کد خبر: ۸۸۵۸۸
تاریخ انتشار: ۰۸:۰۷ - ۰۶ خرداد ۱۳۹۵
گزارش «شیرازه» از نشست رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدس؛

ضرورت نگارش کتاب‌های جامع دفاع مقدس به‌دلیل تغییر تاریخ شفاهی

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: تاریخ شفاهی دفاع مقدس به دلیل گذر زمان و کهولت یا فوت بسیاری از رزمندگان در معرض تغییر و نابودی است؛ به همین دلیل نگارش کتاب‌های جامع با موضوع دفاع مقدس ضروری است

به گزارش شیرازه، سردار غلامرضا علاماتی در نشست رونمایی از کتاب‌های دفاع مقدس اظهار داشت: تاریخ شفاهی دفاع مقدس به دلیل گذر زمان و کهولت یا فوت بسیاری از رزمندگان در معرض تغییر و نابودی است به همین دلیل نگارش کتاب‌های جامع با موضوع دفاع مقدس ضروری است.

وی با بیان اینکه در لحظه لحظه دفاع مقدس نکات بسیاری وجود دارد، گفت: مقام معظم رهبری بارها بر استخراج نکات مربوط به دفاع مقدس تاکید کردند و فرمودند دفاع مقدس همچون گنجی است که باید از لابه‌لای آن نیازهای جامعه استخراج کرد.

سردار علاماتی با بیان اینکه ظاهر جنگ برای ایران مهاجرت مردم، صرف منابع و از دست دادن نیروی انسانی بود، افزود: باطن جنگ و دفاع مقدس اما حقایق و گنجی است که نویسندگان و پژوهشگران باید این گنج را استخراج کنند و به طالبان حقیقت ارائه دهند.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح خاطرنشان کرد: سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس با پرداختن به تاریخ شفاهی دفاع مقدس سعی در بیرون آوردن این گنج‌ها دارد که شیوه‌نامه ثبت تاریخ شفاهی تهیه شده و به استان‌ها ابلاغ شده است.

وی تصریح کرد: استان‌های مختلف شروع به فعالیت در زمینه ثبت تاریخ شفاهی کردند و هر استانی به تناسب توانمندی خود از دو تا 10 عنوان کتاب در زمینه تاریخ شفاهی تهیه و چاپ کردند.

سردار علاماتی با اشاره به سالروز سوم خرداد و آزادسازی خرمشهر بیان کرد: هدف عراق از حمله به ایران براندازی نظام جمهوری اسلامی ایران بود و در طول 8 سال دفاع مقدس 15 هزار کیلومتر از سرزمین ما را اشغال کرد که بیشتر در مناطق جنوب، غرب و شمال غرب بود.

رئیس سازمان اسناد و مدارک دفاع مقدس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: فتح خرمشهر یکی از صفحات دفاع مقدس است که در آن 5400 کیلومتر از سرزمین ایران آزاد شد و اینکه امام فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد به دلیل عشق و صفای باطن رزمندگان بود.

وی افزود: در دفاع مقدس پنج استان به طور مستقیم درگیر جنگ بودند و دیگر استان‌ها نقش حمایتی و پشتیبانی داشتند و اینها مواردی است که باید نویسندگان عرصه دفاع مقدس به آن بپردازند.

انطباق بر واقعیت و عدم تحریف حقایق باید در نشر کتاب‌های دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس نیز گفت: هنر مردم خرمشهر و دزفول در زمان جنگ مقاومت بود و انعکاس این مقاومت در قالب کتاب هنر نویسندگان است.

سردار خداداد ابراهیمی گفت: در استان فارس نهضتی برای چاپ کتاب در زمینه دفاع مقدس شروع شده و 30 کتاب تا پایان سال در زمینه دفاع مقدس در استان فارس چاپ می‌‌شود.

وی افزود: کتاب‌هایی که در زمینه دفاع مقدس نوشته می‌شود باید متناسب با نیاز مخاطب باشد و تاکنون کتاب‌های تاثیرگذار در زمینه دفاع مقدس در استان فارس کم بوده اما امید است که پس از این کتاب‌های موثرتری تولید شود.

مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان فارس بیان کرد: انطباق بر واقعیت و عدم تحریف حقایق از جمله مواردی است که باید در نشر کتاب‌های دفاع مقدس مورد توجه قرار گیرد.

سردار ابراهیمی با بیان اینکه بهترین ابزار برای مقابله با تهاجم فرهنگی کتاب است، تصریح کرد: کتاب‌های عرصه دفاع مقدس باید حرکت نویی در جامعه به وجود آورند و این محقق نمی‌شود مگر اینکه نیاز مخاطب در این مورد در نظر گرفته شود.

نظرات بینندگان