که مربوط به سال 89 و 90 است، تجربه مصرف مواد در جمعیت دانش‌آموزی کمتر از یک درصد و در جمعیت دانشجویی در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت علوم 2.6 و در دانشگاه‌های تحت پوشش وزارت بهداشت 1.6 درصد و در سطح عمومی جامعه 2.65 درصد بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری افزود: ما همواره تلاش کرده‌ایم کلیات مسائل را به شکلی شفاف با مردم در میان بگذاریم و بیان این مسائل هم تنها با هدف به صدا درآوردن زنگ هشدار برای اعضای جامعه بوده است.

افشار گفت: هم‌اینک در کشور 89 درصد از مراکز درمان اعتیاد خصوصی و تنها 10 تا 11 درصد دولتی است و فارس هم در این زمینه از استان‌های پیشتاز محسوب می‌شود.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری گفت: سال گذشته با 11 درصد رشد، حدود 570 تن انواع موادمخدر در کشور کشف شده و این عدد در 2 ماه اول امسال هم 14 تا 15 درصد رشد را در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان می‌دهد.

افشار بیان کرد: عملکرد نیروی انتظامی نشان‌دهنده افزایش میزان کشفیات مواد مخدر است به‌گونه‌ای که این میزان به بیش از 30 درصد مواد مخدر وارد شده به کشور می‌رسد.

نظرات بینندگان